چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

الهام مصدقی راد: نمکی، هیچ وقت ما را نبرد. بنده خدا داشت به آرامی روزگارش را می‌گذراند و خبر نداشت که بیشتر بچه‌ها اگر بعداز ظهرهای خلوت تابستان پایشان را در کوچه نمی‌گذارند فقط به‌خاطر حضور اوست.

 مادرهاي آن روزها نه نگران معتادها و دزدها بودند و نه سرعت خودروهايي كه در كوچه رفت‌وآمد مي‌كردند قلبشان را به تپش مي‌انداخت. كوچه‌اي كه ديروز ابتدا تا انتهايش دويدن‌هاي كودكانه ما را به‌خاطر سپرده، امروز تهديدي براي كودكان ماست تا خودروهاي بي‌ملاحظه و نگاه غريبه و چمباتمه معتادش، كودكي فرزندانمان را پايمال نكند.

  • ياد محله‌هاي ديروز به خير

«محله اگر داراي مقياس متناسب، مركز مشخص امن و ايمن و عاري از فشار و سرعت خودروها باشد، دوستدار كودك خواهد بود.» اين گفته استاد شهرسازي دانشگاه علم و صنعت است. عبدالهادي دانشپور به همشهري مي‌گويد: در وضعيت كنوني خصوصياتي كه براي محله و شهر دوستدار كودك عنوان مي‌شود، منطبق با محله‌‌هاي قديمي است يعني محله‌اي كه داراي امنيت و ايمني است وكودك به راحتي در آن تردد كرده و به مراكز آموزشي، مذهبي، تفريحي و...‌ دسترسي دارد.

مديرگروه شهرسازي دانشگاه علم و صنعت در بيان مقايسه ميان محله‌‌هاي قديم وجديد مي‌افزايد: در فضاي محله‌هاي ديروز تنوعي از كاركردها و فعاليت‌ها به چشم مي‌خورد و كودك آرام آرام در همان فضا تجربه كسب مي‌كرد همان تجربه‌اي كه بعدا به‌عنوان يك شهروند در كليت شهر و سرزمين به آن نيازمند است.

فاطمه دانشور، عضو شوراي شهر تهران نيز درگفت‌وگو با همشهري به بيان تفاوت‌ محله‌هاي قديم و جديد پرداخته و مي‌گويد:‌ ما اكنون با آسيب‌هايي در مورد كودكانمان مواجه هستيم كه در گذشته پدر و مادرهايمان اين نگراني‌ها را نداشتند. گزارش‌هايي كه ما دريافت مي‌كنيم نشان مي‌دهد محيط پيراموني ما آنقدرها از امنيت لازم برخوردار نيست چراكه فكري جدي براي آسيب‌هاي اجتماعي نكرده‌ايم و امروز امنيت كودكان ما به‌عنوان نمونه توسط معتادان كارتن خواب تهديد مي‌شود.

  • لزوم نگاه خاص به تأمين امنيت

آيين‌نامه اجرايي مصوبه شهر دوستدار كودك با آخرين بررسي‌ها‌ماه گذشته در شوراي شهر تصويب شد. بخشي از اين مصوبه تأمين ايمني كودكان را در معابر شهري مورد توجه قرار داده تا زيرساخت‌هاي لازم براي تردد ايمن كودكان در مسيرهايي چون مدرسه تا خانه تأمين شود.

امنيت اما موضوعي است كه شايد به‌دليل نداشتن مصداق‌هاي كاملاعيني، قابل درك براي كودكان نيست اما والدين و مديران شهري و انتظامي بودن يا نبودن آن را به خوبي احساس مي‌كنند. رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر معتقد است در مصوبه شهر دوستدار كودك به تأمين ايمني كودكان به‌صورت جامع پرداخته شده اما از آنجا كه قرار است اين مصوبه به‌صورت عام مسائل را مورد توجه قرار دهد، وارد مباحث امنيتي نشده و لازم است اين مسئله در بعضي محله‌ها و كانون‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي به‌صورت خاص ديده شده و راه‌حل ارائه شود، هر چند كه رفع فضاهاي بي‌دفاع شهري كه عدم‌امنيت به همراه مي‌آورد نيز در اين مصوبه قرار دارد.

  • احساس امنيت مهمتر از خود امنيت

مجيد ابهري آسيب شناس‌با بيان اينكه احساس امنيت بسيار مهم‌تر از خود امنيت است نگاه متفاوتي به اين موضوع دارد. او به همشهري مي‌گويد: ما در مقايسه با بسياري از پايتخت‌هاي دنيا از امنيت خوبي برخورداريم چرا كه پشتوانه اعتقادي و مذهبي قوي داريم و همين مسئله امنيت بهتري براي كودكان كشورمان تأمين كرده است. وي با بيان اين مسئله كه رفتارشناس‌ها امنيت را يك فرايند روحي و رواني مي‌دانند كه بايد ابتدا از خانواده منتقل شود، مي‌افزايد: انتشار برخي اخبار و حتي شايعات در مورد كودك آزاري حتي اگر معدود هم باشد، ناامني فكري براي والدين ايجاد كرده و آنها را نگران مي‌كند. دانشپور مديرگروه شهرسازي دانشگاه علم و صنعت اما معتقد است با وجود تمامي نگاه‌هاي نقادانه، ما به شهر دوستدار كودك خواهيم رسيد كه البته نيازمند عزم ملي و مشاركت ساير بخش‌ها نيز هست.

کد خبر 313444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha