دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جشن شانزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی و دومین فستیوال موسیقی تهران با اجراهای متنوع موسیقی در سبک‌های مختلف از ۱۲ تا ۱۶ مهرماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

نوربخش و رجب پور

به گزارش سایت خانه موسیقی، نشست خبری دومین فستیوال موسیقی تهران و جشن شانزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی ایران صبح یکشنبه ۵ مهر با حضور حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی و دبیر جشن) و محسن رجب پور(عضو هیئت مدیره کانون ناشران خانه موسیقی و مدیراجرایی کنسرتهای فستیوال) در ساختمان فاطمی برگزار شد.

در ابتدای نشست  نوربخش با اشاره به فاجعه جان باختن هموطنانمان در سرزمین منا این ضایعه را تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد دیگر شاهد چنین رخدادی نباشیم.

وی افزود: جشن سالیانه خانه موسیقی همزمان با شانزدهمین سالگرد تاسیس این نهاد برگزار می شود. از سال گذشته جشن سالیانه تبدیل به یک فستیوال با عنوان "فستیوال موسیقی تهران"شد. دلیل نامگذاری هم این بود که این فستیوال ها در جهان با نام شهر ها و گاهی مکان های خاص شناخته می شود و پیوند می خورد. ما هم چنین تصمیم داشتیم و در تهران عمارت مسعودیه را یافتیم که دیدیم یکی از بناهای زیبای تهران است و می تواند یکی از نمادهای این شهر باشد.

وی افزود: فستیوال موسیقی تهران سال گذشته در عمارت مسعودیه برگزار شد و تصمیم داشتیم این فستیوال با عمارت مسعودیه پیوند همیشگی داشته باشد. متاسفانه امسال نتوانستیم فستیوال را در آن مکان برگزار کنیم. سال گذشته سطح محوطه عمارت مسعودیه و حوض بزرگ را با داربست پوشاندیم و سطح را کمی بالاتر آوردیم تا بتوانیم چینش مناسبی داشته باشیم و مناسب برگزاری کنسرت باشد.

نوربخش گفت: متاسفانه امسال اجازه ندادند که روی آن حوض پوشیده بشود و اصرار داشتند که روی حوض پوشیده نشود که به این صورت مناسب برگزاری فستیوال نبود. ممکن است برای برگزاری یک مراسم که همه افراد مدعو هستند، مناسب باشد ولی به هیچ عنوان مناسب برگزاری کنسرت نبود. و به همین دلیل از برگزاری عمارت مسعودیه منصرف شدیم.

دبیر جشن خانه موسیقی با اشاره به برگزاری جشن در سالن همایش های برج میلاد گفت: خوشبختانه برج میلاد با ما همکاری خوبی کرد و این جشن را از 12 تا 16 مهرماه در سالن همایش های برج میلاد برگزار می شود.

نوربخش در تشریح برنامه های فستیوال موسیقی تهران گفت: 12 مهر کنسرت جناب آقای شهرام ناظری، 13 مهر اجرای ارکستر ملی به رهبری آقای فرهاد فخرالدینی با ترکیب مستقل و جدید با خوانندگی آقای وطن دوست، محمد معتمدی و خودم، 14 مهرماه ارکستر سمفونیک تهران به رهبری آقای علی رهبری با اجرای کارمینا بورانا و 15 مهرماه اجرای موسیقی پاپ توسط محمد علیزاده از برنامه های دومین فستیوال موسیقی تهران خواهد بود. 16 مهرماه هم مراسم اختتامیه جشن خانه موسیقی برگزار می شود.

وی افزود: سعی کردیم در فستیوال موسیقی تهران ژانرهای مختلف موسیقی را داشته باشیم. طبق برنامه ریزی که برای شهریور ما انجام داده بودیم قرار بود بخش بین الملل هم به فستیوال اضافه شود که سه گروه خارجی را هم دعوت کرده بودیم متاسفانه با منتفی شدن مکان عمارت مسعودیه بخش بین الملل هم به دلیل برنامه ریزی های دقیق هنرمندان خارجی برهم خورد و منتفی شد. امیدواریم سال آینده فستیوال موسیقی تهران یک فستیوال بین المللی باشد.

نوربخش گفت: در فستیوال ژانرهای موسیقی سنتی، کلاسیک و پاپ داریم و بخش موسیقی نواحی در مراسم اختتامیه جشن به روی صحنه می رود. در برنامه های جشن طبق سال های گذشته بخش های اجرای موسیقی وجود دارد که موسیقی های سنتی، کلاسیک و نواحی را خواهیم داشت. همچنین در یک بخش مثل سال های گذشته استعدادهای درخشان معرفی خواهند شد.

دبیر جشن خانه موسیقی گفت: امسال چهارمین دوره دوسالانه آلبوم برگزیده موسیقی برگزار می شود که در دو بخش موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک ارکسترال آلبوم ها معرفی می شوند. ترکیب داوران بصورتی است که بتوانند هر دو بخش را داوری کنند. اعضای هیئت داوران آقایان و اساتید فریدون شهبازیان، هوشنگ کامکار، شهرام ناظری، عباس خوشدل و میلاد کیایی هستند. حدود 150 اثر ر دوبخش موسیقی ایرانی و کلاسیک داریم که از بین این آثار، آلبوم های برگزیده معرفی خواهند شد.

حمیدرضا نوربخش در پاسخ به سوالی در خصوص کمپین حمایت از موسیقی که با نخستین فستیوال موسیقی تهران آغاز شد گفت: آن کمپین به ساز و کاری حقوقی رسید و در کمپینی که اسفند سال گذشته در اینجا داشتیم که هنرمندان در اینجا متنی را امضا کردند و به خانه موسیقی برای پیگیری حقوقی وکالت دادند. ما همان را در قالب حقوقی و با وکیل پیگیری می کنیم. بخشی از این مساله به صدا و سیما و بخشی به فضای مجازی و بخش دیگر آگاهی بخشی است. آن کمپین بیشتر جنبه آگاهی بخشی و هشدار داشت تا مردم را به مساله کپی رایت واقف کنیم.

دبیر جشن خانه موسیقی در پاسخ به سوالی درباره نحوه قرار گرفتن گروه‌ها در فستیوال موسیقی تهران گفت: ما در اجرای برنامه‌ها ارزش‌گذاری نمی‌کنیم، یک نهاد صنفی هستیم و باید همه بخش‌ها را پوشش دهیم. در سال‌های گذشته باعث شد بخشی از موسیقی در اینجا حذف شود و همیشه این انتقاد به ما بود که چرا به بخش موسیقی پاپ بی‌توجهی می‌شود.

وی افزود: در فستیوال هم نمی‌توان آنطور گزینش کرد این برنامه‌هایی بوده که در این بازه زمانی مقدور بوده و می‌شد آن را اجرایی کرد. ما برای این برنامه‌ها حمایت مالی خاصی نداشتیم و برج میلاد به ما تخفیف خوبی دادند و صندوق اعتباری هنر هم به ما کمک کردند و بنیاد رودکی هم در خصوص ارکسترها با ما همکاری داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

نوربخش درباره بخش تقدیری‌های مراسم اختتامیه گفت: سعی کردیم در بخش‌های مختلف از پیشکسوتان و فعالان تقدیر داشته باشیم. در بخش‌های موسیقی کلاسیک، رهبر ارکستر، موسیقی سنتی، خواننده سنتی، نوازندگی سنتی، بانوان موسیقیدان، صدابردار و سازنده ساز تقدیر خواهد شد.

در ادامه نشست، محسن رجب‌پور نماینده کانون ناشران خانه موسیقی و مدیر اجرایی کنسرت‌های فستیوال گفت: کانون ناشران خانه موسیقی چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده و من هم به نمایندگی از هیئت مدیره این کانون در اینجا حضور دارم و امیدوارم آنچه برعهده این کانون گذاشته شده را درست انجام دهم.

رجب‌پور درباره کنسرت‌های فستیوال موسیقی تهران گفت: از 12 تا 5 مهر ماه هر شب یک اجرا در ساعت 21:30 در سالن همایشهای برج میلاد بروی صحنه می‌رود. تلاش داریم که این برنامه ها سر وقت اجرا شود.

وی درباره قیمت بلیت‌های فستیوال موسیقی تهران گفت: بر اساس سیاست‌های حمایتی خانه موسیقی سقف بلیت فروشی 100 هزار تومان و به ترتیب 80، 60، 50 و 40 هزار تومان است.

کد خبر 308666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha