طوبا ویسه: به نقشه‌ی ایران نگاه کن، به دشت‌های پراکنده، کوه‌های زیبا و دامنه‌های بی‌نظیر، بیابان‌های گسترده، جنگل‌های بلوط و‌... به نقشه‌ی ایران نگاه کن که مردمانی با ریشه‌های کهن قرن‌هاست که در این بوم زندگی می‌کنند.

حفظ آداب و رسوم و شكل زندگي اين اقوام بسيار مهم است. نخستین نمایشگاه و جشنواره‌ي فرهنگی هنری «ایران در تهران» با هدف نمایش جلوه‌های اصیل و بومی فرهنگ و آیین عشایر و اقوام ایران زمین برپا شد و با حضور 23 استان در بوستان جوانمردان، من و شما را به تماشاي نمادها و جلوه‌هاي اين فرهنگ مي‌خواند.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۴

احمد زارعي، معاون پشتيباني  شهرداري منطقه‌ي22 به خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه گفت: «رویکرد مهم اين جشنواره، ترویج سبک زندگی مبتنی بر ظرفیت‌های بومی کشور و به نوعي پركردن اوقات فراغت شهروندان به مدت دو هفته در فضایی پنج‌هزار متری و در قالب برپایی بیش از 60 غرفه و چادر عشایری بود.»

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۴

او به اجراي مراسم گوناگون اشاره كرد و گفت: «علاوه بر اجراي موسيقي نواحي استان‌ها در اين جشنواره، مراسم عروسي«باشلق برون» متعلق به ايل قشقايي هم هر‌شب برگزار مي‌شد و علاقه‌مندان مي‌توانستند از اين مراسم ديدن كنند.» زارعي به برنامه‌ي غرفه‌ي تهران هم اشاره كرد و گفت: «در غرفه‌ي تهران، كودكان و نوجوانان مي‌توانستند با  ساخت پازل و روبات سرگرم شوند.»

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۴

در اين جشنواره هر‌شب هنرمنداني از‌ اقوام کرد، بلوچ، لر، قشقایی، کرمانج، ترکمن، آذری، گیلک، خراسانی و جنوب کشور به نمایش و ارائه‌ي هنر، موسیقی و آیین‌های خود می‌پرداختند و هم‌چنین صنایع دستی، هنرهای سنتی، سوغات و غذاهای سنتی 23 استان کشور هم در نمايشگاه عرضه مي‌شد.

اين جشنواره را فرهنگ‌سرای تهران با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران، مؤسسه‌ي کوچ ایل قشقایی و شهرداری منطقه‌ي 22 از 12 تا 27 شهریور برگزار شد.

کد خبر 308653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha