براساس یک تحلیل تازه، حدود ۹۰درصد پرندگان دریایی، مواد پلاستیکی بلعیده‌اند، به‌طوری که احتمالا حداقل بخشی از آن در بدن این حیوانات باقی‌مانده است.

زباله‌های پلاستیکی زندگی۹۰درصد پرندگان دریایی را تهدید می‌کند

به گزارش ايسنا به نقل از بي‌بي‌سي، نتيجه اين مطالعه نشان مي‌دهد تا زماني كه روند ورود زباله به اقيانوس‌هاي جهان ادامه دارد، اوضاع براي پرندگان بدتر هم خواهد شد.

اريك ون سبيل، از مسئولان اين مطالعه، مي‌گويد كه اقيانوس‌ها اكنون آكنده از پلاستيك هستند و تقريبا قطعي است كه تا سال 2050، لاشه هر پرنده‌اي كشف شود بتوان در آن يك قطعه پلاستيك پيدا كرد. دكتر ون سبيل و همكارانش گزارش خود را در نشريه «پي ان ‌اي اس» منتشر كرده‌اند.

مطالعات متعدد اكنون حجم روزافزون زباله‌هاي پلاستيكي كه با جريان باد يا آب به درياها مي‌ريزد را آشكار كرده و اين روند تأثيري مخرب بر زيستگاه آبزيان دارد.

براي پرندگان كه دائم دنبال غذا مي‌گردند، يك فندك پلاستيكي يا در بطري كه براق باشد مي‌تواند همچون يك ماهي جلوه كند. اگر اين مواد بلعيده شود ممكن است در دستگاه گوارش پرندگان بماند و سلامت پرنده را به خطر مي‌اندازد.

با افزايش انبوه زباله‌هاي پلاستيكي در اقيانوس‌ها كه ميزان آن حدود 8ميليون تن در سال برآورد مي‌شود خطرات بيشتري حيات‌وحش را تهديد مي‌كند.

دانشمندان استراليايي و انگليسي چنددهه مطالعات در اين زمينه را مرور كردند تا روند كنش و واكنش پرندگان و اين زباله‌ها را ردگيري و درك كنند. داده‌ها نشان مي‌داد كه در سال 1960، تنها در بدن 5درصد پرندگان قطعات پلاستيكي وجود دارد اما امروز اين رقم حدود 90درصد است.

همچنين براساس پيش‌بيني تيم كارشناسان، با ادامه اين روال تا سال 2050 اين رقم به 99درصد كل پرندگان دريايي خواهد رسيد؛‌ يعني تقريبا هيچ پرنده‌اي نخواهد بود كه از اين آلودگي متاثر نشده باشد. متخصصان مي‌گويند كه پرندگان بيش از هر جا در نواري در اقيانوس جنوبي در نزديكي استراليا، آفريقاي جنوبي و آمريكاي جنوبي با خطر روبه‌رو هستند.

اينها جاهايي نيستند كه بيشترين زباله پلاستيكي شناور باشد بلكه نقاطي هستند كه بيشترين پرندگان را دارند. زماني تصور مي‌شد اين ناحيه بكرترين آب‌هاي جهان را داشته باشد اما اكنون آنقدر آلوده است كه دسته بزرگي از گونه‌هاي آبزي و غيرآبزي، به‌ويژه پرندگان در تماس با زباله قرار مي‌گيرند. برهمين اساس است كه دكتر ون سبيل مي‌گويد كه ديگر چيزي به نام اقيانوس بكر وجود ندارد.

کد خبر 305850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha