همشهری آنلاین: معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران ظهر دوشنبه (۲۹ تیر) با حضور در روستای سیل زده سیجان در جاده چالوس ضمن بازدید از مناطق آسیب دیده گفت: خسارات سیل در این منطقه سنگین و سهمگین است.

سیل ۲۸ تیر

اسماعیل نجار در گفت وگو تلفنی با ایرنا تصریح کرد که مبلغ 100 میلیارد ریال برای جبران خسارات زیرساخت‌های این روستا ناشی از سیل اختصاص یافته است.

وی از دست اندرکاران امدادرسانی و مسئولان استان بویژه استاندار البرز برای اقدام به موقع و حضور در منطقه سیل زده در کمترین زمان قدردانی کرد و گفت: تاکنون 6 نفر جان خود را از دست داده اند و 12 نفر نیز مفقود هستند که امیدواریم زنده باشند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه سیل سهمگین بوده و خسارات زیادی به بار آورده است، گفت: 80 دستگاه خودرو در جریان سیل کاملا متلاشی و منازل مسکونی و زیرساخت‌ها نیز خسارات سنگینی متحمل شده‌اند که برای جبران خسارات زیرساخت‌ها مبلغ 100 میلیارد ریال به طور علی‌الحساب در اختیار استان قرار می‌گیرد.

نجار خاطرنشان کرد: پس از برآورد دقیق خسارات، موضوع را به دولت پیشنهاد می‌کنیم تا به تصویب رسیده و بخشی از خسارات جبران شود.

وی درخصوص علل وقوع سیل در جاده چالوس نیز با اشاره به تغییر اقلیم و با تاکید بر اینکه در گذشته نیز همواره سیل در این مسیر به وقوع پیوسته است، گفت: یکی از مسایل نامناسب بودن پل‌هایی است که بر روی رودخانه زده شده و مهم‌تر از آن هم تصرف بستر و حاشیه رودخانه و ساخت وسازهای بی رویه در آن است.

معاون وزیر کشور گفت: رودخانه زنده است و حیات دارد و ما نباید در بستر رودخانه اقدام به ساخت و ساز کنیم. از سویی پیش از بارش‌های شدید و وقوع این سیل هشدارهای لازم درباره احتمال وقوع سیلاب داده شده بود و مردم باید با توجه به این هشدارها در بستر و حاشیه رودخانه‌ها در این مواقع حضور پیدا نکنند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه تعداد این حوادث در کشور کاهش یابد، گفت: از سویی با بارش‌های خوبی که در تابستان صورت گرفته، امیدواریم بخشی از مشکلات کم آبی حل و فصل شود.

محمدتقی ایرانی معاون استاندار البرز و فرماندار کرج تاکید کرد که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جریان بازدید از مناطق سیل زده وعده مساعدت دولت برای جبران خسارت‌ها را ارایه کرد و همان زمان مبلغ 100 میلیارد ریال برای خسارت‌های زیرساخت‌ها اختصاص داد.

وی تصریح کرد: برای مساعدت در زمینه خسارت‌های دیگر نیز باید منتظر برآورد قطعی خسارت‌های وارده باشیم که قرار است از سوی بخشداری و شورا صورت گیرد تا موضوع به سازمان مدیریت بحران انتقال داده شود.

ایرانی با تاکید بر اینکه همه خانه‌های روستای سیجان که از سیل خسارت دیده است، بیمه هستند و این کار را آسان‌تر می‌کند، گفت: بنیاد مسکن به هرخانه آسیب دیده 2 میلیون تومان برای تعمیر و 15 میلیون تومان برای بازسازی اختصاص می‌دهد و معاون محترم وزیر کشور نیز به نمایندگی از دولت قول مساعدت داده است.

وی با اشاره به آسیب دیدن 100 خودرو در جریان سیل عصر یکشنبه (28 تير) روستای سیجان جاده چالوس، گفت: اکنون عوامل مختلف در استان در منطقه حضور دارند و تا 24 آینده مسیر بازگشایی خواهد شد.

معاون استاندار البرز در عین حال خسارت‌های وارد شده به منازل مسکونی را بسیار سنگین اعلام کرد و گفت: نیمی از 287 خانوار ساکن در این روستا از 10 تا 100 درصد آسیب دیده‌اند.

کد خبر 301508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha