مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

شهردار تهران با اشاره به اجرای طرح انضباط شهری که هم‌اکنون در منطقه ۱۲در حال اجراست نوید داده که درآینده به‌صورت ماهانه می‌توان تغییرات ایجاد شده در این منطقه را ملاحظه کرد و البته تأکید کرده که این تغییرات مداوم و آرام خواهد بود چرا که موضوعات اجتماعی و فرهنگی است.

آنچه كه به‌عنوان بيشترين مشكلات موجود در اين منطقه ديده مي‌شود، هجمه‌اي از معضلات اجتماعي است كه بر بستري از موضوعات كالبدي و شهري در حال ادامه حيات است و مسئولان و كارشناسان، نگران افزايش و انتشار آن.

طرح انضباط اجتماعي هم تلاش بر ساماندهي اوضاع كالبدي دارد و هم مسائل اجتماعي و انساني را پيگيري مي‌كند تا شأنيت زندگي را در بخش‌هايي از اين منطقه دوباره احيا كند. قاليباف در سخنان ديروز خود نيز با بيان اينكه اين موضوعات ضربتي نيست، بر اين مسئله تأكيد كرده كه انضباط اجتماعي يك پروژه عمراني نيست كه بتوان براي آن تابلو نصب كرد، اينجا با انسان‌ها سرو كارداريم و در كنار آن، معضلات جدي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي نيز پيش روست.

  • زخم كهنه تهران قديم

معضلاتي كه گلوي تهران قديم را مي‌فشرد به گفته شهردار تهران زخم كهنه‌اي است كه بيش از 7دهه از عمرش گذشته و حالا با 7‌ماه كار نمي‌توان آن را بهبود بخشيد. از ابتداي اجراي طرح نيز مسئولان شهري تأكيد كردند كه چند و چون اين برنامه‌ها را براساس 2سال مطالعه و بهره‌مندي ازتجربيات شهرداري، استانداري، نيروي انتظامي و... پيش خواهند برد و بي‌گدار به آب نخواهند زد تا برنامه‌هايشان را در مسير درستي حركت داده و تأثيرگذاري‌اش را بيشتر كنند و البته كارشناسان اجتماعي و برخي اعضاي شوراي شهر بارها تأكيد كرده‌اند كه مسئوليت رفع و كاهش اين معضلات تنها به‌عهده شهرداري نيست و قانون مسئوليت ديگر بخش‌ها و سازمان‌ها را هم مشخص كرده و لازم است اين اقدامات با همكاري همه جانبه به اجرا درآيد.

به گفته فاطمه دانشور رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر، بعد از سال‌ها هم‌اكنون با پيگيري‌هاي شهرداري شاهد برداشته شدن قدم‌هايي در اين حوزه هستيم.

قاليباف در بخش ديگري ازسخنان خود به قوانين و مقررات نيزاشاره كرده و با تأكيد بر اينكه مخالف قانون نيستم، دستگيري معتادان را راه‌حل مناسبي براي رفع اين پديده ندانسته و گفته وظيفه نيروي انتظامي است تا اين كار را درباره كساني كه به‌صورت غيرمنطقي در شهر حضور پيدا كرده يا مواد‌مخدر توزيع مي‌كنند انجام دهد اما اين موضوع نياز به كار عميق فرهنگي و اجتماعي دارد كه در كنار آن لازم است اقدامات سلبي هم صورت گيرد.

آنگونه كه مديران حوزه اجتماعي شهرداري تهران وعده‌ داده‌اند قرار است كمپ‌هاي ترك اعتياد ويژه‌اي راه‌اندازي شود، تاكنون نيز ساماندهي معتادان و كارتن‌خواب‌ها به دور از اقدامات سلبي انجام شده است.

  • حضور معتادان كمرنگ‌تر شده است

نور و مردم، وجود امنيت را ضمانت مي‌كنند. وقتي شهروندان بهانه‌اي براي حضور در فضاهاي شهري مثل بوستان‌ها نداشته باشند، ديگران جاي آنها را اشغال مي‌كنند. بوستان خواجوي‌كرماني در محله هرندي تا همين چند وقت پيش دچار اين وضعيت بود اما برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي، ‌هنري و ورزشي در اين مجموعه چهره آن را به آنچه بايد باشد تغيير داده است؛ فعاليت‌هاي فرهنگي كه به گفته معاون اجتماعي شهرداري قرار است هميشگي باشد. قاليباف نيز با توجه به تغييرات ايجاد شده اظهاركرده كه هم‌اكنون دريكي ازپارك‌ها جمعيت كمتري ازمعتادان نسبت به قبل حضور پيدا مي‌كنند. افراد اين كار را به‌صورت داوطلبانه انجام مي‌دهند و اين حاكي ازاقداماتي است كه انجام مي‌گيرد. رسيدگي به موضوعات كالبدي و شهري مانند حمل‌ونقل عمومي، موتورسيكلت‌ها، ساماندهي بار و مسافران و... نيز ازجمله ديگر بخش‌هاي اين طرح است كه شهردار از پيگيري‌هاي مستقيم اين موضوعات خبر داده كه شايد از نظر قوانين وظيفه شهرداري نباشد اما وي خاطرنشان كرده كه اينها كارهاي بر زمين مانده‌اي است كه بايد انجام دهيم.

کد خبر 308562

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha