سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

سالانه میلیون‌ها پرنده به بزرگ‌ترین زیستگاه زمستان‌گذرانی جهان در فریدونکنار مهاجرت می‌کنند. بنا به اعلام مؤسسه جهانی حیات پرندگان در سال ۲۰۰۳حدود ۷۰۰هزار پرنده صید شده‌اند اما اکنون این رقم به میلیون رسیده است.

مرگ خاموش پرندگان مهاجر در فریدونکنار


تاكنون 9هزار و 700گونه پرنده در جهان شناسايي شده كه 520گونه از اين پرندگان در ايران زيست مي‌كنند؛ اين ميزان تقريبا برابر كل پرندگان ساكن اروپاست، علاوه بر اين، ايران سالانه پذيراي تعداد زيادي پرنده مهاجر از نقاط مختلف جهان است كه براي زمستان‌گذراني وارد تالاب‌ها و زيستگاه‌هاي طبيعي مي‌شوند.

يكي از اين زيستگاه‌هاي طبيعي كه به اعتقاد كارشناسان زيست‌محيطي، بزرگ‌ترين زيستگاه زمستان گذراني پرندگان در دنياست، منطقه فريدونكنار در استان مازندران است.

سالانه ميليون‌ها بال پرنده از اروپا، فنلاند و هند وارد اين تالاب مي‌شوند و از آنجا به آفريقا پرواز مي‌كنند، اما بسياري از اين پرندگان صيد مي‌شوند.

كيوان هوشمند مدير ديده بان محيط‌زيست و حيات‌وحش در اين‌باره به ايرنا گفت: مهاجرت پرندگان در زمستان براي به‌دست آوردن غذا و جوجه‌آوري امري طبيعي است، بيشتر اين پرندگان آبزي و كنارآبزي هستند.

وي گفت: براي اين منظور سالانه ميليون‌ها بال پرنده وارد فريدونكنار مي‌شود كه متأسفانه به‌صورت كاملا بي‌رحمانه صيد مي‌شوند.

اين فعال محيط‌زيست افزود: شاليزارها و آب بندهاي فريدونكنار اين منطقه را به بهترين مكان براي زمستان‌گذراني پرندگان تبديل كرده است اما صيادان از اين فرصت استفاده كرده و بي‌رحمانه و به روشي كاملا غيرانساني اقدام به زنده‌گيري پرندگان مي‌كنند.

وي گفت: سازمان محيط‌زيست مخالف صيد سنتي پرندگان نيست اما مخالف صيد بي‌رويه و غيرمجاز است كه طي آن، با نصب تورهاي هوايي كه در يك مرحله هزاران پرنده چه حلال گوشت و چه حرام گوشت در آن گرفتار مي‌شوند.

محمدعلي‌الله قلي، كارشناس حيات وحش و عضو كمپين پرواز هم در اين‌باره به ايرنا گفت: صيد پرندگان در ميانكاله چند سالي است كه شكل جديدي به‌خود گرفته و از روش سنتي به سمت روشي كاملا بي‌رحمانه كشيده شده است.

وي افزود: دراين روش بي‌رحمانه صيادان اقدام به نصب تورهاي هوايي در مسير حركت پرندگان مي‌كنند كه اين حيوانات در آن گرفتار مي‌شوند. به گفته وي، هفته گذشته اداره‌كل محيط‌زيست استان مازندران 30رشته تور را جمع‌آوري كرد و هزاران قطعه پرنده سربريده را در تالاب ميانكاله كشف و ضبط كرد.

اين فعال محيط‌زيست با بيان اينكه برپايي اين تورها حدود 20دقيقه زمان نياز دارد، گفت: در اين روش صيادان براي مدتي در منطقه مدنظر براي برپايي تور دانه مي‌ريزند و منطقه را امن مي‌كنند حتي مدتي در منطقه نگهباني مي‌دهند تا گلوله‌اي شليك نشود و پرندگان احساس امنيت كنند.

وي ادامه داد: اين كار را چند روز متوالي انجام مي‌دهند و در اين روزها با ريختن دانه، امن بودن منطقه را به پرندگان تلقين مي‌كنند و بعد از اينكه تعداد پرندگان به حد قابل ملاحظه‌اي رسيد شبانه اقدام به برپايي تور هوايي مي‌كنند و پرندگان روز بعد بر حسب عادت كه براي خوردن دانه وارد منطقه مي‌شوند در تورها گرفتار مي‌شوند.

الله قلي با تأكيد بر اينكه اين روش بسيار بي‌رحمانه و غيرقابل توجيه است، گفت: حتي در برخي موارد صيادان براي به دام انداختن پرندگان اقدام به پخش صداي پرنده از دستگاه‌هاي صوتي مي‌كنند كه دراين شرايط تمام پرندگان چه حلال گوشت و چه حرام گوشت در آن گرفتار مي‌شوند. اين تورها يك دستگاه كشتار جمعي‌اند كه متأسفانه به سرعت در مناطق اطراف نيز در حال گسترش هستند.

اين فعال محيط‌زيست ادامه داد: معمولا اين كار بين بيستم‌ماه قمري تا پنجم‌ماه بعدي كه به‌علت نبود‌ماه شب‌ها تاريك‌تر است انجام مي‌شود كه سودهاي ميليوني زيادي را نصيب صيادان مي‌كند.

وي گفت: تالاب ميانكاله گلوگاه مسير مهاجرت پرندگان است زيرا هم به دريا و هم به شاليزار راه دارد از اين‌رو مامن بسيار مناسبي براي استراحت، زمستان گذراني و زادآوري پرندگان آبزي و كنار آبزي است، از اين‌رو صيد پرندگان از گذشته‌هاي دور در اين منطقه معمول بوده اما به روشي كاملا سنتي نه به روش امروزي كه در واقع قتل‌عام پرندگان است.

اين كارشناس حيات وحش افزود: 45هكتار از منطقه فريدونكنار در سال 1354به‌عنوان پناهگاه حيات وحش به ثبت رسيد و بعد از گذشت زمان حدود 10هكتار آن تصرف شد و اهالي به‌عنوان شاليزار از آن استفاده مي‌كنند، اكنون 35هكتار آن باقي‌مانده است كه متأسفانه آنطور كه بايد سازمان حفاظت محيط‌زيست روي آن نظارت ندارد. عضو كمپين پرواز تصريح كرد: در زمان مهاجرت، پرندگان در 5نقطه از اين تالاب فرود مي‌آيند كه كاملا در قرق صيادان محلي است و به هر قيمت ممكن از آن مناطق حفاظت مي‌كنند تا امن بماند و پرندگان به راحتي وارد شوند.

کد خبر 279040

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha