اسدلله افلاکی: مرد مازنی که پرنده‌‌ای خونین بال در دست داشت، گفت: «از وقتی که آفتاب در بموئه تا الان پنش تا میچکا دشت دله پی‌دا هاکردمه، چارتا بمردنه و این یتا هم دارنه بال بال زنده، در حال بمردنه» (این پنجمین پرنده‌ای است که از طلوع آفتاب تا الان در شالیزار پیدا کرده‌‌ام؛ ۴ تا مرده بودند و این یکی هم درحال مردن است.)

پرندگان

اين سرنوشت غم‌انگيز صدها هزار پرنده‌اي است كه براي زمستان‌گذراني به ايران مي‌آيند اما در مازندران و ساير نقاط كشور صيد شكارچيان متخلف مي‌شوند. دكتر اسماعيل كهرم، استاد پرنده‌شناسي مي‌گويد هر سال حدود 4ميليون پرنده مهاجر براي زمستان‌گذراني وارد ايران مي‌شوند اين درحالي است كه 5/1 ميليون تفنگ شكاري اين پرندگان را هدف مي‌گيرند.

بررسي‌هاي همشهري نشان مي‌دهد سال گذشته، شكارچيان و صيادان متخلف به‌ويژه در فريدونكنار، بي‌هيچ واهمه‌اي، هزاران پرنده مهاجر را صيد كرده و به فروش مي‌رساندند. براي نمونه، مرغابي سرسفيد جفتي 56تا 70هزار تومان، غاز هر عدد 75هزار تومان و مرغابي سرسبز جفتي 80هزار تومان به فروش رسيده‌است. وضعيت پرندگان مهاجر ازآن رو نگران‌كننده است كه بنا به اعلام منابع غيررسمي تنها درسال گذشته، حدود يك ميليون پرنده مهاجر به‌دست شكارچيان و صيادان غيرمجاز شكار شده‌اند.

اكنون دكتر اسماعيل كهرم در آستانه فصل زمستان‌گذراني ضمن هشدار نسبت به شكارغيرمجاز پرندگان مهاجر به همشهري مي‌گويد «صفحات شمال سيبري» محل زاد وولد پرندگان است اما هنگامي كه سيبري سرد مي‌شود و سرما مجالي براي پرندگان باقي نمي‌گذارد 95درصد اين پرندگان به «صفحات جنوبي» ايران پرواز مي‌كنند تا درفصل سرما از هواي گرم ايران استفاده كنند. به گفته اين استاد دانشگاه، شمال كشور نقطه ورودي پرندگان است و پرندگان در ورود به ايران براي استراحت در تالاب‌هاي «سلكه»، «سياه كشيم» (در انزلي) و ميانكاله (در مازندران) فرود مي‌آيند.

آنطور كه كهرم مي‌گويد، اين پرندگان قبل از سفر 2هزار كيلومتري خود به‌شدت پرخوري مي‌كنند تا بتوانند با ذخيره كردن چربي، اين فاصله طولاني را طي كنند. درواقع با هر گرم چربي، 30كيلومتر پرواز مي‌كنند. در حقيقت اين چربي‌ها به منزله سوخت است. پرندگان مهاجر گاه بي‌وقفه و بكوب مي‌آيند و با انرژي زياد خود را به تالاب انزلي مي‌رسانند. وقتي در تالاب فرود مي‌آيند حرارت بدنشان 46 تا 47 درجه است به‌طوري كه عضلات آنها جوش مي‌آورد. آنها نياز به استراحت دارند به همين دليل مرتب وارد آب مي‌شوند اما بخش غم انگيز ماجرا اينجاست كه به محض ورود پرندگان به تالاب با گلوله‌هاي داغ صيادان بي‌رحم مواجه مي‌شوند.

اين استاد پرنده‌شناسي با اشاره به اينكه سه چهارم مساحت ايران خشك ونيمه‌خشك است و ما فقط 252 تالاب داريم كه پرنده‌ها در آنها زمستان را مي‌گذرانند، خاطرنشان مي‌كند: پرندگان مهاجر در مجموع 3ماه‌ونيم مهمان ما هستند اما ما با 5/1 ميليون تفنگ شكاري در انتظار اين 4ميليون پرنده هستيم تا به محض ورود به ايران آنها را صيد كنيم.

  • پرندگان نياز به آيش دارند

كهرم كه 42سال است پرندگان مهاجر را تحت نظر دارد، مي‌گويد كه اين پرندگان بيش ازهرچيز نياز به آيش دارند به اين معني كه سازمان محيط‌زيست تحت هيچ شرايطي نبايد پروانه صيد صادر كند تا اينها بتوانند تجديد قوا كنند تا نسل آنهامنقرض نشود. اين آيش به نفع شكارچيان هم هست چراكه امروز هيچ‌كس به‌خاطر غذا محتاج شكار پرنده نيست اما برخي افراد سودجو فقط به‌خاطر منفعت‌طلبي دست به اسلحه مي‌برند و پرندگان را قتل عام مي‌كنند. مشاور سازمان حفاظت محيط‌زيست با اشاره به شكارغيرمجاز پرندگان به‌دست شكارچيان متخلف تصريح مي‌كند: فراموش نكنيم كه يك پرنده وقتي جوجه‌اش سر از تخم در مي‌آورد تا 2سال او را با خود مي‌برد تا مسير و چگونگي مهاجرت را بياموزد درواقع از سيبري تا تالاب گاوخوني (در اصفهان) جوجه را با خود مي‌آورد و بعد از گاوخوني تاسيبري مي‌برد و در سال سوم است كه جوجه به تنهايي مسير مهاجرت را در پيش مي‌گيرد بنابراين، شايسته است كمي با اين موجودات مهربان باشيم؛ موجوداتي كه وجودشان نعمت و بركت است؛ نگذاريم اين نعمت از ما گرفته شود.

  • 2عامل نابودي پرندگان

دكتر اسماعيل كهرم، استاد پرنده‌شناسي مي‌گويد كه سازمان محيط‌زيست تصميم به «آيش» گرفته است تا تعداد پرندگان بيشتر شود؛ اين براي شكارچيان هم مفيد است. ما هرجا با كاهش پرندگان مواجهيم ناشي از 2عامل است: يكي اينكه زيستگاه‌ها را نابود كرده‌ايم و ديگر اينكه بيش از ظرفيت شكار كرده‌ايم.

کد خبر 307840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha