علی مولوی: خیلی وقت است از او خبری نداریم؛

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

گاهي خبرهاي كوتاهي درباره‌ي «هري» يا «جي. كي. رولينگ» به‌گوش مي‌رسد، اما ديگر مثل سال‌هاي قبل، تب هري‌ پاتر همه‌ي دنيا را نگرفته است. تابستان سال گذشته و هم‌زمان با جام‌جهاني فوتبال در برزيل، رولينگ جام‌جهاني «كوئيديچ» را در سايت «پاترمور» راه انداخت، اما باز هم مثل دوران اوج هري‌ پاتر نشد.

اما امسال و در آستانه‌ي تولد شخصيت هري پاتر و رولينگ در سي و يكم جولاي (9 مرداد) خبرهاي تازه و جذابي از دنياي هري به گوشمان رسيد. به همين بهانه‌ بد نيست به خبرهاي اين‌روزهاي دنياي جادويي هري پاتر سري بزنيم.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

هري از كجا آمد؟!

18 سال از انتشار اولين كتاب مجموعه‌ي «هري پاتر» با نام «هري پاتر و سنگ جادو» گذشته است. ماجراهاي هري و دنياي جادويي‌اش در دنياي ادبيات از سال 1376 (1997 ميلادي) شروع شد و تا سال 1386 (2007 ميلادي) ادامه داشت. تا پيش از هري پاتر، كسي «جوآن كتلين رولينگ» را نمي‌شناخت. او كه به‌تازگي از همسرش جدا شده بود و زندگي فقيرانه‌اي داشت در اين‌باره مي‌گويد: «زندگی زناشویی کوتاه من شكست خورده بود. من بی‌کار بودم و باید فرزندم را به‌تنهایی بزرگ می‌کردم. هرچند كه سرپناهی داشتم، اما در بریتانیای مدرن در نهایتِ فقر بودم. بعد از آن بود که سعی کردم تمام انرژی‌ام را برای تمام‌كردن کاری صرف کنم که واقعاً برایم مهم بود.»

اما هري از كجا آمد؟ رولينگ مي‌گويد ايده‌ي داستان هري پاتر براي اولين‌بار در قطار منچستر به لندن در سال 1369 (1990 ميلادي) به ذهنش رسيده است. او مي‌گويد: «در چهار ساعت تأخير قطار، نشستم و به فکر فرو رفتم و كم‌كم همه‌ي جزئيات داستان در ذهنم شكل گرفتند. تصویر پسرکی لاغر و نحیف را با عينك و موهای پرکلاغی ديدم كه خبر ندارد یک جادوگر است...»

او پنج سال بعد نگارش اولين جلد كتاب را تمام كرد، اما هيچ ناشري حاضر به چاپ آن نمي‌شد تا اين‌كه انتشارات «بلومزبري» در سال 1376 كتاب «هري پاتر و سنگ جادو» را با شمارگان 1000 نسخه چاپ كرد و به رولينگ 25هزار پوند دست‌مزد داد. يك سال بعد كتاب او در «جايزه‌ي كتاب انگليسي» و «كتاب سال كودك و نوجوان انگليس» برگزيده شد و انتشارات «اسكولاستيك» حاضر شد 105هزار دلار براي انتشار كتاب به او دستمزد بدهد. رولينگ مي‌گويد وقتي كه اين خبر را شنيد، نزديك بود بميرد!

از آن زمان به بعد كم‌كم هري پاتر به زبان‌هاي ديگر هم منتشر شد و رولينگ ادامه‌ي داستان هري پاتر را نوشت. به اين ترتيب جي. كي. رولينگ از نويسنده‌اي فقير به يكي از ثروتمندترين زن‌هاي جهان تبديل شد.

تا سال 1394 (2015 ميلادي) بيش از 450 ميليون نسخه از مجموعه‌ي كتاب‌هاي هري پاتر فروش رفته و به بيش از 70 زبان ترجمه شده است. با اين حساب اين مجموعه، پرفروش‌ترين رمان دنباله‌دار تاريخ ادبيات جهان لقب گرفته است.

دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۹۹

هري هشتم!

در روز پنجم تيرماه امسال و هم‌زمان با هجدهمين سالگرد انتشار «هري پاتر و سنگ جادو»، رولينگ خبر مهمي را در صفحه‌ي توئيترش اعلام كرد. او نوشت: «امروز به دو دليل روز بسيار ويژه‌اي براي من است؛ اول اين‌كه امروز هجدهمين سالگرد انتشار هري پاتر و سنگ جادو در انگليس است. ديگر اين‌كه در پايان تابستان سال 1395 (2016 ميلادي) نمايشي به نام «هري پاتر و بچه‌ي نفرين‌شده» در لندن اجرا خواهد شد. اين يك داستان تازه خواهد بود كه قرار است با همكاري «جك تورن» (كارگردان) و «جان تيفاني» آن را بنويسم. بيش‌تر از اين نمي‌خواهم چيزي از داستان را لو بدهم. با اين حال مي‌توانم بگويم اين پيش در آمد داستان‌هاي هري پاتر نيست.

براي پاسخ به اين پرسش اجتناب‌ناپذير (و معقول!) كه «چرا بچه‌ي نفرين‌شده يك رمان نيست و به‌صورت نمايش اجرا مي‌شود؟» بايد بگويم وقتي مخاطبان، اين نمايش را ببينند متوجه مي‌شوند كه اين داستان فقط براي قالب نمايش مناسب است.

من تا به حال پيشنهادهاي همكاري زيادي براي نوشتن ادامه‌ي داستان هري پاتر داشته‌ام، اما جك، جان و «سونيا فريدمن» تيم رؤيايي من هستند. لذت نگارش ادامه‌ي هري پاتر با اين گروه بسيار لذت‌بخش است و به‌زودي لذت اين داستان ناگفته‌ي هري، با شما هم به اشتراك گذاشته خواهد شد.»

جانوران شگفت‌انگيز!

اما نمايش «هري پاتر و بچه‌ي نفرين‌شده» تنها خبر مهم از دنياي هري پاتر نيست. اين روزها «ديويد يِيتس» كارگردان فيلم‌هاي «هري پاتر و محفل ققنوس»، «هري پاتر و شاهزاده‌ي دورگه»، دوگانه‌ي «هري پاتر و يادگاران مرگ» اين روزها در حال توليد اولين قسمت از يك سه‌گانه‌ي جادويي است؛ سه‌گانه‌ي «جانوران شگفت‌انگيز و كجا آن‌ها را پيدا كنيم؟».

جي. كي. رولينگ در سال 1380  (2001 ميلادي) كتابي 42 صفحه‌اي به نام «جانوران شگفت‌انگيز و كجا آن‌ها را پيدا كنيم؟» نوشت كه در واقع يكي از كتاب‌هاي درسي هري پاتر در مدرسه‌ي هاگوارتز بود. او در اين كتاب فهرست جانوران شگفت‌انگيز و جادويي افسانه‌ها و داستان‌هاي جهان را جمع‌آوري كرده و درباره‌ي زندگي آن‌ها و نحوه‌ي برخورد جادوگران با آن‌ها نوشته بود. حالا قرارشده رولينگ فيلم‌نامه‌ي اين سه‌گانه را بنويسد كه در اصل روايت زندگي «نيوت اسكاماندر»، نويسنده‌ي فرضي اين كتاب افسانه‌اي جانورشناسي است. ماجراي اين سه‌گانه، 70 سال قبل از تولد هري پاتر و در حوالي سال‌هاي 1910 در نيويورك اتفاق مي‌افتد. بنابراين هري در اين سه‌گانه نقشي نخواهد داشت، اما براي هواداران هري پاتر، پا گذاشتن به دنياي جادويي كتاب‌هاي هري پاتر قطعاً شگفت‌انگيز خواهد بود. قرار است نقش اسكاماندر را «اِدي رِدمين» بازي كند كه سال گذشته به‌خاطر بازي در فيلم «تئوري همه‌چيز» در نقش «استيفن هاوكينگ» برنده‌ي جايزه‌ي اسكار بهترين بازيگر نقش‌اول مرد شد.

کد خبر 305487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha