محمد باریکانی: شهر تهران سرانجام تأیید قطعی باستان‌شناس‌ها مبنی‌بر وجود استقرار ۷هزار ساله در خیابان مولوی را گرفت و بدین‌ترتیب نام تهران در فهرست شهرهای باستانی کشور قرارمی‌گیرد.

تمدن ۷ هزارساله

آزمايش‌هاي ساليابي تعدادي از نمونه سفال‌هاي حاصل از كاوش‌هاي خيابان مولوي تهران مشخص كرد كه اين سفال‌ها 7هزار سال قدمت دارند.

محمداسماعيل اسماعيلي‌جلودار، سرپرست پروژه كاوش اضطراري در محدوده خط فاضلاب در بافت قديم تهران صبح ديروز به پژوهشگاه ميراث فرهنگي اعلام كرد: آزمايش‌هاي انجام شده روي 4نمونه از سفال‌ها توسط تيم متشكل از پژوهشگران پژوهشكده حفاظت و مرمت به سرپرستي دكتربحرالعلومي مشخص كرد كه استقرار در محدوده شهري تهران از 7هزار سال پيش وجود داشته است.

  • كاوش اتفاقي

اسفندماه سال1393 بود كه يك دانشجوي رشته باستان‌شناسي دانشگاه تهران كه از محله مولوي در حال عبور بود در گودال حفر شده توسط شركت آب و فاضلاب شهر تهران به‌منظور ايجاد خط فاضلاب با قطعه سفال‌هايي مواجه شد و با انتشار تصاوير آنها موجب شد تا باستان‌شناس‌ها بلافاصله به محل حفاري اعزام شوند و با اقدام قانوني در جلوگيري از ادامه فعاليت شركت آب و فاضلاب، اسكلت يك زن در ادامه كاوش‌هاي باستان‌شناسي به‌دست آمد. بررسي‌هاي نخستين به شيوه اسكن ليزري و بررسي‌هاي تخصصي روي جسد يافته شده مشخص كرد كه اسكلت متعلق به يك زن است كه 7هزار سال پيش در اين نقطه دفن شده است.

ادامه كاوش‌ها و بررسي‌هاي بيشتر نيز به كشف شواهدي از دوران استقرار انسان در هزاران سال قبل در محدوده شهري تهران انجاميد.

  • نتيجه قطعي

اكنون پژوهشگاه ميراث فرهنگي به نقل از دكتر اسماعيل اسماعيلي‌جلودار اعلام كرده است كه تعدادي از نمونه سفال‌هاي حاصل از كاوش‌هاي خيابان مولوي تهران براي تعيين قدمت به آزمايشگاه ساليابي ترمولومينسانس پژوهشكده حفاظت و مرمت پژوهشگاه ميراث فرهنگي تحويل شد كه آزمايش انجام شده روي 2نمونه از سفال‌هاي ترانشه 1كه مربوط به تدفين اسكلت زن 7هزار ساله بود تاريخ 6هزارو950 تا 6هزارو870 سال پيش را مشخص كرد. جلودار گفت كه 2نمونه ديگر از سفال‌ها مربوط به ترانشه‌هاي 3 و 6 متعلق به هزاره سوم پيش از ميلاد مسيح يعني 5هزار سال پيش است. به گفته سرپرست پروژه كاوش اضطراري باستان‌شناسي در خيابان مولوي تهران، با تاريخ مشخص شده از اشياي به‌دست آمده وجود محوطه‌ چند دوره‌اي در منطقه مولوي تهران قطعيت يافت.

جلودار اما با اعلام نگراني از وضعيت موجود اسكلت و محوطه كاوش شده در خيابان مولوي تهران از دستگاه‌هاي اجرايي به‌ويژه شهرداري تهران خواست تا نسبت به حراست و حفاظت از دستاوردهاي كاوش مولوي و نگهداري از آثار منحصر به فرد به‌دست آمده اقدام سريع انجام دهند.

هيأت باستان‌شناسي كه در محدوده خيابان مولوي تهران مشغول به‌كار است از درخواست خود براي تداوم كاوش‌هاي باستان‌شناسي در اين محدوده از شهر تهران كه حالا قدمت استقرار آن به 7هزار سال رسيده خبر داده است.

  • ميدان مولوي روستايي از تمدن چشمه‌علي

ميرعابدين كابلي، باستان‌شناس كه در محوطه باستاني چشمه‌علي نيز فعاليت كرده است از نخستين باستان‌شناس‌هايي بود كه با مشاهده سفال‌هاي به‌دست آمده از خيابان مولوي تهران احتمال قدمت نزديك به 7هزار ساله آنها را مطرح كرد.

او در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد كه با توجه به بررسي‌ها و شناختي كه از چشمه‌علي تهران در منطقه شهرري داشته است احتمال قدمت نزديك به 7هزار ساله اشياي به‌دست آمده از خيابان مولوي تهران را مطرح كرده است.

خيابان مولوي تهران از مناطق حاشيه‌اي شهر تهران در دوران تاريخي و در هسته نخست شكل‌گيري شهر تهران قرار دارد.
ميرعابدين كابلي مي‌گويد: همانطور كه تهران امروز داراي روستاهايي در اطراف خود است چشمه‌علي دوران باستان نيز منطقه استقراري و از ديدگاه باستان‌شناس‌ها يك مركزيت باستاني همچون سيلك، شوش و نقاط ديگر ايران است.

وي افزود: چشمه‌علي در دوران باستان مركزيت داشته و ميدان مولوي هم مي‌تواند يكي از روستاهاي اطراف آن بوده باشد. او با اشاره به تأييد نهايي قطعيت 7هزار ساله بودن تهران توسط باستان‌شناس‌ها كه نتيجه بررسي‌هاي علمي بوده است گفت: پيشتر نيز در نقاط مختلف تهران آثاري از چشمه‌علي يافت شده بود كه يكي از نمونه‌هاي آن يافتن قطعاتي بود كه در زمان كندن زيرزمين كاخ گلستان يافت شده بود.

کد خبر 306338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha