الهام مصدقی‌راد: بهسازی بوستان‌های محله هرندی در منطقه ۱۲تهران آغاز شده و قرار است تا پایان سال به وضعیت قابل‌قبولی برسد.

هم‌اكنون سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهر تهران مشغول آماده‌سازي‌ اين بوستان‌هاست و به گفته علي محمد مختاري مديرعامل اين سازمان، 4بوستان اين منطقه كه در مجموع از وسعت قابل توجهي هم برخوردار است به بوستان‌هاي فرامنطقه‌اي تبديل خواهند شد. معاون خدمات شهري نيز چندي پيش از راه‌اندازي شهر كودك و مجموعه سرپوشيده بازي در اين محله خبر داد.

اجراي برنامه‌هايي كه فرامنطقه‌اي شدن بوستان‌ها را به همراه دارد در سال 95محقق مي‌شوند اما تا پايان سال و طبق وعده معاونان اجتماعي و خدمات شهري شهرداري، تغييرات محسوسي در اين بخش از منطقه 12كه با جذب و ساماندهي معتادان و كارتن‌خواب‌ها، آغازين روزهاي تولد دوباره‌اش را مي‌گذراند رخ خواهد داد. با تجهيز بوستان‌هاي وسيع هرندي و فرامنطقه‌اي شدن آنها، رفع نقاط بي‌دفاع به كمك نورپردازي و طراحي مبلمان بافت تاريخي و اجراي نورپردازي براي بناهاي تاريخي و شاخص منطقه 12و اين محدوده كه هم‌اكنون در حال اجراست، فضاي جديدي را براي ساكنان اصلي هرندي كه چندين دهه ازگزند آسيب‌هاي اجتماعي ايجاد شده بي‌نصيب نماندند، ايجاد خواهد كرد. اجراي برنامه‌هايي كه جذب گردشگر را از ديگر نقاط پايتخت براي منطقه 12و محله هرندي به ارمغان مي‌آورد؛ مهماناني كه با ناخوانده‌هاي ناجور يك‌ماه پيش متفاوتند.

  • ساكنان بومي هدف اصلي برنامه‌هاي تفريحي هرندي

مجيد ابهري استاد آسيب شناسي معتقد است احياي بوستان‌هاي هرندي در منطقه 12و فرامنطقه‌‌اي كردن آنها و ايجاد فضاي سبز به جاي مخروبه‌هاي اين منطقه اقدامي بسيارمهم و تأثيرگذار در بهبود وضعيت اجتماعي و آرامش بصري است و باعث جذب گردشگر مي‌شود اما لازم است كنترل‌هاي امنيتي و حفاظتي نيز در كنار آن به خوبي انجام شود. وي البته بر اين موضوع نيز تأكيد مي‌كند كه فرامنطقه‌اي كردن اين بوستان‌ها و راه‌اندازي مجموعه‌هاي گردشگري و تفريحي، نبايد ساكنان بومي هرندي(دروازه غار) را دچار آسيب‌هاي جديدي كند. بهتر است از ظرفيت خود ساكنان براي مشاغلي كه دراين راستا ايجاد مي‌شود بهره‌مند شد.

ابهري در گفت‌وگو با همشهري اين را هم مي‌گويد كه بيشتر ساكنان اين محدوده جزو اقشار كم درآمدند وامكانات تفريحي درنظرگرفته شده بايد به‌گونه‌اي باشد كه نگاه حسرت آلود كودكان ساكن در هرندي را به‌دنبال نداشته باشد. ارائه كارت‌هاي تخفيف و انديشيدن تدابير و ارائه امتيازاتي براي استفاده راحت‌تركودكان ساكن در اين محدوده از مجموعه‌هاي درنظر گرفته شده پيشنهادي است كه وي به آن اشاره مي‌كند.

اما مسئولان شهرداري تأكيد مي‌كنند كه مطالعات فرهنگي اجتماعي لازم درخصوص احداث مجموعه‌هاي تفريحي و فرامنطقه‌اي كردن بوستان‌هاي هرندي انجام شده است. مجتبي عبداللهي به همشهري مي‌گويد: «برنامه‌هايي كه براي بوستان‌ها و مراكز تفريحي هرندي درنظر گرفته شده كاملا در راستاي اقداماتي است كه دراين محدوده در حال اجراست و مطالعات در مورد آنها صورت گرفته است.» معاون خدمات شهري شهرداري تهران تأكيد مي‌كند كه اين برنامه‌ها به‌طور مشخص براي اهالي صورت خواهد گرفت اما كاركرد آنها به‌گونه‌اي تعريف شده كه بتواند به‌صورت فرامنطقه‌اي نيز عمل كند. «قرار است زندگي با شور و نشاط در اين منطقه جريان پيدا كند.»

  • تأمين روشنايي هرندي و نورپردازي بناهاي شاخص منطقه 12

طبق اعلام معاون خدمات شهري شهرداري، روشنايي 269محور از نقاط بي‌دفاع شهري در محله‌هاي هرندي، امامزاده يحيي(ع)، بازار و دروازه شميران در طرح انضباط اجتماعي منطقه 12 در حال انجام است.البته طراحي نورپردازي ميدان مشق و بناهاي واقع در آن، طراحي نورپردازي بانك سپه و بانك تجارت درميدان امام خميني(ره)، طراحي نورپردازي بناهاي واجد ارزش و شاخص محور ناصرخسرو، اجراي نورپردازي مساجد ثامن‌الائمه و مسجد نور در محور ناصرخسرو، طراحي نورپردازي ورودي اصلي و نماي جداره غربي و شمالي كاخ دادگستري، طراحي و نورپردازي موزه عبرت و سردر قورخانه و سردر پارك امين الدوله و نماي خارجي خانقاه شيخ صفي عليشاه و... توسط سازمان زيباسازي در اين منطقه انجام شده است. طراحي مبلمان براي محور 15خرداد و همچنين طراحي مبلمان بافت تاريخي منطقه 12نيز94درصد پيشرفت داشته وارتقاي كيفي ميدان مشق و مرمت زورخانه شهيد عراقي نيز در حال اتمام است.

کد خبر 321075

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha