پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

تصویری که جهان از سیاستمداران و دولتمردان اروپایی دارد، برخلاف دیگر نقاط دنیا تصویری با کمترین تغییر و انتظار غافلگیری و تصویری همیشگی است؛ سیاستمدارانی که دست‌کم در ظاهر همه شبیه هم هستند، با لباس‌هایی رسمی و اتوکشیده.

چهره متفاوت انگلیس

در سال‌هاي اخير اما موجي از سياستمداران متفاوت در چند كشور اروپايي ظهور كرده‌اند كه هم بيشتر از گذشته به چشم مي‌آيند و هم در مناصبي مهم‌تر از گذشته قدرت گرفته‌اند. جديدترين آنها رهبران حزب چپ سيريزا در يونان هستند. برخي از آنها در مذاكرات رسمي با همتايان اروپايي‌‌شان هم لباس رسمي به تن ندارند و به‌دليل نوع پوشش و حتي وسيله نقليه‌‌شان موضوع تهيه گزارش رسانه‌هاي غربي هستند.

اين موج اخيرا به انگليس هم رسيده‌است. جرمي كوربين، سياستمدار چپگراي حزب كارگر انگليس كه خود را براي رهبري اين حزب آماده مي‌كند، اين روزها مورد توجه رسانه‌هاي اين كشور و سراسر اروپا قرار گرفته‌است. او برخلاف ديگر سياستمداران انگليسي ريش دارد، كراوات و كت و شلوار رسمي و گران قيمت به تن نمي‌كند و وسيله نقليه و ديگر اسباب زندگي‌اش هم مانند ديگر سياستمداران معمول انگليس نيست.

كوربين 66ساله 32سال است كه از حوزه انتخابيه خود در شمال شرقي لندن به نمايندگي پارلمان انتخاب مي‌شود. او به صراحت لهجه شهرت دارد و در حزب كارگر چهره‌اي حاشيه‌اي و شورشي بوده‌است. از نمونه‌هاي اين شورشي بودن همين بس كه تا‌كنون 500بار برخلاف موضع حزب خودش در پارلمان رأي داده‌است.

او مخالف گرايش چپ نوي توني بلر است و بارها عليه اين گرايش و سياست‌هاي دولت بلر به‌ويژه درباره جنگ عراق سخنراني كرده‌است. درباره سوريه معتقد است كه بايد به جاي مداخله نظامي به فكر مشاركت‌دادن همه طرف‌هاي منطقه ازجمله ايران در مذاكرات سياسي بود. او وعده برچيدن تسليحات هسته‌اي انگليس درصورت قدرت يافتن را داده و از اعضاي كمپين‌ حمايت از فلسطين و مخالفت با آپارتايد رژيم صهيونيستي است.

مخالفانش مي‌گويند كه او شعارهاي پوپوليستي مي‌دهد اما حاميانش مي‌گويند سخنان او براي جوانان انگليسي جذاب و نو است. نظرسنجي‌ها هم نشان مي‌دهد كه جوانان و زنان از طيف‌هاي اصلي حامي اين سياستمدار چپ انگليسي هستند. تا همين چند روز پيش كسي فكر نمي‌كرد او شانسي براي انتخاب‌شدن به رهبري حزب كارگر را داشته باشد اما نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه او در ميان 3 چهره ديگر نامزدي رهبري حزب كارگر، از شانس بالايي برخوردار است.

روزنامه گاردين اخيرا در مطلبي درباره او نوشت: حتي اگر كوربين به رهبري حزب كارگر انتخاب نشود همين حالا هم فضاي سياسي انگليس را تغيير داده‌است. او وعده داده كه اگر به رهبري حزب كارگر انتخاب شود و اين حزب در انتخابات بعدي انگليس پيروز شود، در بهداشت و آموزش سرمايه‌گذاري مي‌كند و شبكه راه‌آهن و پست انگليس را دوباره ملي خواهد كرد. در روزهاي اخير اين وعده‌ها از ميان سخنان ديگر نامزدهاي رهبري حزب كارگر هم شنيده شده‌است.

کد خبر 303781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha