شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

تا چند ‌ماه دیگر دسترسی مردم به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و پردیس مسافری شرق از طریق حمل‌ونقل ریلی تسهیل می‌شود؛ البته این فقط بخشی از دسترسی‌هایی است که با تکمیل و بهره‌برداری از ۵پروژه خطوط توسعه‌ای از طریق مترو ایجاد می‌شود.

مترو

همشهری - مهدی اسماعیل پور: خطوطی که مجموع آنها به اندازه یکی از خطوط جدید، ایستگاه و مسیر به شبکه متروی پایتخت اضافه می‌کند. در نخستین افتتاحیه‌های بخش توسعه‌ای مترو قرار است ۲ایستگاه میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و پردیس مسافری شرق به بهره‌برداری برسد.

نام پروژه:
توسعه شرقی خط۲ متروی تهران تا پردیس مسافری شرق

اثرگذاری:
افزایش حداقل ۱۸درصدی مسافران خط
خط۲ متروی تهران یکی از مهم‌ترین خطوط متروی تهران است که با عبور از نقاط شلوغ و پرتردد، غرب و شرق پایتخت را در ۴۵دقیقه به هم متصل می‌کند. این خط با طول ۲۶کیلومتر، ۲۲ایستگاه فعال دارد. خط۲ بعد از خط۵ تهران، قدیمی‌ترین خط متروی تهران است و در کاهش بار ترافیکی روزانه بزرگراه‌های شهید همت و شهید حکیم نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. طرح توسعه شرقی خط۲ از ایستگاه فرهنگسرا تا پایانه جدید شرق تهران است. این مسیر توسعه‌ای با طول تقریبی ۴و نیم کیلومتری، در سال گذشته یک کیلومتر آن احداث شده و حالا ۲ایستگاه شهید بابایی و پردیس مسافری شرق در بخش توسعه‌ای خط۲ احداث می‌شود و پیش‌بینی شده با تأمین بموقع منابع مالی در اواخر بهار سال آینده، ایستگاه پایانه شرق به بهره‌برداری برسد. با بهره‌برداری از پایانه جدید شرق و اجرای پروژه توسعه شرقی خط۲، کارکرد پایانه جدید شرق و خط۲ مترو ارتقا پیدا می‌کند. به همین دلیل، تونلی به طول حدودی ۲۰۰متر برای دسترسی در محل پردیس مسافری شرق احداث شده و بخشی از زمین ایستگاه مترو در پردیس مسافری شرق، این هفته در اختیار پروژه قرار می‌گیرد.

نام پروژه:
توسعه غربی خط۴

اثرگذاری:
افزایش ۷درصدی مسافران خط۴ مترو
پروژه توسعه غربی خط۴ شامل ۴کیلومتر مسیر و ۳ایستگاه (پس از ایستگاه ارم سبز) است. سال ۱۴۰۲ فاز اول این پروژه شامل مسیر ۲/۱کیلومتری و ایستگاه علامه جعفری به بهره‌برداری رسید. بخش‌های باقیمانده توسعه غربی خط۴ شامل ۲ایستگاه آیت‌الله کاشانی و میدان چهارباغ می‌شود که اکنون ساختشان ادامه دارد. تکمیل و بهره‌برداری از بخش توسعه غربی خط۴ در ۲فاز اجرا می‌شود. فاز اول شامل افتتاح ایستگاه آیت‌الله کاشانی و فاز دوم هم افتتاح ایستگاه میدان چهارباغ و سایر اجزای باقیمانده پروژه خواهد بود.

نام پروژه:
توسعه شرقی خط۴ مترو

اثرگذاری:
افزایش حدود ۲۵درصدی مسافران خط۴ متروی تهران
خط۴ مترو در بخش توسعه شرقی خود ۱۱کیلومتر امتداد پیدا می‌کند و با۱۰ایستگاه، از ایستگاه متروی شهید کلاهدوز در بزرگراه شهید یاسینی آغاز می‌شود و در انتها به حوالی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال و پردیس دانشگاهی شهید عباسپور می‌رسد. ایستگاه‌های جدید این مسیر شامل ایستگاه متروی تهران نو در انتهای میدان چایچی، ایستگاه متروی میدان شقایق در میدان شقایق، ایستگاه متروی شهید امیری طامه در تقاطع بزرگراه باقری و خیابان گلبرگ(۱۴۲ شرقی)، ایستگاه شهید زفرقندی (تقاطع اتوبان باقری - خیابان ۱۹۶)، ایستگاه متروی سجادیه در فلکه سوم تهرانپارس و ایستگاه متروی پروین در محدوده میدان شاهد، یک ایستگاه در انتهای خیابان ۱۹۶شرقی و در نهایت ۲ایستگاه در محدوده خاک‌سفید است که ایستگاه انتهایی در نزدیکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال واقع شده است. این پروژه در مرحله حفر تونل‌های دسترسی و اقدامات مقدماتی برای اجرای تونل اصلی قرار دارد.

نام پروژه:
پروژه توسعه شمال غربی خط۷ متروی تهران

اثرگذاری:
برقراری ارتباط ریلی بین مناطق ۲و ۵تهران با عبور از دره فرحزاد
پروژه توسعه شمال غربی خط۷ متروی تهران به طول ۲/۴کیلومتر برای خدمت‌رسانی به مناطق۲و ۵ شهرداری تهران، به‌ویژه دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات و بیمارستان فرهیختگان، از انتهای خط۷ (ایستگاه میدان کتاب) آغاز می‌شود و تا میدان دانشگاه ادامه دارد. توسعه شمال غربی خط۷ متروی تهران شامل ۲ایستگاه در محدوده تقاطع بلوار اشرفی اصفهانی با سیمون بولیوار و دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خواهد بود؛ همچنین پارکینگ شبانه خط۷ هم بعد از ایستگاه دانشگاه و در محدوده بوستان کورش طراحی شده است. سهولت دسترسی شهروندان به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و بیمارستان فرهیختگان و کاهش ترافیک مسیرهای ارتباطی به دانشگاه و بیمارستان به‌عنوان یک محدوده جاذب سفر و امکان تعامل با مجتمع‌های تجاری محدوده کریدور با هدف احداث مجتمع‌های ایستگاهی برای تأمین بخشی از هزینه‌ها، از جمله ویژگی‌های این پروژه است.

نام پروژه:
توسعه جنوبی خط۶ متروی تهران

اثرگذاری:
افزایش حداقل ۱۵درصدی مسافران خط۶
متروی تهران
خط۶ متروی تهران یکی از خطوط مهم شبکه ریلی تهران است که شمال غرب و جنوب شرق پایتخت را به یکدیگر متصل می‌کند. خط۶ با احتساب بخش توسعه جنوبی در مجموع ۴۲کیلومتر طول و ۳۲ایستگاه خواهد داشت. توسعه جنوبی خط۶ متروی تهران ۱۰کیلومتر مسیر و ۵ایستگاه دارد که شامل چشمه‌علی، ابن‌بابویه، میدان حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و ایستگاه راه‌آهن است. عملیات حفاری و ساخت تونل توسعه جنوبی اکنون به پایان رسیده و این مسیر در چند فاز به بهره‌برداری می‌رسد که فاز نخست آن یعنی حد فاصل ایستگاه‌های دولت‌آباد تا ایستگاه میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) سال آینده خواهد بود. این پروژه حدود ۴۰درصد پیشرفت داشته و در صورت تأمین بموقع منابع مالی، تست گرم این ایستگاه تا پایان سال انجام می‌شود. ایستگاه پایانی بخش توسعه جنوبی خط۶ هم محل اتصال خطوط۶ و یک مترو و همچنین خط راه‌آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران است.

تست گرم خط۷ تا پایان سال
نعمت‌الله فرزان‌پور، مدیرعامل شرکت متروی تهران: خطوط توسعه‌ای، جزو برنامه‌های اصلی و اولویت‌های شرکت متروی تهران است. در حال حاضر تلاشمان‌ این است که توسعه خط۷ از میدان کتاب تا چهاردیواری، در صورت تأمین منابع مالی تا پایان سال به مرحله تست گرم برسد. همچنین حفاری تونل از میدان کتاب تا یادگار امام(ره) انجام شده است. حفاری متروی پایانه شرق در بخش توسعه شرقی خط۲ هم آغاز شده است. برنامه این بود که تا پایان سال تست گرم این بخش از توسعه خط۲ نیز انجام شود، اما با توجه به مشکلات پیش آمده در حوزه‌های مالی و نیروی انسانی، این موضوع به خرداد ‌ماه سال آینده موکول شده است.

تست گرم ایستگاه میدان حرم در اسفند ماه
غلامرضا شنگی، شهردار منطقه۲۰: امسال حدود ۲۲۰میلیارد تومان اعتبار برای خط۶ مترو در نظر گرفته شده است و طبق پیش‌بینی‌ها، اسفندماه تست گرم ایستگاه میدان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را شاهد خواهیم بود.

افزایش ۳۵کیلومتری شبکه مترو

کد خبر 979492
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha