همشهری‌آنلاین: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که حضور داعش در مرز این کشور او را مجبور کرده به جنگ با این گروه بپردازد ، از فرصت به دست آمده برای مهار کردن یک دشمن دیگر یعنی کردها استفاده کرده است.

erdogan

خبرگزاری رویترز در گزارشی از استانبول به قلم دیوید دولان و نیک تاترسال با طرح اين موضوع ،نوشت :ترکیه با اعلام این‌که عملیات کنونی ، جنگ علیه گروه‌های تروریستی بدون هیچ‌گونه تمایز است، هفته گذشته برای نخستین بار حملاتی هوایی را علیه داعش در سوریه آغاز کرد و به ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا اجازه داد از پایگاه‌های هوایی این کشور استفاده کند.

این در حالی است که ترکیه پیشتر تمایلی از خود برای مشارکت در ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا علیه داعش نشان نمی‌داد.

ارتش ترکیه همچنین اردوگاه‌هایی متعلق به حزب کارگران کردستان موسوم به پ ک ک را در شمال عراق برای نخستین بار طی دست‌کم سه سال گذشته بمباران کرد. صدها نفر از اعضای داعش و پ ک ک در سراسر ترکیه بازداشت شده‌اند.

آغاز جنگ در دو جبهه، راهبردی بسیار خطرناک برای این کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) است و ترکیه را در معرض خطر اقدام‌هاي تلافی‌جویانه جهادی‌ها و احیای شورش کردها قرار می‌دهد که طی سه دهه گذشته 40 هزار کشته داشته است.

ترکیه محل عبوری برای جهادی‌های خارجی است و گمان می رود هزاران نفر از این جهادی ها با عبور از مرز ترکیه به ستیزه‌جویان داعش در سوریه و عراق پیوسته‌اند. گفته می شود بسیاری از این جهادی‌ها خودشان را میان میلیون‌ها گردشگر مخفی می کنند که هر سال وارد ترکیه می‌شوند.

به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از رويترز،وولفانگو پیکولی از مرکز تحقیقات ریسک گفت :سیاست‌های تهاجمی اخیر آنکارا در قبال پ ک ک و داعش خطر حمله‌هاي تروریستی علیه ترکیه و به راه افتادن یک ناآرامی داخلی را در این کشور به طور قابل توجهی افزایش داده است.

با این حال اردوغان ظاهرا امیدوار است از این فرصت به دست آمده برای خروج از بحران استفاده کند. او با اتخاذ موضعی قاطعانه تر در قبال داعش در حال احیای جایگاه بین‌المللی ترکیه است و درعین حال تلاش می‌کند جایگاه مخالفان طرفدار کرد را تضعیف و با حمله علیه پ ک ک حمایت ملی‌گرایان را در داخل کشور تقویت کند.

تصمیم ترکیه برای پیوستن به جنگ علیه داعش پس از بمب‌گذاری انتحاری ستیزه‌جویان داعش در شهر سوروچ در جنوب شرق ترکیه گرفته شد. این حمله 32 کشته بر جا گذاشت.

کارشناسان می‌گویند: ازسرگیری عملیات نظامی علیه پ ک ک که شورشی سه دهه‌ای را علیه دولت ترکیه آغاز کرده تردیدهایی را به وجود آورده است مبنی بر ا ین‌که ممکن است هدف اصلی ترکیه سرکوب بلندپروازی‌های ارضی کردها باشد و نه مقابله با داعش.

آنکارا از آن نگران است که موفقیت گروه شبه نظامی یگان‌های مدافع خلق کرد در شمال سوریه که توانسته است با کمک حمله‌هاي هوایی تحت فرماندهی آمریکا ستیزه‌جویان داعش را به عقب براند باعث تحریک احساسات جدایی‌طلبانه کردهای ترکیه و به‌ویژه پ ک ک شود.

هلیل کاراولی ،تحلیل‌گر ترک می‌گوید: با توجه به این‌که اردوغان تاکنون نتوانسته است به هدف خود در سوریه یعنی سرنگونی بشار اسد ،رئیس‌جمهور این کشور دست پيدا كند و از سوی دیگر داعش نیز به یک مشکل تبدیل شده است ، این کار می‌تواند ابزاری مناسب برای او باشد.

کد خبر 302301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha