هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ظرف یک ‌ماه آینده به‌منظور استفاده در مترو با سود مناسب از سوی شهرداری تهران توزیع می‌شود.

قدرت‌الله گودرزي، معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران در نشست خبري ديروز ضمن اعلام اين خبر از تسويه‌حساب بدهي پيمانكاران و ديون املاك خبر داد. به گفته وي، شهردار تهران بر پرداخت بدهي‌هاي پيمانكاران و ديون املاك اصرار دارد به همين دليل از 2ماه پيش پرداخت اين بدهي‌ها به‌صورت نقد و غيرنقد آغاز شده است. با توجه به اين امر شهرداري تهران امسال تا سقف 800ميليارد تومان بدهي‌هاي خود به صاحبان املاك و پيمانكاران را تسويه خواهد كرد.

به گفته معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري، جلسات هفتگي در بحث مطالبات، ديون و املاك هرهفته به‌صورت مرتب برگزار‌ و در هر جلسه بين 10تا 15ميليارد تومان پرداخت مي‌شود. همچنين قرار است ديون بالاي 400ميليون تومان به‌صورت غيرنقد تسويه شود و اين روال نيز به‌صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

گودرزي همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري درباره احتمال سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در پروژه‌هاي شهري تهران گفت: بعد از پايان مذاكرات هسته‌اي هيأت‌هايي از كشورهاي مختلف براي سرمايه‌گذاري به تهران وارد شدند كه در اين باره ملاقات‌هايي نيز انجام داديم. به گفته گودرزي، تيم اقتصادي و بازرگاني شهرداري 7محور را احصا كرده كه شامل مجتمع‌هاي دروازه شهر، حمل‌ونقل عمومي، هتل‌ها و مراكز تفريحي، حوزه فناوري اطلاعات، مراكز تجارت جهاني، محيط‌زيست و پسماند‌ و خدمات سرمايه‌گذاري است.

دراين باره مذاكراتي هم با سرمايه‌گذاران خارجي انجام شده كه استقبال آنها را به همراه داشته است. وي در بخش ديگري از مصاحبه‌ خود با اشاره به اينكه سال93 نخستين سال از برنامه 5ساله دوم شهرداري تهران بود كه بدون انحراف تحقق يافت و هزينه‌ها در سقف بودجه پيش‌بيني شده تحقق يافت، گفت: امسال نيز در 4ماه نخست سال در چارچوب برنامه حركت شده و تنها 5درصد كاهش وجود داشته كه آن نيز از محل 10درصد مازادي كه از سال گذشته به امسال منتقل شده جبران‌شدني است.

گودرزي با اشاره به اينكه اولويت شهرداري ساخت متروست و اين مهم با يك برنامه زمانبندي منظم دنبال مي‌شود، گفت: بر اين اساس قرار است 1000ميليارد تومان اوراق مشاركت از طريق بانك شهر براي ساخت خطوط 6 و7 مترو توزيع شود. اين اوراق ظرف يك‌ماه آينده عرضه خواهد شد تا متعاقب آن خط7 تا پايان امسال و خط6 نيز تا پايان سال95 به اتمام برسد.

وي در عين حال موضوع تصويب صكوك را هم مطرح كرد و گفت: اين صكوك بعد از تصويب در شوراي شهر هم‌اكنون در وزارت كشور در دست بررسي است كه به‌نظر مي‌رسد مسيري طولاني را بايد طي كند. از سال65 كه استارت ايجاد مترو زده شده ظرف 18سال 83كيلومتر احداث شد اما از سال 84تا سال 94يعني ظرف 10سال حدود 132كيلومتر مترو ساخته شد كه اين نشان‌دهنده عزم مديريت شهري در تكميل اين شبكه حمل‌ونقلي است.

معاون مالي و اقتصادي شهرداري تهران درباره بدهي به ارگان‌هاي دولتي گفت: تا پايان سال93 بدهي شهرداري به تأمين اجتماعي زير 500ميليارد تومان است كه قرار شد برخي بدهي‌ها به‌صورت نقدي و برخي غيرنقدي پرداخت شود ضمن اينكه تا پايان بهمن‌ماه توافق پرداخت و تسويه‌حساب داريم و هيچ مشكلي با سازمان تأمين اجتماعي يا سازمان مالياتي نداريم. وي درباره طلب شهرداري از دولت نيز گفت: از سال 87 تا 93 برابر آنچه در قانون پيش‌بيني و مصوب شده 5هزار و 375ميليارد تومان دولت به شهرداري بدهكار است.

مثلا دولت در بخش حمل‌ونقل بايد 4هزار و 816ميليارد تومان پرداخت مي‌كرد كه تنها هزار و 713ميليارد تومان پرداخته و 3هزارو 103ميليارد تومان به شهرداري بدهكار است. در بخش تخفيفات بافت فرسوده نيز 404ميليارد تومان از دولت طلبكاريم. در بخش عوارض و جرايم در 4فصل شهرداري تهران هزار و 182ميليارد تومان بايستي پرداخت كند.

از طرفي دولت تنها دربخش جرايم رانندگي به شهرداري 386ميليارد تومان بدهكار است. گودرزي درعين حال از قول دولت خبر داد كه براساس آن به‌زودي مبالغي پرداخت خواهد شد به همين دليل نيز گروهي به‌صورت مشترك از سوي شهرداري تهران و دولت درحال دنبال كردن اين مهم هستند. وي در مورد تعهداتي كه مردم به شهرداري دارند نيز گفت: اين تعهدات در حوزه پرداخت عوارض است و بهتر است به‌منظور تحقق درآمدهاي پايدار و شفاف‌سازي بودجه نقدي مردم بيشتر نسبت به تعهدات خود عمل كنند. اين درحالي است كه در سال86 حدود 12درصد سهم وصول درآمد شهرداري از محل پايدار بود كه در پايان سال93 اين ميزان به 45درصد رسيده است.

کد خبر 303526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha