اولین نشست از سلسله نشست‌های تجدید حیات مرکز تاریخی تهران «میدان مشق» تحت عنوان «سیر تحول کالبدی معماری معاصر در میدان مشق» در موزه ارتباطات برگزار شد.

در ابتداي اين نشست کیهان محمدخانی، قائم مقام سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: ارتقاي کیفی فضاهای شهری از چند سال گذشته در دستور کار سازمان زیباسازی قرار گرفته و به جدیت در 3سال گذشته این کار شدت پیدا کرده و دنبال شده است. او با بیان اینکه رویکردهای جدیدی که در برابر بناها و مراکز تاریخی شهر تهران اتفاق افتاده این منطقه را به نگین گردشگری و تاریخی پایتخت تبدیل کرده است، ادامه داد: سازمان زیباسازی برای ارتقاي منطقه12 بودجه قابل توجهی درنظر گرفته است. به‌گفته قائم مقام سازمان زیباسازی شهر تهران اتفاقی که در میدان مشق رخ داده و فضایی که در این مجموعه ایجاد شده است، فضا را برای حضور مردم در این مجموعه فراهم مي‌كند و با توجه به وجود موزه گمرک، موزه ارتباطات، موزه عبرت، ساختمان وزارت خارجه و قزاقخانه در این مجموعه و در سمت دیگر پارک شهر و شهرداری تهران، این مجموعه به عنوان یکی از مراکز بزرگ گردشگری معرفی می‌شود. او با اشاره به حضور ساختمان وزارت خارجه در محدوده میدان مشق، گفت: با مذاکراتی که با وزارت امور خارجه صورت گرفته این آمادگی وجود دارد که با خروج وزارت خارجه از این محدوده این مجموعه به عنوان موزه دراختیار شهرداری قرار گیرد.

در ادامه این نشست اسکندر مختاری، استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه با توسعه محل‌های تاریخی تهران می‌توان به کلیت فضای تاریخی پایتخت پرداخت، گفت: مرکز تاریخی تهران بافت یکدستی ندارد چرا که تحول از دوران کهن تا به امروز را در خود جا داده است. در این میان میدان‌مشق مکانی است که به عنوان یک موزه معماری می‌توان از آن یاد کرد چرا که تمام نشان‌های تاریخی معماری و شهری تهران را می‌توان در آن دید.

ناصر تکمیل همایون، جامعه‌شناس نيز به عنوان سومین سخنران این نشست به مفهوم میدان مشق پرداخت و مواردی را در خصوص کاربرد نظامی آن که میدان را به نام میدان مارش معروف کرده بود برشمرد و تاریخچه‌ای از زمان احداث این میدان و دلیل نامگذاری‌اش برای حاضران گفت.

در اين نشست اساتيد ديگري چون علیرضا قلی‌نژاد استاد معماری، علی اکبر نصرآبادی مدیر موزه ارتباطات، علیرضا مستغنی مدیر گروه معماری دانشگاه هنر و تعداد زيادي از علاقه‌مندان، معماران و شهرسازان نيز حضور داشتند.

کد خبر 311149

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha