تهران- ایرنا- «جرمی کوربین» رهبر جدید حزب کارگر انگلیس، اذعان کرد که مداخله غرب از جمله واشنگتن و لندن در امور خاورمیانه در ظهور گروه تروریستی داعش نقش داشته است.

 رهبر حزب کارگر انگلیس: داعش نتیجه مداخله غرب در خاورمیانه است

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، کوربین سیاستمدار کهنه کار اپوزیسیون انگلیس گفت: پدیده ای همچون داعش نمی تواند ناگهان ظهور کند و غرب به دلیل مسائل کنونی در سوریه، تا اندازه ای مسئول پیدایش این گروه است.

وی افزود: شبه نظامیان داعش مبالغ هنگفتی پول و تسلیحات در اختیار دارند که آن را از منابعی بدست آورده اند. شکل گیری این گروه تا اندازه ای نتیجه مداخلات غرب در منطقه است.

کوربین همچنین طرح های ائتلاف به سرکردگی آمریکا برای انجام حملات هوایی جدید در سوریه را محکوم کرد و تبعات چنین ماجراجویی هایی را غیر قابل پیش بینی خواند.

وی خاطرنشان کرد، چشم انداز موفقیت کمپین نظامی علیه حکومت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه که از سال 2013 آغاز شده، نامعلوم است.

این سیاستمدار انگلیسی افزود: غرب باید فورا گام هایی را برای حل و فصل مساله سوریه و شکست دادن داعش بردارد.

به گفته وی، کشورهای غربی نخست باید اعتراف کنند که مقادیر هنگفتی از تجهیزات نظامی را به کشورهایی همچون عربستان در خاورمیانه فروخته اند که در نهایت در اختیار شبه نظامیان تروریست قرار گرفته است.

'اقدام مهمتری که این کشورها باید به کار بندند، تلاش برای کاهش جریان منابع مالی تامین کننده گروههای تروریستی از سراسر جهان است.'

کوربین نتیجه گرفت که انگلیس نباید نقاط ضعف سیاست های آمریکا را نادیده بگیرد و این کشور باید در عرصه سیاست های جهانی مستقل تر عمل کند.

وی همچنین گفت برای انگلیس بهتر خواهد بود که از تلاش برای حل و فصل همه مشکلات از طریق استفاده از جنگ افزارهای نظامی خودداری کند.

کنفرانس سراسری حزب کارگر که از بزرگ ترین کنفرانس های حزبی در تمامی اروپا به شمار می رود، از روز یکشنبه به مدت چهار روز با حضور بیش از یازده هزار نفر در شهر برایتون در جنوب انگلیس برگزار می شود.

انتظار می رود کوربین در اولین سخنرانی اش در این کنفرانس، از حمایت حزب کارگر از مشارکت انگلیس در جنگ عراق در سال 2003 عذرخواهی کند.

وی در اواخر مردادماه گذشته در بیانیه ای وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات رهبری حزب کارگر، از مردم انگلیس به دلیل فریب آنها در جریان تجاوز سال 2003 میلادی و از مردم عراق به دلیل رنجی که به دنبال این تجاوز متحمل شدند، عذرخواهی کند.

کوربین پیشتر حمله به عراق در سال 2003 را «نامشروع» و دخالت انگلیس در این جنگ را «فاجعه بار» توصیف کرده بود.

جرمی کوربین، سیاستمدار چپ گرای انگلیس و نماینده مجلس عوام به رغم حملات مستمر مخالفان درون حزبی و برون حزبی اش، روز شنبه 12 سپتامبر(21 شهریور) به رهبری حزب کارگر رسید.

وی، پس از اعلام پیروزی اش طی اظهاراتی با انتقاد از سیاست های دولت محافظه کار انگلیس تاکید کرد که درصدد است تا به عنوان اولین برنامه های حزبی اش برای پایان بخشیدن به سیاست های جنگ طلبانه دولت «دیوید کامرون» و نحوه مواجهه با بحران مهاجران اقدام کند.

کد خبر 308638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha