همشهری آنلاین: شمار انگلیسی‌های امضاکننده درخواست دستگیری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان سفرش به انگلیس به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در غزه، به حدود صد هزار نفر رسید.

۱۰۰ هزار انگلیسی تومار دستگیری نتانیاهو را امضا کردند

به گزارش ایرنا، مردم انگلیس با امضای توماری از دولت این کشور خواسته اند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در زمان ورودش به لندن در ماه سپتامبر، به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در غزه دستگیر شود.

تا این لحظه 93هزار و 210 نفر این تومار را که بر روی تارنمای مجلس و دولت انگلیس منتشر شده است، امضاء کرده اند و انتظار می رود که شمار این افراد بازهم افزایش یابد.

شماری از گروه های طرفدارمردم فلسطین و ضد جنگ، از جمله 'کمپین همبستگی فلسطین'، 'ائتلاف جنگ را متوقف کنید'، و 'دوستان مسجدالاقصی' از این حرکت مدنی که 'دامیان موران' انگلیسی کمپین آن را راه اندازی کرده است، حمایت کرده اند.

براساس رویه قانونی درصورتی که شمار امضاهای این تومار به بیش از 10 هزار نفر برسد، دولت انگلیس باید یک روزه به آن پاسخ دهد و اگر شمار امضاها از 100 هزار نفر بیش تر شود، درخواست مطرح شده در نشست مجلس عوام انگلیس به بحث گذاشته خواهد شد.

در تومار یادشده آمده است: نتانیاهو در ماه سپتامبر برای گفت وگو با مقامات انگلیس به لندن می آید. تحت قوانین بین المللی وی در بدو ورود به انگلیس به دلیل کشتار بیش از 2 هزار فلسطینی در حمله سال 2014 میلادی به غزه، بایستی به عنوان جنایتکار جنگی دستگیر شود.

دولت انگلیس اخیرا در جوابیه ای به این درخواست، با اشاره به دعوت این کشور ازنخست وزیر رژیم صهیونیستی برای سفر به لندن در ماه سپتامبر گفته است: تحت قوانین بین المللی و انگلیس دیدار رهبران دولت های خارجی ازجمله نتانیاهو و نیز وزیران امور خارجه مصون از پیگرد قانونی بوده و نمی توان آنها را دستگیر یا حبس کرد.

در این جوابیه همچنین تصریح شده است: 'انگلیس یکی از دوستان بسیار نزدیک اسراییل است و از روابط دوجانبه عالی که طیف وسیعی را دربر می گیرد، بسیار خرسند هست'.

اگرچه دولت انگلیس این درخواست را رد کرده است اما طرح این مساله در مجلس عوام انگلیس نیز یک پیروزی برای افکار عمومی در این کشور بشمار می آید.

سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به انگلیس که پس از گذشت یک سال از حملات ددمنشانه این رژیم به غزه صورت می گیرد، با مخالف گروه های مدنی و طرفدار مردم فلسطین مواجه شده است.

پیش بینی می شود همزمان با سفر نتانیاهو به انگلیس، اعتراضاتی علیه رژیم صهیونیستی در این کشور برگزار شود.

کمپین همبستگی با مردم فلسطین در بیانیه ای با اشاره به نامشخص بودن زمان دقیق سفر نتانیاهو به انگلیس در ماه سپتامبر گفت: به رغم این مساله ما کاملا برای برگزاری تظاهرات به محض کسب اطلاع از ورودش آماده خواهیم بود.

این نهاد مدنی که متشکل از ده ها گروه و تشکل مدنی ضد جنگ و طرفدار مردم فلسطین است، تصریح کرد: نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به علت جنایات جنگی، مطابق قوانین بین الملل باید بازداشت و محاکمه شود، در انگلیس، از طرف مردم مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.

براساس گزارش ها منتشرشده انتظار می رود که محور مذاکرات نتانیاهو و با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، توافقنامه هسته ای ایران، روند سازش بین اسرائیل و فلسطین و نیز مساله سیاست شهرک سازی در مناطق اشغالی باشد.

براساس گزارش های منتشرشده در جریان حمله تابستان سال گذشته رژیم صهیونیستی به غزه که 50 روزبه طول انجامید، بیش از 2 هزار و200 نفر که در میان آنها شماری زیادی کودک و زن بودند، کشته و بیش از یازده هزار نفر زخمی شدند.

عفو بین الملل اخیرا اعلام کرد با توجه به شواهد موجود کشتار صدها غیرنظامی فلسطینی در تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه «جنایات جنگی» تلقی می شود.

این گروه مستقر در لندن عنوان کرده است: «به نظر می رسد این حملات به طور مستقیم و عامدانه غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی را هدف قرار داده که معادل جنایات جنگی است.'

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیزدر گزارشی در مورد جنگ غزه در سال 2014، رژیم صهیونیستی را به نقض بالقوه قانون بین المللی و احتمال ارتکاب جنایات جنگی در طول این جنگ متهم کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در این گزارش ضمن مقصر دانستن مقام های نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب این تخلفات از این رژیم خواست تا افراد خاطی را مسوول بداند.

در گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل قیدشده که رژیم صهیونیستی در جریان جنگ 51 روزه غزه٬ بیش از 6 هزار حمله هوایی انجام داده و 50 هزار گلوله توپخانه ای شلیک کرده است.

شهرهای مختلف انگلیس ازجمله لندن به مناسبت سالگرد حمله رژیم صهیونیستی به غزه، شاهد تجمع ها و حرکت های اعتراضی علیه این رژیم و نیز در دفاع از مردم فلسطین بوده است.

کد خبر 305933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha