یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: دولت با اجرایی شدن طرح واگذاری زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله به تعاونی‌ها در تلاش است تا وضعیت بازار مسکن را بهبود بخشد.

این در حالی است که بنا به نظر برخی از تحلیلگران بازار مسکن ، نبود زمین در حد کافی به ویژه در کلانشهرها موجب خواهد شد که اجرای این طرح چندان نتواند راهگشای حل مشکل بازار مسکن باشد.

از سوی دیگر وزیر مسکن و شهرسازی سهمیه استان تهران از این  طرح را 250 هزار واحد مسکونی اعلام کرده است. با توجه به آنکه  سهمیه هر استان با توجه به جمعیت و وضعیت مسکن آن استان تعیین شده است، این طور به نظر می‌رسد که سهمیه تعیین شده برای استان تهران با توجه به وسعت آن کافی نباشد.

البته مسئولان این سهمیه را کافی می‌دانند چرا که بر این باورند  در استان تهران اگر سهمیه بیشتری تعیین می‌شد، اولاً زمین کافی وجود نداشت، ثانیا باز به افزایش بهای مسکن دامن زده می‌شد.

اجرای این طرح از ابتدای مرداد ماه در کشور آغاز شده است ، اما هنوز با وجود  عملیاتی شدن آن  شاهد تغییرات اساسی در  تعدیل بها و اجاره بهای مسکن به ویژه در کلانشهرها نیستیم.

در راستای اجرای این طرح، وزارت مسکن و شهرسازی پس از شناسایی زمین و با همکاری اعضای تعاونی‌ها زمین را به صورت اجاره 99 ساله به آنها برای احداث واگذار می‌کند که البته مالکیت در اختیار دولت باقی خواهد ماند، اما حق بهره‌برداری به تعاونی‌ها و مردم واگذار خواهد شد.

در همین زمینه محمد علی پور شیرازی، عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی گفت: پیش‌بینی مدت زمان 99 سال برای اعطای زمین‌های اجاره‌ای از سوی دولت بالاست و باید به 20 تا 30 سال کاهش یابد.

کد خبر 30412

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز