همشهری آنلاین: انتشار مطلبی در شین هوا خبرگزاری رسمی چین مبنی بر عذرخواهی امپراتور ژاپن از جنایات جنگی این کشور علیه چین، انتقاد شدید توکیو را در پی داشت.

 ژاپن: فعالیت های گذشته امپراطوری ژاپن ربطی به چین ندارد

به گزارش ايرنا، خبرگزاری رسمی چین به گفته «یوشیهدا سوگا» سخنگوی دولت ژاپن، مطلبی را هفته گذشته منتشر کرده که در آن دستگاه امپراتوری ژاپن در یک قرن پیش متجاوز معرفی شده است.

این موضوع حتی باعث شد دولت ژاپن یادداشت اعتراض آمیزی تسلیم چین نماید و در آن، درخواست خبرگزاری «شین هوا» برای عذرخواهی امپراتور «آکیهوتو» از تجاوزات ارتش ژاپن در جنگ جهانی دوم را مردود اعلام کند.

«یوشیهدا سوگا» روز شنبه در نشستی خبری اعلام کرد: این مساله که فعالیت های امپراتوری ژاپن در گذشته چگونه بوده، موضوعی نیست که چین بخواهد به آن رسیدگی کند و هر گونه داستان سازی در این باره از سوی رسانه های چین کاری نادرست است.

وی افزود: اینگونه اقدامات می تواند روابط دو کشور را مانند یک دوره جنگ سرد تیره کرده و از بهبود آن جلوگیری نماید.

پیشتر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در خصوص تجاوزات نظامی این کشور در جریان جنگ جهانی دوم ابراز تاسف کرد اما حاضر به عذرخواهی نشد و گفت که نسل های آینده ژاپن دیگر عذرخواهی نخواهند کرد.

«ژاپن تودی» می نویسد که از سال های 1930، ژاپن چین را اشغال کرد و پکن می گوید در آن دوران که تا جنگ جهانی دوم هم ادامه داشت میلیون ها چینی به دست نظامیان ژاپنی کشته شدند.

شین هوا نوشته است که «هیرو هیتو» پدر امپراتور فعلی ژاپن هرگز از این تجاوزات عذرخواهی نکرد و اکنون این وظیفه فرزند وی است.

مطلب شین هوا در شرایطی منتشر می شود که چین خود را برای رژه بزرگ ارتش در روز سوم سپتامبر (12 شهریور) به مناسبت پیروزی چینی ها در جنگ مقاومت بر ضد تجاوزات نظامی ژاپن آماده می کند.

نشریه «ژاپن تودی» هم خاطرنشان کرده است که به جز مسایل تاریخی، مشکلات و منازعات ارضی و دریایی هم بر روابط دو کشور سایه انداخته است.

کد خبر 305395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha