یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری پاکستان فشار گروه‌های مخالف دولت برای کناره‌گیری پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری از ریاست ستاد مشترک ارتش رو به افزایش گذاشته است.

چودری شجاعت حسین،‌ رئیس حزب مسلم لیگ پاکستان در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز که روز گذشته منتشر شد با انتقاد از پافشاری مشرف بر حفظ عنوان نظامی‌اش تاکید کرد مشرف قبل از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و ابقا در این سمت هیچ‌گاه با کناره‌گیری از ریاست ستاد مشترک ارتش آینده خود را به مخاطره نخواهد افکند.

او با یادآوری این که مشرف تنها به‌دلیل نگرانی از رویارویی با دیوان عالی پاکستان ممکن است از سمت نظامی‌خود استعفا دهد به طور تلویحی از تحرکات اخیر قضات مستقل این دیوان برای موضع‌گیری علیه خودداری مشرف از کناره‌گیری از ریاست ستاد مشترک ارتش و غیرقانونی اعلام کردن ادامه این روند خبر داد.

در حالی که احتمال بازگشت نواز شریف و بی‌نظیر بوتو، از نخست‌وزیران پیشین پاکستان به این کشور جامعه را بیش از هر زمانی در گذشته قطبی کرده لیکن مشرف با وجود متزلزل بودن شرایط و احتمال بروز ناآرامی‌های گسترده تاکید کرده قصد اعلام وضعیت فوق‌العاده در کشور را ندارد. اعلام وضعیت فوق‌العاده به منزله تاخیر در برگزاری انتخابات به مدت یکسال خواهد بود.

پیام بوتو

بوتو در اظهاراتی با ابراز امیدواری نسبت به دستیابی دهلی نو و اسلام آباد به پیمان صلحی برای ساختن آینده مشترک مردم دو کشور هند و پاکستان بر لزوم مهار افراطی‌گری در پاکستان صحه گذاشت.

بوتو گفت: به شدت علاقه‌مندم شبکه‌های تروریسم و سلول‌های نظامی‌را در پاکستان از بین ببرم.

وی با اشاره به افزایش فعالیت نیروهای طالبان در پاکستان افزود: این مسئله نگران کننده است. بوتو که بعد از 8 سال تبعید در حال آماده شدن برای بازگشت به پاکستان در هفته‌های آتی است، تاکید کرد قصد دارد دموکراسی را در پاکستان احیا کند.

انتخابات ریاست جمهوری پاکستان قرار است ماه اکتبر سال جاری برگزار شود. مذاکره تقسیم قدرت میان بوتو و مشرف به‌دلیل پیش شرط بوتو که از مشرف خواسته لباس نظامی‌اش را از تن خارج کند، بی‌نتیجه ماند.

در این چارچوب قرار بود بوتو از ریاست جمهوری مجدد مشرف حمایت کند و در برابر به عنوان نخست وزیر به کشور بازگردد.

کد خبر 30415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز