یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

شاهدان عینی ساکن بندر عدن در یمن از کنترل بخش‌های عمده این شهر توسط شبه‌نظامیان القاعده و بالارفتن پرچم القاعده بر فراز آن خبر دادند.

یمن

خبرگزاري رويترز به نقل از شاهدان عيني گزارش داد، مركز و غرب بندر عدن اكنون در كنترل كامل شبه‌نظاميان القاعده است كه با حضور در خيابان‌ها از صبح ديروز دست به يك نمايش قدرت زده‌اند.بندر عدن در جنوب يمن، مهم‌ترين شهر اين كشور، پررفت‌وآمدترين بندر منطقه و يكي از نقاط امن يمن بود. اين بندر در سال‌هاي اخير به دور از تنش‌هاي قومي و قبيله‌اي به كارش ادامه مي‌داد و از اين نظر براي يمن اهميت زيادي داشت.

شايد به همين دلايل است كه القاعده با استفاده از شرايط جنگي يمن، اين منطقه را براي نفوذ خود انتخاب كرده و اكنون در آن مستقر شده است. خبرگزاري رويترز به نقل از شاهدان عيني گزارش داده است، صدها نيروي القاعده با سلاح‌هاي سنگين و در خونسردي و بدون مزاحم، در خيابان‌هاي عدن مستقر شده‌اند. پرچم القاعده در ساختمان‌هاي دولتي بالا رفته و به‌نظر مي‌رسد القاعده از كنترل كل شهر مطمئن است.

اين خبر درحالي منتشر مي‌شود كه طي ماه‌هاي گذشته سازمان ملل، تحليلگران مستقل و حتي سازمان‌هاي اطلاعاتي و نظامي آمريكا در گزارش‌هاي مختلف درباره قدرت گرفتن القاعده يمن در سايه حملات اخير عربستان به اين كشور هشدار داده بودند. اين هشدار حتي به‌صورت صريح و مستقيم از زبان مقاماتي چون وزير خارجه آلمان هم شنيده شده است.

همزمان با اين هشدارها، برخي گزارش‌ها حكايت از نوعي همدستي ميان عربستان با شبه‌نظاميان القاعده در يمن داشته است. تصاويري وجود دارد كه نشان مي‌دهد همان جنگنده‌هاي عربستاني كه بر سر مردم يمن بمب مي‌ريزند، در مناطق جنوبي براي شبه‌نظاميان القاعده كمك‌هاي تسليحاتي ارسال مي‌كنند. القاعده يمن در ماه‌هاي اخير از نظر جنگ با حوثي‌ها، با عربستان در يك جبهه واحد قرار گرفته است. در ماه‌هاي اخير القاعده مسئوليت چندين انفجار و حمله انتحاري عليه مراكز تجمع و مساجد متعلق به شيعيان حوثي در صنعا و ديگر شهرهاي يمن را به‌عهده گرفته است.

القاعده يمن، در سال‌هاي اخير قدرتمندترين شاخه اين گروه تروريستي در سراسر جهان بوده كه مسئوليت چندين عمليات در كشورهاي غربي ازجمله حمله به نشريه فرانسوي شارلي ابدو را به‌عهده گرفته است. پهپادهاي آمريكايي در حملات خود به يمن مدعي‌اند، فرماندهان اين گروه را هدف مي‌گيرند و به تازگي فرمانده اصلي اين گروه در يكي از همين حملات كشته‌اند. اكنون اين گروه كه با تروريست‌هاي داعش هم اعلام همبستگي و همكاري كرده، كنترل مهم‌ترين بندر يمن را در اختيار گرفته و به اين ترتيب به دريا هم راه دارد.

  • مذاكرات سياسي يمن در مسقط

اسماعيل ولد الشيخ احمد، نماينده ويژه سازمان ملل براي بحران يمن، به‌منظور ديدار با هيأت‌ حوثي‌ها و حزب كنگره به رهبري رئيس‌جمهوري سابق اين كشور وارد پايتخت عمان شده است. خبرگزاري آناتولي گزارش داده، فرستاده سازمان ملل حامل مجموعه شروط دولت مستعفي يمن براي توقف جنگ است كه عبد ربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي در جريان ديدار با اسماعيل ولد الشيخ احمد در اختيار وي قرار داده است.

  • آزادي گروگان انگليسي توسط امارات در يمن

محمد بن زايد آل نهيان، وليعهد ابوظبي در تماسي تلفني با ديويد كامرون نخست‌وزير انگليس خبر داده است كه نيروهاي اماراتي در عدن به مقر القاعده كه رابرت داگلاس استوارت گروگان انگليسي در آن زنداني بود، رسيده‌اند و وي را آزاد كرده‌اند. رابرت داگلاس 64ساله كه به‌عنوان يك مهندس نفت در يمن كار مي‌كرد، بهار سال گذشته به‌دست القاعده در حضرموت يمن ربوده شده بود.

کد خبر 304804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha