یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

همزمان با شدت‌گرفتن عملیات نظامی روسیه علیه داعش در خاک سوریه، رسانه‌های عربی از سفر ۲ ولیعهد عربی به مسکو برای دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین خبر دادند.

عکس  پوتین

به نوشته اين رسانه‌ها، وليعهد ابوظبي و نايب وليعهد عربستان امروز به مسكو مي‌روند تا در كرملين با پوتين گفت‌وگو كنند؛ خبري كه كرملين بخشي از آن را تأييد كرده و درباره بخش ديگر سكوت كرده‌است. كاخ كرملين ديروز خبر ديدار محمد بن زايد آل نهيان وليعهد ابوظبي با پوتين در مسكو را تأييد كرد اما درباره سفر محمد بن سلمان نايب وليعهد عربستان و وزيردفاع اين كشور به مسكو، اظهارنظري نكرده‌است.

پيش‌تر رسانه‌هاي عربستان اعلام كرده‌بودند كه قرار است سلمان، شاه اين كشور در سفر به مسكو با پوتين ديدار كند. اين سفر قبل از شروع عمليات نظامي روسيه در سوريه برنامه‌ريزي شده ‌بود اما اين هفته منابعي در رياض از لغو اين سفر خبر دادند. محمد فرزند سلمان و نايب وليعهد عربستان، از زمان به قدرت رسيدن در بهار امسال تا‌كنون 2 بار به مسكو رفته‌است. در اين ديدارها قراردادهاي نظامي و همكاري‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري ميان مسكو و رياض امضا شده‌است.

همچنين عادل الجبير وزيرخارجه تازه‌كار عربستان طي ماه‌هاي اخير بارها در منطقه و در مسكو با همتاي روس خود صحبت كرده‌است. اين ديدارها در شرايطي صورت مي‌گيرد كه عربستان و روسيه با وجود همكاري‌هاي نظامي و تجاري، بر سر سوريه اختلاف نظر جدي دارند؛ اختلاف نظري كه اين روزها بيش از گذشته خودنمايي مي‌كند. اگر چه دوطرف به صراحت درباره آن سخن نمي‌گويند.

از سوي ديگرهمزمان با ورود نظامي روسيه به جنگ سوريه كه با حملات هوايي و دريايي همراه شده‌است، گزارش‌هايي از ارسال تسليحات سنگين از سوي عربستان براي گروه‌هاي شورشي و مسلح مخالف سوريه وجود دارد؛ گزارش‌هايي كه از نوعي جنگ غيرمستقيم ميان روسيه و عربستان در خاك سوريه پرده برمي‌دارد.

اكنون با اعلام خبر سفر 2 وليعهد عربي به مسكو براي گفت‌وگو با پوتين، به‌نظر مي‌رسد كه اعراب قصد مذاكره جدي با روسيه درباره سوريه را دارند. همه اينها در حالي است كه كشورهاي عربي از مداخله مستقيم آمريكا در سوريه به‌ويژه در مقابل روسيه نااميد شده‌اند. وزارت دفاع آمريكا اين هفته توقف برنامه آموزش مخالفان سوريه‌اي را اعلام كرد. به اين ترتيب اكنون آمريكا هيچ برنامه عملياتي براي سوريه ندارد.

هواپيماهاي جنگي آمريكا هم كه تحت عنوان ائتلاف عليه داعش، هرچند وقت يك‌بار مواضع داعش را بمباران مي‌كردند، اكنون با هشدار جنگي روسيه مبني بر احتمال برخورد ميان هواپيماهاي دوطرف در آسمان سوريه، پروازهايشان را تقريبا متوقف كرده‌اند. به اين ترتيب كشورهاي عربي خودشان مستقيم وارد عمل شده‌اند و با مذاكره با پوتين، مي‌خواهند بدانند روسيه براي سوريه چه برنامه‌اي دارد.

پوتين ديروز بار ديگر در سخناني ضمن تأكيد بر اينكه مسكو قصد ورود به مناقشات داخلي و قومي مذهبي سوريه را ندارد، از همه كشورهاي منطقه و جهان خواست كه براي جنگ با تروريست‌ها، به ائتلاف بپيوندند. منظور او ائتلافي است كه روسيه آن را رهبري كند.رابطه روسيه با كشورهاي عربي خليج‌فارس همواره رابطه‌اي مبتني بر تجارت و پر رونق بوده ‌، با اين حال سوريه اكنون اين رابطه را تيره كرده است.

کد خبر 310145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha