چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

نحوه مدیریت سیلاب اخیر در کشور دیروز بحث داغ جلسه شورای شهر تهران بود. چند تن از اعضای شورای شهر طی جلسه تذکراتی را در این‌باره مطرح کردند.

شورای شهر

ابتدا مهدي چمران رئيس شوراي شهر با اشاره به آمار خسارات مالي و تلفات جاني در جاده‌هاي امامزاده داوود، چالوس و شهرستان سوادكوه از مسئولان كشوري بابت عدم‌پيش‌بيني بموقع اين حادثه انتقاد كرد و گفت: در سال1334 نيز حادثه مشابهي در امامزاده داوود رخ داد. بنابراين به‌نظر مي‌رسد حوادثي از اين دست هر چند سال يك‌بار تكرار مي‌شود. تأكيد چمران اين بود كه جاده‌هايي نظير سولقان به سمت امامزاده داوود از ساخت وسازهايي كه مانع عبور جريان آب مي‌شود، پاك شود.

نظر احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل ونقل نيز بر مسئوليت مشترك و همگرايي ميان مديريت شهري با دولت در مباحثي از اين دست بود. وي با اشاره به فاجعه سيلاب دهه 60 تجريش گفت: همان تجربه باعث شد تا مديريت شهري عنايت ويژه‌اي به موضوع ساماندهي رود‌دره‌هاي شهر تهران داشته باشد و برآيند آن اين شد كه در بالا دست همه رود دره‌ها حوضچه‌هاي آرامش تعبيه شود؛ به همين دليل نيز تهران بابت سيلاب كن آسيب نديد.

اقبال شاكري، عضو كميسيون عمران شوراي شهر نيز با انتقاد از اينكه پد بالگرد امامزاده داوود تبديل به پاركينگ شده، گفت: ظرفيت جاده چالوس 12هزار خودروست درحالي‌كه هنگام وقوع حادثه سيلاب 100هزار خودرو در اين جاده تردد مي‌كرد و 80خودرو از بين رفت و 16كشته و 12مفقود به جاي گذاشت. وي تصوير چاپي سايت بين‌المللي هواشناسي را نشان داد و گفت: 10روز پيش از حادثه تمامي پيش‌بيني‌هاي لازم در مورد وضعيت باد و باران در تهران صورت گرفته بود اما چون برخورد جدي با عاملان حادثه سال گذشته صورت نگرفت كار به جايي كشيد كه امسال ديگر عذرخواهي هم از مردم نشد.

اقبال شاكري به آبگرفتگي بزرگراه‌هاي نيايش، چمران و همت نيز اشاره كرد و گفت: ‌بايد راه چاره‌اي براي جمع‌آوري آب‌هاي سطحي بيابيم.رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر نيز در سخناني مطول خواستار مسئوليت‌پذيري، عذرخواهي و عزل مسئولان مقصر در اين حادثه شد و درعين حال از سازمان مديريت بحران كشور بابت ارائه آمارهاي ضد‌ونقيض از ميزان تلفات و خسارات انتقاد كرد. حافظي با استناد به شواهد و قرائن از ساخت و سازهاي بي‌رويه، فروش زمين‌هاي حاشيه رودخانه‌ها را يكي از علل اصلي خسارت‌هاي سيل اخير اعلام كرد.

وي يكي ديگر از نقاط ضعف حاكم بر سازمان مديريت بحران كشور را اعمال مصلحت در انتخاب مسئولان دانست به‌نحوي كه افراد سياسي جايگزين افراد علمي و خبره شده‌اند. حافظي پيشنهاد كرد تا سازمان مديريت بحران زيرنظر رئيس‌جمهور قرار گيرد و با اذن مقام معظم رهبري سازمان پدافند غيرعامل در آن ادغام شود تا بتواند به‌صورت فرابخشي به سياستگذاري و تأمين زيرساخت‌ها و هماهنگي بين بخشي عمل كند.

ابوالفضل قناعتي عضو هيأت رئيسه شوراي شهر نيز به‌عنوان يكي از كساني كه هنگام بروز حادثه در صحنه حاضر بوده، گفت: من از شهرداري تهران تشكر مي‌كنم كه با همه تجهيزات شبانه به سمت محل طغيان رودخانه حركت كردند و تمام وقت كار مي‌كردند. درحالي‌كه برخي مسئولان مديريت بحران كشور به بهانه اينكه شب چيزي ديده نمي‌شود رفتند و خوابيدند. آنها حداقل مي‌توانستند جلسه تشكيل دهند.

مرتضي طلايي نايب‌رئيس شوراي شهر تهران نيز درمورد حادثه سيلاب اخير تهران گفت: بحران يك فرايند شامل بخش‌هايي نظير پيش‌بيني، پيگيري، اقدام براي مهار و تدبير و بازسازي است، درحالي‌كه دراين حادثه نه پيش‌بيني درست، نه پيگيري و نه اقدام بهنگام صورت نگرفت. شهرداري تهران تنها مجموعه‌اي بود كه كار كرد، درحالي‌كه هيچ مسئوليتي متوجه آن نبود. نكته مهم از نظر طلايي اين بود كه مديريت بحران حتي براي سيل هم غافلگير و ثابت شد كه اساسا چيزي به‌عنوان مديريت بحران نداريم. بنابراين حتما بايد چاره‌انديشي شود و سازمان بازرسي كل كشور و قوه‌قضاييه بايد در اين قضيه دخالت كرده، علت‌يابي كنند.

طلايي از ساخت و سازهاي بي‌رويه و خلاف قانون در روستاي سولقان و روستاهاي بالادست آن و حتي در بستر رودخانه به‌شدت انتقاد كرد و گفت: همه مسير سولقان توسط رستوران‌ها اشغال شده و اگر مديريت يكپارچه برحريم را ايجاد نكنيم كمترين عوارض اين موازي كاري‌ها همين ماجراي سيلاب اخير مي‌شود.حبيب كاشاني عضو ديگر شوراي اسلامي شهر تهران نيز ضمن بجا دانستن تذكرات مطرح شده از سوي اعضا گفت: در روز يكشنبه گذشته 7دقيقه باران آمد و اين اتفاق افتاد، اگر بيشتر طول مي‌كشيد معلوم نبود چه اتفاقي رخ مي‌داد.

  • ساماندهي بهره‌برداری از اماکن ورزشی

بنابراين گزارش ديروز بررسي يك فوريت طرح اصلاحيه مصوبه ساماندهي واگذاري بهره‌برداري از اماكن فرهنگي و اجتماعي، ورزشي و هنري شهرداري تهران از سوي عباس جديدي مطرح شد اما اعضاي شوراي شهر تهران به فوريت آن راي ندادند و قرار شد تا به صورت عادي در كميسيون‌ها مورد بررسي قرار گيرد. دليل اعضا براي رد فوريت از اين طرح اين بود كه در برنامه 5 ساله دوم ماده 113 شهرداري مكلف شده بود لايحه‌اي بدهد كه البته اين لايحه هم اكنون در كميسيون فرهنگي در دست بررسي است. بنابراين نيازي به طرح جديد نيست.

يكي ديگر از دستورات جلسه ديروز بررسي طرح الزام شهرداري تهران به ارتقاي نظام حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي شهر تهران با ارائه لايحه ايجاد نهاد منابع طبيعي و محيط زيست با تجميع تمام شركت‌ها، سازمان‌ها و ستادهاي متولي اين امر در شهرداري تهران بود.

دراين باره رحمت‌الله حافظي گفت: بر اساس ماده 39 و ماده 35 برنامه 5ساله شهرداری تهران موضوع ارتقای مدیریت محیط زیست و ارائه ساختار سازمانی مناسب تا پایان سال اول برنامه پیش‌بینی شده که این مهم تاکنون از سوی شهرداری تهران ارائه نشده است. اين اظهارات با تاييد اقبال شاكري عضو ديگر شوراي شهر همراه شد.اما ناصر اماني، معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهرداري تهران با قرارگرفتن پشت تريبون، در مخالفت با اين طرح گفت:

از نظر شهرداري مسئله محيط زيست مشكل ساختاري ندارد و نيازي به ساختار جديد نيست ضمن اينكه هم‌اكنون واحدهاي فعال درحوزه محيط زيست همگي ذيل معاونت خدمات شهري مشغول فعاليت هستند.گرچه احمد حكيمي‌پور عضو كميسيون فرهنگي شوراي شهر و اسماعيل دوستي عضو كميسيون حمل‌ونقل نظر نماينده شهرداري تهران را تاييد و با ايجاد ساختار جديد و جذب نيروي بيشتر در شهرداري مخالفت كردند اما اكثر اعضاي شوراي شهر از شكل‌گيري ساختار جديد در بحث محيط زيست دفاع كردند.

نظر محمدمهدی تندگویان خارج‌کردن این موضوع از دستور جلسه و تبدیل آن به یک تذکر در خصوص عدم اجرای ماده 39 برنامه 5ساله دوم به شهرداری تهران بود. در نهايت به پيشنهاد مهدي چمران قرار شد تا طرح ارائه‌شده توسط کمیسیون سلامت تبدیل به نامه‌اي خطاب به شهردار تهران شود و در آن يك فرصت 4ماه به شهرداري داده شود تا لایحه خود را نسبت به اجراي ماده 39 برنامه 5 ساله و ارتقاي فعاليت‌هاي محيط زيستي در مديريت شهري ارائه كند كه اين پيشنهاد به تصويب رسيد.

  • پايش كارنامه شوراي شهر

بنابراين گزارش، ديروز محمد سالاري رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر نطق پيش از دستوري درباره آسيب‌شناسي و پايش كارنامه 2ساله شوراي شهر چهارم ارائه كرد.وي در توضيح برخی از اهداف و مأموریت‌های شورای اسلامی شهر تهران و میزان موفقیت شورا در پیشبرد آنها به موضوع ساماندهی و صیانت از حریم پایتخت و نیز توسعه اجتماعی و ساماندهی اسکان جمعیت شهر تهران اشاره كرد و كارنامه شورای چهارم را در تحقق این راهبردها در محدوده قانونی شهر تهران و حریم آن نسبتاً قابل دفاع دانست.

وي درعين حال بابت اينكه شوراي شهر تهران از ظرفیت خود در تعامل با وزارتخانه‌های مرتبط، سازمان‌ها و نهادها و مجلس شورای اسلامی براي کنترل جمعیت شهرهای اقماری استفاده نكرد، ابراز تاسف كرد. سالاري یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های اداره شهري چون تهران را نحوه تأمین اعتبارات و بودجه مورد نیاز دانست. سالاري اما در مورد بهبود وضعیت شبکه‌های ارتباطی و حمل و نقل و ترافیک به عنوان یکی دیگر از راهبردهای طرح جامع شهر تهران كارنامه شهرداری را قابل قبول ارزيابي كرد.

رئيس كميسيون معماري و شهرسازي یکی دیگر از راهبردهای طرح جامع را موضوع ایمن سازی شهر تهران در برابر سوانح طبیعی، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران دانست. وي یکی از مشکلات اساسی کشور و شهر تهران را در آینده کم‌آبی اعلام كرد و ضمن طرح اين سوال که شورا و شهرداری تهران در تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شهر تهران آب‌های سطحی برای مقابله با کم آبی آینده چه اقدامات و برنامه‌هایی دارند، گفت: بسیاری از روش‌های رایج در توسعه فضاهای سبز، بوستان‌ها و درختکاری‌ها در کل کشور و شهر تهران منطبق بر تهدیدات کم آبی آینده نیست و نگرانی جدی در مورد از بین رفتن حاصل بسیاری از تلاش‌ها وجود دارد.

  • تذكرات اعضاي شوراي شهر

اعضاي شور اي شهر همانند جلسات پيشين، روز گذشته نيز تذكراتي را مطرح كردند كه در جدول‌هاي زير مي‌خوانيد.

جدول

  • بررسي اعتراض فرمانداري

بررسي اعتراض فرمانداري تهران به متن مصوبه اصلاحيه ضرايب K براي كاربري‌هاي تجاري و اداري مناطق تهران موضوع تبصره يكم ذيل ماده واحده مصوبه اصلاحيه بند «ج» ماده سوم مصوبه ارزش‌گذاري امتياز تراكم و تعرفه كاربري ساختمان و پاركينگ بود. اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به اعتراض فرمانداری تهران، بر مصوبه قبلی خود درباره میزان رقم مجوز ارزش واگذاری امتیاز تراکم در راسته‌ها و بورس‌های تجاری پافشاری کردند.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در این باره توضیح داد: محاسبه ضرایب K طی چندین جلسه کارشناسی با حضور شهرداران مناطق، اعضای شورای شهر و کارشناسان مربوطه صورت گرفته است و در نهایت میزان میانگین 40A برای ضریب K در راسته‌ها و بورس‌های تجاری مصوب شد. تعجب سالاری بابت اين بود كه نظر فرمانداري در اين‌باره كاملا مثبت بود. بنابراين دليل اعتراض به اين مصوبه را نمي‌داند. در پاسخ مهدی چمران گفت: مسئولان فرمانداری اعتراضی به متن مصوبه ندارند بلکه فقط خواسته‌اند به اين وسيله وقت بیشتری برای بررسی مفاد آن داشته باشند.

کد خبر 301664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha