پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

لندن - ایرنا: جرمی کوربین سیاستمدار کهنه کار چپگرا و رهبر جدید حزب کارگر در نخستین چالش رسمی با نخست وزیر انگلیس در نشست مجلس عوام، با ایده‌ای جدید و متفاوت به طرح پرسش‌های مردم در برابر دیوید کامرون پرداخت.

cameron corbyn

به گزارش ایرنا، بر اساس نظام سیاسی انگلیس، نخست وزیر کشور می‌بایست چهارشنبه هر هفته در مجلس عوام حاضر شده و به سئوالات نمایندگان و شش سئوال اختصاصی از سوی رهبر حزب مخالف پاسخ دهد که از آن ‘پاسخ نخست وزیر' یاد می‌شود.

جرمی کوربین که از آغازین ساعات انتخابش به عنوان رهبر حزب کارگر به چهره‌ای خبرساز در انگلیس در آمده است، در نخستین اظهاراتش در مجلس عوام به عنوان رهبر حزب کارگر گفت: من تاکنون در برنامه‌های مختلفی که در کشور برگزار شده است شرکت کرده‌ام و با مردم در خصوص دیدگاهشان پیرامون این مکان، پارلمان، دمکراسی مان و اقداماتمان در پارلمان صحبت کرده‌ام. آنها گفته‌اند که جلسات ‘پاسخ نخست وزیر' در پارلمان تئاتر گونه است و ارتباط مردم با پارلمان میسر نیست.

وی افزود: آنها می خواستند که کارها به گونه ای متفاوت صورت گیرد و از همه مهمتر اینکه صدایشان شنیده شود.

این چهره خبر ساز انگلیسی در ادامه و در اقدامی نمادین با طرح شش سئوال از میان 40 هزار سئوالی که به ادعای خود در این خصوص از سوی مردم انگلیس دریافت کرده، اولین نشست چالشی‌اش را با نخست وزیر انگلیس کلید زد.

وی که پیشتر گفته بود، درصدد است تا نشست های چالشی اش با نخست وزیر را از قالب سنتی و تئاترگونه خارج کرده و به دغدغه ها و نگرانی های حقیقی مردم انگلیس اختصاص دهد، به طرح سه موضوع در حوزه ی بحران مسکن، کاهش هزینه های معیشتی (تکس کردیت) و خدمات درمانی پرداخت.

اگر چه کامرون نیز در این نشست که برخلاف انتظار خالی از جنجال بود، سعی کرد که با منطق بیشتر اقتصادی به سئوالات کوربین که با دقت زیاد مشخص شده بودند، پاسخ دهد.

هرچند کامرون در ابتدای سخنانش با بیان اینکه در آینده شاهد اختلاف نظرهای جدی تر خواهید بود، تصریح کرد که احزاب سیاسی ضرورت دارد که در راستای منافع ملی گام بردارند.

به هرصورت انتظار می‌رود که در هفته‌های آینده با توجه به احتمال طرح پیشنهاد مشارکت انگلیس در حملات هوایی علیه داعش در سوریه در مجلس عوام، و نیز طرح مجدد همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شاهد چالش جدی‌تر میان کامرون و کوربین رخ دهد.

رهبر جدید حزب کارگر مخالف دخالت نظامی انگلیس در سوریه و نیز مدافع ادامه حضور کشورش در اتحادیه اروپا است .

کوربین ، نماینده حوزه انتخابیه 'ایزلینگتون نورث' در مجلس عوام انگلیس که با شعار محوری مقابله با ریاضت اقتصادی وارد رقابت در انتخابات رهبری حزب کارگر شده بود، موفق شد در دور اول انتخابات رهبری حزب کارگر با کسب 59.5 درصد آرا، به رهبری این حزب برسد.

وی توانست در جریان این انتخابات درون حزبی که نتایج آن در بعد از ظهر روز شنبه در نشست ویژه حزب کارگر اعلام شد، 251 هزار رای از بیش از 420 هزار رای ماخوذه بدست آورد.

اعلام پیروزی جرمی کوربین 66 ساله که از پدری مهندس و مادری معلم است، همانند یک زلزله قوی، سبب تکان‌های شدید درعرصه سیاسی انگلیس شده است.

رسانه‌ها و شخصیت‌های جناح محافظه کار از روز شنبه تاکنون حملات شدیدی را علیه کوربین شروع کرده‌اند و این مساله می‌تواند حاکی از ترس زیاد آنها از این شخصت چپ گرا و در همین حال عملگرا باشد.

کامرون نخست وزیر، مایکل فالون وزیر دفاع، جورج آزبورن وزیر دارایی از جمله مقامات ارشد انگلیس هستند که به صراحت از کوربین به عنوان یک تهدید علیه امنیت ملی و امنیت اقتصادی این کشور یاد کرده اند.

کد خبر 307597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha