پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

تنها یک روز پس از پیروزی محافظه‌کاران انگلیس در انتخابات اردیبهشت ماه، معترضان به سیاست‌های ریاضتی دولت در مقابل خانه دیوید کامرون نخست‌وزیر این کشور دست به تجمع زدند.

کامرون

در اين انتخابات، محافظه كاران به رهبري كامرون موفق شدند با كسب 331كرسي، پارلمان را از آن خود كنند. از آن زمان يكي از شعارهاي اصلي انتخاباتي كامرون سختگيري بيشتر بر اتحاديه‌هاي كارگري و محدود كردن قدرت آنها در برپايي اعتصابات بوده است.
هفته گذشته اعتصاب كاركنان متروي لندن رفت‌وآمد در پايتخت انگليس را براي مدت 24ساعت مختل كرد.

طي سال‌هاي اخير كاركنان بخش‌هاي مختلف متروي لندن بارها اعتصاب كرده و باعث اختلال در خدمات دهي شبكه متروي اين شهر شده بودند اما در اعتصاب هفته اخير، نخستين بار طي 13سال گذشته بود كه تمامي اتحاديه‌هاي صنفي كاركنان مترو در لندن به‌صورت همزمان دست به اعتصاب زدند. در نتيجه اعتصاب هفته گذشته كه در اعتراض به سطح دستمزدها و قوانين جديد مترو براي كار در شيفت شب كاركنان بود خدمات‌دهي متروي لندن طي ساعات اعتصاب به‌طور كامل متوقف شد.

اعتصاب هفته گذشته بهترين بهانه براي محافظه كاران بود تا برنامه‌اي كه براي محدود كردن قدرت اتحاديه‌هاي كارگري دارند را پياده كنند. اكنون دولت به‌دنبال اعلام قوانين جديدي است كه براساس آنها اتحاديه‌ها ديگر نمي‌توانند به راحتي دست به اعتصاب بزنند و ارائه خدمات عمومي را مختل كنند. كامرون در پي اعتصاب‌هاي هفته گذشته، اقدام كارگران و كاركنان مترو را «غيرقابل‌قبول و غيرقابل توجيه» خوانده بود. اكنون محافظه‌كاران تعداد كرسي‌هاي لازم در پارلمان را در اختيار دارند و پيش‌بيني مي‌شود بدون هيچ مشكلي برنامه جديد دولت به تصويب برسد، اما اين اقدام اعلام جنگ دولت محافظه كار با اتحاديه‌هاي كارگري قلمداد خواهد شد.

درحالي‌كه قانون جديد با استقبال كارفرمايان روبه‌رو شده، اتحاديه‌هاي كارگري اعلام كردند برنامه جديد، برپايي اعتصاب‌هاي قانوني را عملا غيرممكن خواهد كرد. براساس برنامه جديد دولت همچنين اعضاي اتحاديه‌هاي كارگري در پرداخت حق عضويت به صندوق‌هاي سياسي حق انتخاب خواهند داشت؛ موضوعي كه به گفته برخي از مقام‌هاي اتحاديه‌هاي كارگري باعث ورشكستگي حزب اپوزيسيون انگليس يعني حزب كارگر خواهد شد.

قانوني كه اكنون از سوي محافظه‌كاران پيگيري مي‌شود، طي30سال گذشته بي‌سابقه بوده است. در سال 1985نيز مارگارت تاچر نخست‌وزير وقت با ايستادن مقابل اتحاديه كارگران معدن، در راستاي تضعيف اتحاديه‌هاي كارگري قدم برداشته بود. در اين سال كارگران معدني در نهايت مجبور شدند سياست‌هاي مورد نظر تاچر را بپذيرند و اعتصاب يكساله خود را بشكنند.

کد خبر 301210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha