همشهری آنلاین: در پی خودداری «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن از عذرخواهی بابت جرائم این کشور در جنگ جهانی دوم ، وزارت امور خارجه چین مراتب اعتراض شدید خود را به سفیر ژاپن در پکن اعلام کرد.

عذرخواهی نکردن ژاپن موجب اعتراض شدید چین، کره جنوبی و کره شمالی شد

به گزارش ایرنا، «آبه» در مراسم روز جمعه که به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم برگزار شد، از جنایات جنگی کشورش ابراز تاسف کرد اما حاضر به عذرخواهی نشد.

این موضوع باعث شد تا وزارتخانه های خارجه سه کشور کره شمالی، کره جنوبی و چین با انتشار بیانیه هایی وی را مورد انتقاد شدید قرار داده و دولت او را «جنگ طلب» توصیف کنند.

همچنین در این رابطه «جانگ یویه سی» معاون وزیر امور خارجه چین مراتب اعتراض شدید کشورش را «کیترا ماساتو» سفیر ژاپن در پکن اعلام کرد و به او گفت که جنایات نظامیان ژاپنی رنج های زیادی به مردم کشورهای آسیا از جمله چین تحمیل کرده است.

به گفته این مقام چینی، فقط با عذرخواهی و عملکرد درست است که ژاپن می تواند آثار منفی این جرائم را کاهش دهد.

«هوا چون اینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که خودداری توکیو از این امر، اساس روابط دو کشور را تحت تاثیرات منفی قرار خواهد داد.

وی گفت که نادیده گرفتن تاریخ مشکلی را حل نمی کند بلکه با نگرش به تاریخ می توان آینده ساز شد و بنای درستی در روابط ایجاد کرد.

چین، کره جنوبی و کره شمالی اعلام کرده اند که ژاپن از صداقت کافی در روابط با کشورها برخوردار نیست و «آبه» نتوانست در جریان سخنرانی خود اعتماد این کشورها به توکیو را بدست آورد.

  • شینزو آبه از جنایات جنگی ژاپن ابراز تاسف کرد اما حاضر به عذرخواهی نشد

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن روز جمعه در هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم با ابراز تاسف بابت تجاوزات جنگی این کشور، حاضر به عذرخواهی در این باره نشد.

به گزارش ایرنا، واژه «عذرخواهی» مقوله مورد مجادله ای بود که چین و کره جنوبی بشدت بر آن تاکید می کردند و امیدوار بودند نخست وزیر ژاپن با این کار دستکم احساسات جریحه دار خانواده های قربانیان جنگ را بهبود بخشد.

وی در بیانیه خود در این باره خاطرنشان کرد که دولت های قبلی ژاپن از این جنایات بارها عذرخواهی و ابراز تاسف کرده اند اما لزومی ندارد که این روند عذرخواهی بخاطر جنایات جنگی گذشته در آینده حفظ شود.

وی که شخصا حاضر به عذرخواهی در این باره نشد، افزود: دیگران قبلا و در حکومت های گذشته عذرخواهی کرده اند و دولت های بعدی هم بر همان روند استوار هستند و مواضع یکسان است.

وی که سخنانش مستقیما از تلویزیون ملی ژاپن پخش شد، تاکید کرد که نمی تواند اجازه دهد نسل های آینده در ژاپن همچنان بابت گذشته عذرخواهی کنند. ما باید با تاریخ روبرو شویم و واقعیات را قبول کنیم اما استمرار پوزش خواستن بابت جرائم گذشته ضرورتی ندارد.

روزنامه چاینا دیلی چین می نویسد: «آبه» بدون اشاره به دوران استعمار ژاپن و تجاوزات جنگی آن کشور، گفت که انسان های بی گناه زیادی دردها و مصائب غیرقابل وصفی متحمل شده اند که این باعث تاسف است.

نخست وزیر ژاپن اما گفت که جهان نباید با جرایم و تجاوزات جنگی مسایل بین المللی را حل کند و دنیا باید از حاکمیت استعماری فاصله بگیرد.

نشریه چینی می نویسد که چین و کره تجربه تلخی از جنایات نظامیان ژاپنی دارند و می دانند که این کشور نهایتا در سال 1945 شکست خورد و تسلیم شد.

دولت ژاپن در سال 1995 میلادی با انتشار بیانیه «مورایاما» بابت جنایات و تجاوزات جنگی بی حد این کشور از کشورهای جهان بخصوص آسیایی ها عذرخواهی کرده است.
خبرگزاری شین هوا گزارش کرده است که اظهارات نخست وزیر ژاپن برخوردی دوگانه با مسایل است.

این گزارش می افزاید که «آبه» با این سخنرانی نشان داد که دولت ژاپن همچنان می خواهد مواضع خود را حفظ کرده و سعی کند تجاوزات جنگی ژاپن علیه کشورهای دیگر را به باد فراموشی بسپارد. در صورتی که کشورهایی که از این جنایات ضربه خورده اند آن را فراموش نخواهند کرد.

شین هوا می نویسد: دولتی که نمی خواهد از جرائم گذشته اش عذرخواهی کند قابل اعتماد نیست. از این پس روند مصالحه در آسیای شرقی نیز انکار می شود و سازشی در کار نخواهد بود زیرا توکیو روند گذشته را ادامه می دهد و مقام هایش از معبد «یاسوکونی» محل نگهداری لوحه های متجاوزان ژاپنی بازدید می کنند .

خبرگزاری چین تصریح کرد که حتی اگر نخست وزیر ژاپن عذرخواهی می کرد باز هم اعتماد کافی برای توکیو بدست نمی آورد اما با نظرداشت اعمال ژاپن در گذشته بهتر است کشورهای جهان دست به دست هم داده و «شینزو آبه» را به مسیر صحیح بازگردانند.

سخنان «آبه» در حالی بیان شد که چند هفته پیش مجلس عوام ژاپن تغییراتی را وارد قانون اساسی کرد که بر مبنای آن برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم ژاپن می تواند نیروهای خود را برای جنگ به خارج از کشور بفرستد.

او برای این تغییرات تلاش زیادی کرده است، اما نظرسنجی ها نشان می دهد بیش از نیمی از ژاپنی ها با چنین تغییری مخالف اند.

ژاپن که در جنگ جهانی دوم در کنار دول متحد آلمان و ایتالیا، با متفقین (فرانسه، انگلیس و شوروی) می جنگید یک هفته بعد از بمباران اتمی شهر ناکازاکی در 9 اوت سال 1945 از سوی ایالات متحده، تسلیم شد.

کد خبر 303983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha