چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: لیبرمن و کیل قطعنامه‌ غیرالزام‌آوری را به مجلس سنای آمریکا پیشنهاد کردند که هدف آن چالش با سپاه پاسداران از پایه‌های استوار انقلاب ایران است

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کیل، سناتور جمهوریخواه و جوزف لیبرمن، سناتور مستقل گفتند این پیشنهاد منجر به حمله نظامی علیه ایران نمی‌شود اما آمریکا را به قطع حمایت‌های ملی ترغیب می‌کند.

سناتور دموکرات «جیم وب» گفت نگران آن است که این اقدام منجر به تفسیر آن در جهت حمله نظامی علیه ایران شود و آن را «رویای مورد علاقه» دیک چنی، معاون رئیس جمهوری آمریکا خواند.

وی افزود: در بهترین صورت، این تلاشی عمدی برای منحرف کردن توجهات از یک سیاست دیپلماتیک شکست‌خورده است. در بدترین حالت می‌توان آن را به عنوان روشی مخفیانه برای دستیابی به مجوز کنگره در حمله به ایران بدون استماع یا بحث جدی دانست.

دولت جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا پیش از این در حال بررسی این مسئله بود که آیا بخشی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروههای تروریستی قرار دهد یا خیر.

از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا قانون یکجانبه‌ای را به تصویب رساند که شرکت‌های خارجی و آمریکایی را از سرمایه‌گذاری در ایران و بویژه در بخش‌های نفت و گاز منع می‌کند.

نمایندگان این مجلس با اکثریت 397 رأی قانونی را تصویب کردند که برخلاف موازین بین‌المللی گنجاندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی و همچنین تنگ‌تر کردن حلقه تحریم علیه این کشور را خواستار است.

بر اساس این قانون ضد ایرانی، همکاری با کشورهایی که در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در ایران فعالیت دارند، ممنوع می‌شود و این قانون دولت آمریکا را به ترغیب کشورها و بانک‌های خارجی برای خروج سرمایه‌های خود از ایران فرا می‌خواند.

این قانون همچنین از وزارت خارجه آمریکا می‌خواهد، سپاه پاسداران را در زمره سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد و در نتیجه شرکت‌ها و موسسات مرتبط و دارای روابط با ایران نیز به تحریم تهدید می‌شوند.

این در حالی است که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در گفتگو یا العالم بر آمادگی این نیرو برای مقابله با هرگونه تجاوز و تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: به صلاح دشمنان هست که از تهدید نظامی دست بردارند ما با توانمندیهای خود می‌توانیم مقابله به مثل کنیم و ضرباتی سنگین‌تر از آنچه که دشمن به ما می‌زند به آن وارد کنیم.
سردار سرلشکر محمد علی جعفری در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم با اشاره به اینکه در طول جنگ تحمیلی سپاه به تجهیزات و تجارب بسیاری دست یافت، خاطرنشان کرد: با توجه به تهدیداتی که تاکنون ادامه دارد سپاه توانایی خود را در زمینه‌های مختلف حفظ کرده است.

کد خبر 32507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز