مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

الهام مصدقی راد: کارشناسان و مجریان طرح انضباط اجتماعی ازآغاز می‌دانستند باید دنبال چه مواردی باشد، نظرخواهی خانه به خانه از ساکنان و کسبه منطقه ۱۲نقشه راه اجرای طرح را گشوده و جزئیاتش را به خوبی نمایان کرده بود.

مواردي كه كارشناسان و مسئولان شهري پيش‌بيني مي‌كردند جزء درخواست‌هاي اهالي بود و مواردي هم شهروندان به آن افزودند. «امنيت» مهم‌ترين خواسته بود و درقالب موارد گوناگوني چون تأمين روشنايي و جمع‌آوري معتادان و كارتن خواب‌ها از زبان اهالي مطرح شد. رفع بسياري از مشكلات اجتماعي و پيشگيري از آنها نيازمند مداخله نزديك و متمركز از جنس خودش بود تا بتواند اين مشكلات را كاهش دهد.

  • آمار اميدوار‌كننده منطقه 12

ميزان تماس‌هايي كه شهروندان و كسبه منطقه 12با سامانه 137در مورد برخي مسائل و مشكلات اين منطقه داشتند بعد از اجراي طرح انضباط اجتماعي كاهش يافته است. بيشترين پيام ثبت شده مرتبط با فعاليت‌هاي طرح انضباط اجتماعي، در بازه زماني 3ماهه 20خرداد تا 20شهريور سال گذشته به اعلام حضور كارتن‌خواب‌ها تعلق دارد. اين مورد همچنان در سال‌جاري و درهمين مدت زماني بيشترين پيام‌ها را به‌خود اختصاص داده اما با كاهش 24درصدي نيز همراه بوده است.

حضور متكديان نيز در مرتبه دوم تعداد پيام‌هاي اجتماعي در هر دو سال است كه البته با بيش از 21درصد كاهش در سال‌جاري روبه‌رو شده است.همچنين پيام‌هاي اعلام حضور خانواده‌هاي نيازمند و بي‌خانمان هم در سال‌جاري با بيش از 63درصد كاهش مواجه شده است.

پيام‌هايي در مورد حضور كودكان كار، متكديان و درخواست تأمين روشنايي نيز با كاهش مواجه شدند. البته به جز اقدامات مستقيم انجام‌شده در قالب اين طرح و اجراي وظايف مشخص برخي مجموعه‌هاي شهرداري كه قوت بيشتري يافت، برخي خيرين و نيروهاي مردمي نيز با دعوت شهرداري وارد اين طرح شدند تا نتايج بهتري براي آن رقم بزنند.

حجت‌الاسلام ميثم امرودي معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران به همشهري گفت در محله‌ هرندي كه به‌عنوان پايلوت فعاليت‌هاي اجتماعي و كاهش معضلات انتخاب شده نيروهاي خودجوش مردمي به‌صورت داوطلبانه وارد عمل شدند. حضور اين افراد، تضميني براي تأمين امنيت محله هرندي خواهد بود. وي البته تأكيد مي‌كند كه مشكلات محلات اين منطقه شبيه هم نيستند و مثلا محله ايران و هرندي تفاوت‌هاي بسياري در اين خصوص دارند كه تمامي آنها با مطالعات دقيق وعلمي استخراج شده است.

پيام هاي 137 در مورد منطقه 12 از 20 خرداد تا 20 شهريور 94 و 93 شهريور
موضوع پيام سال 93 سال 94 تغييرات
در اين محل كارتن خواب وجود دارد 270 205 24,1 درصد
در اين محل گروه متكديان وجود دارد 32 25 21,9 درصد
در محل خانواده‌هاي بي‌خانمان و نيازمند وجود دارد 11 4 63,6 - درصد
در اين محل خانواده‌هاي در راه مانده وجود دارد 1 2 100 درصد
در اين محل كودك خياباني وجود دارد 8 2 75 - درصد
در اين محل متكدي خارجي وجود دارد
5 1 80 - درصد
اين محل نياز به نصب روشنايي دارد 4 1 75- درصد
  • محله هرندي تغيير چهره مي‌دهد

«هرندي اگر عاري از معتاد هم باشد بايد امنيت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آن را به خوبي تأمين كرد و لازم است ديگر سازمان‌ها و نهادها هم حضور خود را پر رنگ‌تر كنند.» نگراني‌ها در مورد اين محله آنقدرهست كه معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري بعد از گفتن اين جمله، ديگر دليلي براي برپايي قرارگاه فرهنگي شهيد جزماني به زبان نمي‌آورد. قرارگاهي كه 50روز پيش در دل هرندي تشكيل شد تا فاصله ميان مطالعه و اجرا را كم كند. احداث بازارميوه و تره‌بار با درخواست‌هاي شهروندان، تعريض يكي از مهم‌ترين خيابان‌هاي محل كه تردد را با مشكل مواجه كرده بود، شبانه روزي كردن فعاليت تنها درمانگاه محله هرندي ازهفته جاري كه سال‌ها اهالي منتظرش بودند، فراهم كردن امكان استفاده شهروندان از 60درصد مجموعه ورزشي موجود از ابتداي مهر واحداث كمپ ويژه معتادان با ظرفيتي متفاوت از كمپ‌هاي خصوصي كه در آينده نزديك افتتاح مي‌شود، نوسازي و تأمين سرويس‌هاي بهداشتي در برخي منازل، فعال كردن 26مسجد ناحيه در برگزاري برنامه‌هاي ديني و فرهنگي با توجه به نقش تأثيرگذار مسجد در رفع مشكلات اجتماعي و ارائه خدمات رايگان پزشكي ازجمله اقداماتي است كه بخشي از آنها را قرارگاه دنبال كرده و پيام‌هاي قدرداني نيز درپي‌اش در سامانه 1888ثبت شده است. وي مي‌گويد: «هرندي با دو سه ‌ماه قبلش تفاوت‌هايي كرده، عصرها زنان و كودكان اوقات خوشي را در بوستان خواجوي‌كرماني مي‌گذرانند.»

کد خبر 308431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha