پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
۱ نفر

دهه‌های پیش کاوش‌هایی در قیطریه و دروس انجام شد که در آن قدمت تهران را حدود ۳هزار سال تخمین زدند، اما حفاری‌های فاضلاب شهری در دی‌۱۳۹۳ قدمت تهران، تمدن و استقرار انسان در این ناحیه را بیش از ۴هزار سال به عقب برد.

زن باستانی

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: در آن سال یک مالک در محدوده بازار تهران، اجازه‌ کاوش به باستان‌شناسان داد. کمیته فنی معاونت میراث فرهنگی در آن زمان در پاسخ به استعلام شهرداری نوشت، با هماهنگی مالک و شهرداری حداکثر اعتبار ۳ تا ۴ میلیون تومان توسط مالک فراهم شود در نتیجه با موافقت مالک، توانستیم به این یافته‌ها دست پیدا کردیم.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

باتوی باستانی تهران ۷هزار سال دارد

مریم معانی، استاد دانشگاه، باستان‌شناس و پژوهشگر علوم باستان‌شناسی، قدمت تهران را بیش از ۷هزار سال عنوان می‌کند. او برای بیان این تاریخ دلیل واضحی دارد: «در حفاری‌های فاضلاب خیابان مولوی تهران اسکلت زنی پیدا شد که به حدود ۷ هزار سال قبل یعنی دوره نوسنگی تعلق داشت. این کشف شگفت‌انگیز تاریخچه و تفکرات در مورد قدمت تهران را تحت‌الشعاع قرار داد.»

فروردین ۱۳۹۳ با یک استعلامِ شهرداری منطقه ۱۲ تهران از میراث فرهنگی برای تخریب و نوسازی مغازه‌ای در بازار صندوق‌سازان تهران، باستان‌شناسان به دیواری با جرزهای تاریخی برخورد می‌کنند و در هر چند سانتی‌متری که به عمق زمین می‌روند با یافته‌هایی تاریخی مواجه می‌شوند؛ سه تکه سفال در عمق‌های متفاوت توسط قدیر افروند به دست آمد. از سوی دیگر، آبان همان سال بود که یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد باستان‌شناسی دانشگاه تهران هنگام عبور از منطقه مولوی، حین اجرای عملیات لوله‌گذاری شبکه فاضلاب، متوجه وجود پِی سنگی، بقایای انبوه آجرهای مربعی شکل، سفال‌های تاریخی، استخوان، اشیای فلزی، جوش کوره و ... در کارگاه‌های مشغول به کار فاضلاب می‌شود و پیگیری‌های او به آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه و کشف اسکلت انسانی مربوط به هزاره‌ پنجم قبل از میلاد (۷۰۰۰ سال پیش) می‌انجامد. بررسی‌های نخستین به شیوه اسکن لیزری و بررسی‌های تخصصی روی جسد مشخص کرد که اسکلت متعلق به یک زن است که ۷هزار سال پیش در این نقطه دفن شده است.»

باتوی باستانی تهران ۷هزار سال دارد

نام: اسکلت انسانی

قدمت: ۷هزار سال

نشانی: خیابان مولوی، بازار صندوق‌سازان 

کد خبر 795959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha