براساس ادعای یک سند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که از حالت محرمانه خارج شده، "ایندیرا گاندی"، نخست‌وزیر پیشین هند قصد حمله نظامی به تاسیسات اتمی پاکستان را داشت تا مانع دستیابی این کشور به تسلیحات هسته‌ای شود.

india-pakistan

در سند هشتم سپتامبر 1981 سیا با عنوان "واکنش هند به توسعه اتمی در پاکستان" آمده است: چنین تدابیری از سوی نخست وزیر وقت هند زمانی اتخاذ شد که آمریکا در مراحل نهایی تامین جنگنده‌های اف -16 برای پاکستان بود.

نسخه ادیت شده سند 12 صفحه‌ای، ژوئن امسال در وب سایت سیا منتشر شد و نشان می‌دهد که دولت هند به رهبری گاندی در سال 1981 از توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای پاکستان نگران بود و باور داشت که اسلام آباد تنها چند گام با دستیابی به سلاح اتمی فاصله دارد. ارزیابی آمریکا نیز همین بود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این سند همچنین آمده است: اگر نگرانی‌های هند طی دو سه ماه آتی همچنان افزایش یابد، ما معتقدیم که شرایط می‌تواند به تصمیم گاندی، نخست‌وزیر هند به حمله نظامی علیه پاکستان و نابود کردن تاسیسات هسته‌ای پاکستان برسد.

براساس این گزارش، در شرایطی که پاکستان در مسیر نهایی تولید پلوتونیوم و اورانیوم غنی‌شده برای استفاده در تسلیحات هسته‌ای به سر می‌برد، گاندی با اعلام آماده سازی برای تست اتمی، واکنش نشان داد.

در ادامه این گزارش آمده است: دولت هند به این نتیجه رسیده که تسلیحات هسته‌ای هند قطعا خطری برای امنیت ملی آن به حساب می‌آید.

کد خبر 305722

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha