دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

عملیات نظامی ترکیه در خاک عراق و سوریه به‌صورت حمله همزمان به مواضع داعش و پ‌ک‌ک، با واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا روبه‌رو شد.

چراغ سبز آمریکا و هشدار اروپا به ترکیه

كاخ سفيد با اعلام حمايت از حق تركيه در دفاع از خود به‌صورت تلويحي به اين عمليات تركيه چراغ سبز نشان داد. اما اتحاديه اروپا به تركيه درباره ادامه اين عمليات عليه كردها هشدار داد.

در پي حمله تركيه به مواضع داعش در خاك سوريه، فيصل مقداد، معاون وزير خارجه سوريه ضمن اعتراض به اقدامات اخير تركيه «به بهانه مبارزه با تروريسم» به روزنامه الوطن گفت: «ما هيچ‌گونه تحرك تركيه در داخل خاك خود را نمي‌پذيريم و آنكارا بايد به حاكميت ملي سوريه احترام بگذارد.» پس از حمله جنگنده‌هاي ارتش تركيه به مواضع كردها در شمال عراق، كاخ سفيد اعلام كرد كه تركيه حق دفاع از خود در مقابل اقدامات تروريستي جدايي‌طلبان كرد را دارد. سخنگوي شوراي امنيت ملي آمريكا نيز ضمن انتقاد از عمليات تروريستي پ‌ك‌ك گفت: «پ‌ك‌ك بايد اقدامات تروريستي را كنار بگذارد و مذاكره با آنكارا را از سر بگيرد.» در مقابل، فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، در تماسي تلفني با وزير امورخارجه تركيه ضمن اعتراض به حمله‌هاي اخير اين كشور به پايگاه‌هاي جدايي‌طلبان پ‌ك‌ك از او خواست براي برقراري مجدد آتش‌بس تلاش كند. همچنين در بيانيه‌اي كه از سوي دفتر موگريني منتشر شده، آمده است: «گروه‌هاي تروريستي نبايد روند صلح و آتش‌بس را به خطر بيندازند. هيچ اقدامي نبايد آتش‌بس و روند مذاكرات صلح با كردها را كه بهترين فرصت براي حل بحراني است كه طي نسل‌ها قربانيان زيادي گرفته، به خطر بيندازد.»

  • ادامه ناآرامي‌هاي تركيه

در ادامه ناآرامي‌هاي يك هفته اخير در تركيه، بر اثر انفجار يك خودروي بمبگذاري شده در مسير تردد نيروهاي امنيتي اين كشور 2سرباز كشته و 4نفر ديگر زخمي شدند. اين انفجار كه شامگاه شنبه در شهر ليجه در استان كردنشين دياربكر در جنوب شرق تركيه رخ داد، ساعاتي پس از آن اتفاق افتاد كه جنگنده‌هاي ارتش اين كشور پايگاه‌هاي جدايي‌طلبان حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) را در مناطق شمالي عراق هدف قرار دادند. هنوز هيچ فرد يا گروهي مسئوليت اين حمله را بر عهده نگرفته است. پ‌ك‌ك در اعتراض به حمله هوايي تركيه اعلام كرد كه روند مذاكرات صلح ميان اين گروه و دولت مركزي تركيه كه از 2سال پيش آغاز شده، متوقف خواهد شد.

دوشنبه گذشته بر اثر حمله انتحاري گروه داعش به مركزي فرهنگي در شهر كردنشين سوروچ در مرز تركيه و سوريه، 32نفر كشته شدند. اعضاي شاخه نظامي پ‌ك‌ك روز چهارشنبه «در انتقام كشته‌هاي شهر سوروچ» 2 نفر از افسران تركيه را ترور كردند. طبق اعلام عاملان اين حمله، اين دو افسر در انجام عمليات انتحاري سوروچ به نيروهاي داعش كمك كرده بودند. روز بعد، 5نفر از نيروهاي داعش در حمله به يك پست مرزي تركيه در مرز سوريه يكي از سربازان ترك را كشتند و 2 نفر ديگر را زخمي كردند؛ حمله‌اي كه عكس‌العمل فوري تركيه را به دنبال داشت و با تصميم شوراي امنيت ملي اين كشور، جنگنده‌هاي ارتش مواضع داعش در شمال سوريه را مورد هدف قرار دادند. همزمان در عمليات گسترده نيروهاي پليس تركيه، 590نفر از اعضاي داعش و پ‌ك‌ك در 14استان اين كشور دستگير شدند. اين دستگيري‌ها، اعتراض‌هاي خياباني در آنكارا و استانبول را به‌دنبال داشت كه به زد و خورد ميان پليس و معترضان و بازداشت تعداي از آنان منتهي شد. به عقيده كردها، دولت تركيه در حال استفاده از فضاي ايجاد شده براي سركوب نيروهاي وابسته به پ‌ك‌ك است.

کد خبر 302209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha