مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

توسعه خطوط متروی تهران با احداث خطوط ۶ و ۷ وارد فاز جدیدی می‌شود. منحنی افزایش ایستگاه‌های زیرزمینی حمل‌ونقل تهران که از سال ۹۲ روندی صعودی گرفته، موجب شد مدیریت شهری هدفی نو برای توسعه حمل‌ونقل پایتخت درنظر بگیرد و سالی ۳۰ کیلومتر مترو بسازد.

مترو

بدين‌ترتيب از سال92 كار ساخت خط3 آغاز شد و تاكنون بخش اعظم آن از مركز تا جنوب غربي شهر به بهره‌برداري رسيده است.
در گامي جديد توسعه خطوط 6 و 7 مترو نيز همزمان با خط3 آغاز شد تا در سال‌هاي 94 و 95 نيز توسعه خطوط مترو محور اصلي فعاليت‌هاي عمراني شهر باشد. هم‌اكنون كار ساخت مترو در اين دو خط به‌صورت 2شيفت ادامه دارد. طول اين دو پروژه 70كيلومتر است كه 7هزار ميليارد تومان هزينه در بر دارد. به گفته هابيل درويش، مديرعامل شركت متروي تهران، شهرداري تهران سالانه هزار ميليارد تومان به مترو اختصاص مي‌دهد كه با اين اختصاص ساخت اين دو خط7 سال به طول مي‌انجامد.

همچنين آخرين وضعيت پيشرفت پروژه‌هاي خطوط 6 و 7 متروي تهران در جريان بازديد صبحگاهي بررسي شد. عيسي شريفي قائم‌مقام و معاون هماهنگي و امور مناطق شهرداري تهران مجموعه اقدامات انجام گرفته در فاصله زماني بازديد قبلي تاكنون را قابل تقدير دانست و گفت: پروژه‌هاي خطوط مترو 6 و 7 هيچ‌كدام از نظر برنامه‌ريزي و عمليات، ترجيح و اولويتي بر ديگري ندارند و همه توان و همت شهرداري تهران بر اين است كه اين دو خط مهم مترو طبق برنامه زمانبندي، امسال و تا پايان سال‌آينده به سرانجام برسد.

قائم‌مقام شهردار تهران تأكيد كرد كه بايد پروژه‌هاي مترو در اولويت نخست برنامه‌هاي آنان از جهات گوناگون ازجمله رفع موانع تمليكي براي ايجاد كارگاه‌ها و تأمين منابع مالي باشد. قائم‌مقام شهردار تأكيد كرد: پروژه‌هاي مترو به‌دليل همسويي با سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي، در اولويت برنامه‌هاي امسال و سال آينده مديريت شهري قرار دارد.

سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران هم در سخناني با تشكر از اقدامات انجام گرفته بر ضرورت پيشبرد بيش از پيش عمليات عمراني مطابق با برنامه‌ريزي دقيق تأكيد كرد. هابيل درويش‌ مديرعامل شركت متروي تهران با ارائه گزارشي از پيشرفت خط 7 مترو گفت: با اتمام حفاري و لاينينگ20كيلومتر از فاز نخست اين پروژه، حدفاصل محلاتي تا ميدان صنعت، ريل‌گذاري در اين بخش آغاز شده و اميدواريم با تأمين بودجه لازم، عمليات ريل‌گذاري براساس برنامه زمانبندي پيش رفته و فاز نخست با 6 ايستگاه به بهره‌برداري برسد.

وي با اعلام اينكه برآورد بودجه لازم براي اين پروژه 27كيلومتري با 25ايستگاه، 3 هزار و 600ميليارد تومان بوده است، گفت: با تأمين بودجه لازم و اتمام پروژه، بيش از يك ميليون سفر روزانه به حجم سفرهاي متروي تهران افزوده مي‌شود. مديرعامل شركت متروي تهران و حومه تأكيد كرد: مشكل مترو، نقدينگي و بودجه است و هيچ مشكلي از نظر توان مهندسي و كار نداريم و اگر مسائل مالي برطرف شود، فراتر از تكليف هم توان كار داريم.

مجري خط7 مترو هم در جريان اين بازديد در گزارشي اعلام كرد كه 6 ايستگاه در حال ساخت در فاز نخست پروژه شامل ايستگاه‌هاي ميدان صنعت، نصر (تقاطع بزرگراه چمران)، نواب (تقاطع آذربايجان)، نواب (تقاطع محبوب مجاز)، ميدان محمديه و محلاتي، حدود 24درصد پيشرفت فيزيكي دارد و اميدواريم با تزريق بموقع بودجه، طبق برنامه پيش برويم. مجري خط6 متروي تهران نيز در اين بازديد و جلسه كارگاهي در گزارشي با اعلام اينكه دستگاه ماشين حفار اين خط هم‌اكنون پس از حفاري بالغ بر 6كيلومتر در حال عبور از محدوده خيابان 17شهريور و بالاتر از ميدان خراسان به سمت شمال است، خواستار تأمين بودجه بموقع براي پيشبرد عمليات عمراني براساس برنامه شد. به‌گفته وي مطابق برنامه، اين پروژه با 12ايستگاه از دولت‌آباد تا كن‌سولقان بهره‌برداري خواهد شد و ايستگاه‌هاي باقيمانده نيز به مرور زير بار ترافيك خواهد رفت.

خط7 متروي تهران از پايانه دولت‌آباد در جنوب شرق تهران تا ميدان بوستان سعادت‌آباد در شمال غرب تهران امتداد داشته و در مسير خود در تقاطع خيابان 17شهريور - قيام با خط6، در ضلع شرقي ميدان محمديه با خط يك، در خيابان مولوي- خيابان وليعصر با خط3، در تقاطع بزرگراه نواب - دامپزشكي با خط2 و در تقاطع بزرگراه نواب - خيابان آزادي با خط4، تقاطع دارد. خط6 متروي تهران هم از بزرگراه دولت‌آباد (جنوب‌شرق تهران) تا شهرك كن (شمال غرب تهران) و توسعه از دولت‌آباد تا حرم عبدالعظيم به طول حدود 37كيلومتر با 31ايستگاه در حال ساخت است.

صرفه‌جويي با خطوط 6 و 7

مطالعاتي در سال92 انجام شده كه براساس آن هر مسافر اگر با مترو 10كيلومتر را طي كند 0.7درصد صرفه‌جويي دارد كه دو پروژه خط 6 و 7 مترو با 9ميليون سفر مي‌تواند 6 ميليون ليتر بنزين به قيمت 1000تومان را كه در جمع 6ميليارد تومان مي‌شود صرفه‌جويي به‌همراه داشته باشد. با توسعه مترو سالانه 54هزار ميليارد تومان مي‌توان صرفه‌جويي در هزينه‌ها را داشت كه با اين اقدام انتظار مي‌رود شوراي شهر اين جهاد شهرداري را در توسعه مترو تكميل كند. اگر 7هزار ميليارد تومان اختصاص به توسعه مترو داده شود 2خط 6 و 7 مترو با بيش از 70كيلومتر طول طي 2سال به بهره‌برداري خواهد رسيد.

کد خبر 304471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha