همشهری آنلاین: تصمیم دولت آمریکا مبنی بر افزودن نام سپاه پاسداران ایران به لیست گروه‌های تروریستی سبب ناراحتی متحدان اروپایی واشنگتن است.

به گزارش مهر، هفته‌نامه نیوزویک در شماره این هفته خود بار دیگر به تحلیل تصمیم دولت آمریکا درباره ایران مبنی بر افزودن نام سپاه پاسداران ایران به لیست گروه های تروریستی پرداخت و نوشت : آمریکا در حالی دست به این اقدام یک‌جانبه در قبال ایران زده که طرف‌های اروپایی تمایلی برای انجام این گونه اقدامات در برابر ایران ندارند.

نیوزویک نوشت: این برای اولین بار است که نام یک نیروی دولتی در لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد و انجام آن در حالی که آمریکا خواهان همکاری با ایران برای بهبود اوضاع عراق است اندکی سوال برانگیز به نظر می‌رسد.

این هفته‌نامه آمریکایی افزود: آمریکا درحالی دست به این کار می‌زند که علاوه بر کشورهای اروپایی، کشورهایی چون روسیه، چین و حتی هند نیز با آن مخالف هستند؛ به اعتقاد کشورهای مخالف تصمیم آمریکا، افزودن نام سپاه پاسداران ایران به لیست گروه‌های تروریستی می‌تواند پیامدهای منفی زیادی از جمله با شکست روبرو شدن مذاکرات هسته‌ای اروپا با ایران را در بر داشته باشد.

نیوزویک نوشت: ایران از چند سال قبل در لیست سیاه وزارت امور خارجه آمریکا قرار داشته و افزودن نام سپاه پاسداران به لیست گروه های تروریستی نیز می‌تواند در راستای همین سیاست انجام شده باشد.

نیوزویک در ادامه بار دیگر ادعاهای تکراری آمریکا علیه ایران مبنی بر تجهیز گروه‌های شورشی عراق و آموزش آنها را مطرح کرد و نوشت: ممکن است سپاه پاسداران ایران، علاوه بر دخالت در تجهیز و آموزش گروه‌های شیعه عراق از القاعده نیز به طور مخفیانه حمایت کند، اما آیا افزودن نام این نهاد دولتی به لیست گروه های تروریستی می‌تواند از همکاری آنها با گروه های شورشی جلوگیری کند؟

نیوزویک در پاسخ به این پرسش نوشت: آنچه مسلم است اتهامات آمریکا علیه ایران هیچگاه منجر به شکل‌گیری یک جنگ جدید در منطقه خاورمیانه نمی‌شود، اما این اقدام واشنگتن می‌تواند سبب تحریک ایران شده و راه برای آغاز جنگ هموار کند.

در ادامه این مقاله بار دیگر به اختلاف نظر آمریکا با جامعه جهانی در قبال ایران اشاره شده و آمده است: اعمال تحریم‌های اقتصادی سنگین علیه تهران پیامدهای مثبت زیادی را در پی داشته، اما افزایش فشارها بر ایران تا زمانی که جامعه جهانی از آمریکا حمایت نکند تاثیر چندانی بر تهران نخواهد داشت.

این نشریه تصریح کرد: اروپا هم اکنون بزرگترین شریک تجاری ایران محسوب شده و به نظر می رسد که این قاره تمایل زیادی برای ادامه سیاست‌های مد نظر آمریکا در قبال تهران از قبیل افزایش تحریم‌ها را ندارد.

نیوزویک در ادامه خطاب به سیاستمداران آمریکایی نوشته است: آمریکا می‌تواند از قدرت نرم (تحریم، قطعنامه، انزوای دموکراتیک و لفاظی) در قبال ایران استفاده کند، اما رفتار برخی از مقام‌های ایرانی از قبیل رئیس جمهور این کشور نشان می‌دهد که استفاده از قدرت نرم در برابر آنها جواب نمی‌دهد.

کد خبر 30007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز