شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبران احزاب سیاسی ترکیه مدعی هستند که مداخله رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مذاکرات احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی مانع از تشکیل یک دولت مقتدر شده و اردوغان همچنان بر طبل تشدید اختلافات میان کردها و ترکها می کوبد.

 امیدی به تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه نیست

به گزارش ایرنا، در پی انتقادات تند رهبران حزب کردی دمکراتیک خلقها در مورد اینکه اردوغان با برنامه های سیاسی خود در روند تشکیل دولت ائتلافی مداخله می کند ، کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق نیز از روند مذاکرات ائتلاف میان احزاب عدالت و توسعه و حزب متبوع خود ابراز ناخشنودی کرد.

روزنامه ملیت روز شنبه نوشت : قلیچدار اوغلو رهبر دومین حزب بزرگ در مجلس ترکیه می گوید که از روند مذاکرات میان این حزب و حزب عدالت و توسعه برای تشکیل دولت ائتلافی چندان خشنود نیست.

وی گفته است که با وجود این ناخشنودی به تیم مذاکره کننده حزب جمهوریخواه خلق دستور داده است که میز مذاکره برای تشکیل دولت ائتلافی را ترک نکنند.

به نوشته ملیت، قلیچدار اوغلو گفته است که اردوغان با وجود آنکه بر مسند ریاست جمهوری تکیه زده است همچنان مانند نخست وزیر رفتار می کند.

این در حالیست که هفته گذشته صلاح الدین دمیر تاش رهبر حزب دموکراتیک خلقها (حزب کردی) نیز گفته بود : هدف اصلی دولت و رییس جمهوری ترکیه از عملیات نظامی برون مرزی در سوریه و عراق ، زمینه سازی برای تکرار انتخابات است.

دمیرتاش در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: دولت ترکیه در صدد ضربه زدن به حزب دموکراتیک خلق ها ( حزب کردی) و زمینه سازی برای برگزاری انتخابات زودهنگام است.

پیروزی چشمگیر حزب کردی دمکراتیک خلق ها در انتخابات اخیر و کسب 80 کرسی توسط این حزب در مجلس ، موجب افت شدید آرا و کرسی های حزب حاکم عدالت و توسعه گردید به طوری که حزب عدالت و توسعه قدرت 13 ساله خود برای تشکیل دولت به تنهایی را از دست داد و اکنون مجبور به تشکیل دولت ائتلافی و یا برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

کارشناسان عقیده دارند ، روند مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی نشان می دهد که که اردوغان با همکاری دولت احمد داود اوغلو در واقع تلاش دارند که به نوعی با به بن بست کشاندن مذاکرات یا زمینه تشکیل دولت اقلیت توسط حزب عدالت و توسعه را فراهم کنند و یا اینکه روش تکرار انتخابات را پیش گیرند.

صلاح الدین دمیر تاش هر گونه ادعا و حمله به حزب متبوع خود توسط دولت و هدف عملیات برون مرزی ارتش ترکیه در سوریه و عراق را به عنوان اقدامی تلافی جویانه به منظور شکست دادن کردها و حزب دموکراتیک خلق ها ارزیابی کرد و در عین حال خطاب به دولت ترکیه گفت که شما عرضه انجام توطئه را نیز ندارید ، اگر شما را به حال خود نیز رها کنیم ، خودتان ، خودتان را از بین خواهید برد.

این در حالیست که «فیگن یوکسکداغ» یکی دیگر از سران حزب یاد شده نیز روزشنبه گذشته مدعی شده بود که دولت احمد داود اوغلو، نخست وزیر موقت ترکیه با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور که هر دو از حزب عدالت و توسعه حمایت می کنند، برای تکرار انتخابات دست به یک سری اقدامات سیاسی زده اند.

وی از دولت ترکیه در ارتباط با دستگیری گسترده مخالفان و حمله به سوریه و عراق به عنوان «دولت جنگ» یاد کرد.

از سوی دیگر چنگیز چاندار کارشناس امور سیاسی کهنه کار ترکیه نیز در مقاله ای در روزنامه رادیکال، نوشت : چراغ سبز آمریکا برای مبارزه ترکیه با گروه تروریستی داعش از سوی حاکمیت حزب عدالت و توسعه به عنوان انتقام از کاهش آرای این حزب و در جهت تلاش برای برگزاری یک انتخابات زودهنگام مورد سوء استفاده قرار گرفته و دولت فعلی که یک دولت موقت است، ترکیه را در دو جبهه بسوی یک جنگ خطرناک سوق داده است.

وی افزود: در حالی که ادعا می شود ترکیه به مبارزه با داعش دست زده ، هدف اصلی اردوغان و داوداوغلو پایان دادن به روند صلح با کردهای ترکیه و آغاز یک جنگ جدید با کردها با هدف یک انتخابات زودهنگام و افزایش میزان آرای حزب عدالت و توسعه است.

چاندار با طرح این سوال که در جو امنیتی فعلی آیا حزب جمهوریخواه خلق می تواند در پی تشکیل دولت ائتلافی با حزب عدالت و توسعه باشد؟ نوشت: گامهای برداشته شده از سوی حزب عدالت و توسعه با هدف از میان برداشتن احتمال تشکیل دولت ائتلافی است.

چاندار با اشاره به اینکه بعد از چهار سال دولت آنکارا اقدام به عملیاتهای هوایی علیه مواضع پ.ک.ک در شمال عراق کرده، است، افزود: دولت از ادامه عملیات سخن به میان می آورد و هدف نهایی سوق دادن پ.ک.ک بسوی آغاز عملیات جدید نظامی و نیز تحریک حزب دمکراتیک خلقها به سوی اقدامهای افراطی و بهره برداری از این مساله در یک انتخابات زودهنگام است.

وی افزود:برنامه دولت موقت این است که با این عملیات درصد آرای حزب دمکراتیک خلقها در یک انتخابات عمومی مجددا به زیر 10 درصد کل آراء افت کند و این حزب امکان راهیابی به مجلس را نداشته باشد و حزب عدالت و توسعه مجددا حاکمیت را بطور کامل در دست بگیرد.

چاندار با اشاره به اینکه بمبارانهای هوایی علیه مواضع حزب کارگران کردستان - پ.ک.ک- در شمال عراق بیشتر از عملیاتهای هوایی علیه نیروهای داعش در سوریه است، نوشت: در حالی که داعش در عملیات تروریستی در «سوروچ» استان «شانلی اورفا» دهها نفر را به قتل رساند، این نکته که چرا مواضع پ.ک.ک بیش از داعش بمباران می شود، جای سوال دارد.

وی افزود: آتش بس بین نیروهای دولتی و پ.ک.ک که از چهار سال پیش اعلام شده بود با بمبارانهای اخیر مواضع پ.ک.ک عملا خاتمه یافت و ترکیه بسوی یک آینده نامعلوم و خطرناک سوق داه می شود و مجلس ترکیه و احزاب سیاسی مخالف می باید به فوریت این مساله را بررسی و در این زمینه تصمیم گیری بکنند.

از سوی دیگر روزنامه طرف روز شنبه نوشت : حزب عدالت و توسعه ترکیه خود را آماده می کند تا دو پیشنهاد برای قانع کردن حزب حرکت ملی به حمایت از تشکیل دولت ائتلافی ارائه کند.

به نوشته این روزنامه ، حزب عدالت و توسعه به رهبری احمد داود اوغلو ابتدا به حزب حرکت ملی ( ملی گرای ترک مخالف روند مذاکرات صلح دولت با پ.ک.ک ) پیشنهاد خواهد کرد که این دو حزب برای مدت دو سال یک دولت ائتلافی تشکیل دهند و چنانچه سران حزب حرکت ملی این پیشنهاد را نپذیرند ، خواستار حمایت حزب حرکت ملی از تشکیل دولت اقلیت توسط حزب عدالت و توسعه با آرای اعتماد خود در مجلس خواهد شد.

این در حالیست که بر اساس قانون اساسی ترکیه پس از گذشت 45 روز از زمانی که ریاست جمهوری ترکیه رهبر یک حزب سیاسی را برای تشکیل دولت مامور می کند ، اگر دولتی تشکیل نشود ، باید انتخابات تکرار شود و از آن زمان چند روز بیشتر باقی نمانده است.

ناظران آگاه عقیده دارند در هر صورت به فرض تشکی دولت جدید و یا تکرار انتخابات ، ترکیه در روند سیاست داخلی و خارجی خود وارد دوران تازه ای شده است که با جهت گیری های چند سال اخیر متفاوت خواهد بود.

کد خبر 302705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha