محدثه قیدی: وجود تابلوها وعلائم راهنمایی و رانندگی در معابرو بزرگراه‌ها به همان اندازه که انتخاب درست مسیر، کاهش آشفتگی‌های ترددی و افزایش ایمنی شهروندان را تضمین می‌کند، می‌تواند درصورت استاندارد نبودن فاصله تابلوها، کم بودن تابلوهای پیش آگاهی دهنده، جانمایی نادرست، پنهان ماندن پشت موانع، استفاده از شبرنگ‌های بی‌کیفیت و خط‌کشی‌های غیراصولی به سردرگمی مردم و حتی تصادفات مرگبار منجر شود.

وجود تابلوهاي راهنماي مسير در معابر شهري مانع از توقف‌هاي بيجا و تغيير مسيرهاي ناگهاني شده و حتي به افزايش ظرفيت معابر مي‌انجامد. البته خطاي انساني را نيز نبايد از نظر دور داشت. براي همه ما پيش آمده كه هنگام عبور از بزرگراهي به‌دليل عدم‌رعايت سرعت مجاز، تابلوهاي پيش آگاهي را نديده باشيم و ناگهان متوجه شويم كه خروجي كجاست. در واقع تابلوهاي پيش‌آگاهي‌دهنده در هر بزرگراهي براساس سرعت مجاز همان مسير جانمايي و نصب مي‌شوند، بنابراين اگر در بزرگراه صياد كه سرعت مجازش 80كيلومتر است بخواهيم با سرعت 100كيلومتر حركت كنيم نمي‌توانيم به راحتي تابلوهاي پيش آگاهي‌دهنده را ببينيم. اما گذشته از اينگونه خطاهاي انساني واقعيت اين است كه شيوه خط‌كشي‌هاي بزرگراهي برخي مواقع دچار اشكال است. با درنظر گرفتن اينكه خط كشي اصولي مي‌تواند رانندگان را به راحتي به سمت مسيرهاي مورد نظر هدايت كند، در بعضي بزرگراه‌ها نظير امام علي ما شاهد دوخط كشي همزمان كنار هم هستيم. اين مشكل علاوه بر عدم‌رعايت فاصله بين خطوط به سردرگمي راننده‌ها در اين مسير بزرگراهي منجر شده است.

از طرفي تعداد زياد تابلوها در برخي تقاطع‌هاي اصلي به رانندگان در زمان كم فرصت نمي‌دهد كه مسير خود را بيابند، برخي تابلوها نيز به‌ويژه در اواخر بهار و فصل تابستان پشت برگ درختان قرار گرفته و از چشم‌ها پنهان مي‌مانند مثل تابلوي راهنمايي برج ميلاد در بزرگراه مدرس.

مواردي از اين دست باعث شد تا شوراي اسلامي شهر تهران طرح ساماندهي تابلوهاي راهنمايي شهري را در دستور كار خود قرار دهد. طراح اين طرح عبدالحسين مختاباد عضو كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران است. وي در مصاحبه با همشهري گفت: تابلوي راهنمايي و رانندگي بايد گويا، مشخص و منظم باشد درحالي‌كه براي من بارها پيش آمده وقتي از خانه به سمت فرودگاه امام حركت كردم متوجه شدم كه تابلوهاي اين مسير كافي نيست. اين البته گلايه خيلي از مردم است كه مسير فرودگاه امام را گم مي‌كنند. در بزرگراه‌هاي امام علي و آزادگان هم وضع همين گونه است درحالي‌كه تابلوها بايد گويا باشد نه اينكه دنبالشان بگرديم. وي ازنقش زياد تابلوهاي راهنمايي و رانندگي دركاهش تصادفات، اتلاف وقت و سردرگمي مردم سخن گفت و بابت اينكه اين تابلوها از نظام مهندسي حساب شده‌اي تبعيت نمي‌كنند، انتقاد كرد.

تأكيد مختاباد اين است كه ظرف 6‌ماه آينده بايد نظمي به اين تابلوها و خط كشي‌هاي معابر و بزرگراه‌ها داده شود. وي درعين حال خواستار به روز شدن تجهيزات مسيريابي در كشور شد و گفت: بايد به سمت استفاده از جي‌پي‌اس حركت كنيم تا با خريد يك دستگاه راهنما در داخل ماشين بتوانيم به درستي به سوي مقصد هدايت شويم.

  • علائم شهري مرور مي‌شوند

عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر درباره طرح ساماندهي تابلوهاي راهنمايي به همشهري گفت: ما دراين طرح درنظر داريم كه يك مرور اساسي روي تمام تابلوها و نمادهاي راهنمايي و رانندگي شهر تهران داشته باشيم و معتقديم كه با اين كار مي‌توانيم بخشي از مشكلات ترافيكي را كه ناشي از غيراستاندارد بودن اين تابلوها يا جانمايي نامناسب آنها را برطرف كنيم. به گفته محسن سرخو، تلاش مي‌شود با اجراي اين طرح، مكان، ‌فونت نوشتاري و رنگ تمامي تابلوهاي راهنماي معابر، بزرگراه‌ها و خيابان‌هاي شرياني درجه يك و 2 كارشناسي و ساماندهي شود.

کد خبر 308687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha