جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

نوشته: کریستوفر آر. مارتین/ترجمه مهدی تهرانی: از سال ۱۹۶۲ که ماهواره مخابراتی تله استارTele star به فضا پرتاب شد، تضمین استفاده از برنامه‌های تلویزیونی از طریق ماهواره و به عبارت دیگر تلویزیون ماهواره‌ای یا Satellite Television به وجود آمد.

tv

اما قضیه به همین جا ختم نشد. از سال 1976 بحث تلویزیون ماهواره‌ای و ارتباط آن با تلویزیون کابلی به میان آمد و تا چهار سال بعد این مهم به وقوع پیوست و حالا بیش از 35 سال است که پخش برنامه‌های زنده از طریق ماهواره و یا تلویزیون کابلی صورت می‌گیرد.

ماهواره‌های پخش مستقیم، پرنده‌های آهنین بسیار غول آسایی هستند که در مدار خود حرکت می‌کنند. این فیبرهای نوری را می‌توان با کابلهای مسی طویل مقایسه کرد؛ اما آنها نه مانند کابلهای مسی سنگین هستند و نه امکان رسیدن آسیب فیزیکی به آنها چندان میسر است .

به هر روی، شبکه‌های تلویزیونی کابلی رشد بسیاری داشتند و در اروپا و بویژه امریکا طرفداران بسیاری پیدا کردند. آنچه که به عنوان طرفدار مطرح می‌شود، در حقیقت همان واژه مشترک است .

تلویزیون ماهواره ای

تلویزیون کابلی درواقع فقط با درخواست مشتری و ارائه سرویس‌های وصل کننده قابل دریافت است . در انگلستان در سال 1980 آنچه که به عنوان تلویزیون کابلی شناخته می‌شد، تنها سه شرکت سرویس دهنده بود.

در این خصوص رشد تلویزیون کابلی به حدی رسیده است که اکنون در انگلستان بیش از30  سازمان تلویزیونی کابلی وجود دارد؛ اما با این حال این انگلستان نیست که دارای رکورد تلویزیون کابلی در اروپاست .

 در حال حاضر بلژیک 85 درصد تمام تلویزیون کابلی اروپا را دارد. آنچه باعث گسترش هر چه بیشتر تلویزیون کابلی در اروپا شده است، ایجاد شبکه‌های تلویزیونی کابلی است که صرفا فیلمهای سینمایی را نمایش میدهند و استقبال از این شبکه‌ها با این نوع برنامه‌های خاص با خیل عظیم مخاطبان روبه روست.

لازم به توضیح است ، در اروپا بسیاری از کشورها علاوه بر این که کانال‌های کشور خود را دریافت می‌کنند، می‌توانند به رایگان کانال‌های چند کشور همسایه را نیز دریافت کنند.با این حال در امریکا آمار سازمان‌های تلویزیونی کابلی بسی بیشتر است . در حال حاضر75 درصد منازل از این نوع تلویزیون‌ها استفاده می‌کنند.

البته یک اصل بسیار مهم را باید درنظر داشت که آمار استفاده از تلویزیون کابلی وقتی صحیح است که هر سه ماه یک بار اعلام شده باشد. علت این مهم همانا نوسانات بسیار زیاد در آمار و تعداد استفاده‌کنندگان از تلویزیون‌های کابلی در ایالات متحده امریکاست .

آمار‌های فصلی نیز جالب توجه است.مشاهده می‌شود که در ماههای تابستان و خصوصا از اوایل آگوست ، بیشترین مشترکان را تلویزیون‌های کابلی دارا هستند؛ ولی در فصلها یا ماههای خاصی نظیر نوامبر این استقبال کمتر است.

نکته مهم و پایانی تعدد کانال‌ها در یک سیستم تلویزیون کابلی است. درواقع اشتراک یک تلویزیون کابلی به معنای تنها دریافت یک کانال نیست. در امریکا اشتراک با یک سازمان تلویزیونی کابلی می‌تواند30 کانال جداگانه تلویزیونی را به همراه داشته باشد.در اروپا نیز این رقم می‌تواند به 100 کانال جداگانه برسد.

و در آخر این که تلویزیون‌های کابلی فقط به خواست و تمایلات بیننده‌های خود توجه دارند و شدیدا از صداقت به دورند؛ مگر آن کانال‌هایی که صرفا براساس ملیتها و قومیتها و یا فرهنگهای خاص مناطق مختلف امریکا برنامه پخش میکنند.

Christopher R. Martin

کد خبر 309889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha