دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

گروه سلامت: به تازگی خبرگزاری‌های مختلف، خبری را منتشر کردند که نشان می‌داد چگونه انسان‌ها خود را در معرض کم‌خوابی و بدخوابی قرار می‌دهند.

به گزارش بی‌.‌بی‌.سی، محققان می‌گویند هر چه ساعات کارتان بیشتر باشد، احتمال این که کمتر بخوابید، بیشتر می‌شود؛ این هم شمه‌ای دیگر از عوارض زندگی مدرن!

ما از این که می‌توانیم مسافت‌های طولانی را در مدت زمان کوتاهی طی کنیم یا با استفاده از ای‌میل یا حتی پست معمولی، از بسیاری رفت و آمدهای غیرضروری‌مان کم کنیم، نتیجه می‌گیریم که   زندگی در دنیای فعلی و با این امکانات راحت‌تر و آسوده‌تر شده است.

اما این نتیجه‌گیری چندان هم درست نیست. ما به همین نسبت برای خودمان کار اضافه می‌تراشیم و همین باعث شده که دائم در حال دویدن و نرسیدن باشیم و همیشه از «وقت نداشتن» ناله کنیم.

در مطالعه جدید که در دانشگاه براون آمریکا انجام شده، مشخص شده افرادی که ساعت‌های بیشتری کار می‌کنند، به طور ناخودآگاه خوابشان کم می‌شود.

در این مطالعه، بیش از 50 هزار نفر مرد و زن بین 45 تا 54 ساله برای مدت طولانی، حدود 3 سال و در چند نوبت، بررسی شدند و ساعت‌های خواب آنها و همچنین ساعت‌های کارشان، در روزهای عادی هفته و همین طور در روزهای تعطیل آخر هفته اندازه‌گیری شد.

مجموعه این اطلاعات نشان داد  افرادی که در روزهای عادی 11 ساعت و نیم کار می‌کنند، طی هفته روزی 143 دقیقه کمتر می‌خوابند و در روزهای تعطیل آخر هفته هم 71 دقیقه از خوابشان می‌زنند.

همچنین آنهایی که کمتر از 4 ساعت ونیم در شب می‌خوابند، 93 دقیقه در هفته و 118 دقیقه در روزهای آخر هفته بیشتر کار می‌کنند.

این نتایج  که قرار است در شماره اکتبر نشریه علمی‌«خواب» منتشر شود، نشان داد که صرفا افزایش کمی‌ساعت‌های کار، می‌تواند روی خواب افراد تاثیر بگذارد.

کد خبر 30506

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز