شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

گروه سیاسی: دولتمردان آمریکایی که این روزها برای اعمال فشار بر ایران راه‌های گوناگونی را می‌آزمایند، این‌بار تلاش کرده‌اند تا ادعایی کهنه و پوسیده را به مستمسکی برای ایجاد جنگ روانی علیه تهران تبدیل کنند.

بر این اساس، دادگاهی در آمریکا ایران را به پرداخت 2 میلیارد و 650 میلیون دلار غرامت به خانواده 241 نظامی ارتش آمریکا که در بمب‌گذاری سال 1983 در یک پادگان نظامیان آمریکایی در بیروت کشته شده‌اند، محکوم کرد.

به گزارش مهر، قاضی رویس لمبرث، روز جمعه پس از صدور این حکم، آن را بزرگترین حکم از سوی یک دادگاه در آمریکا علیه کشوری دیگر توصیف کرد و گفت: خانواده‌های قربانیان این انفجار برای حدود یک ربع قرن منتظر چنین حکمی بودند.

بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه، نزدیک به 1000 نفر از خانواده‌های قربانیان و تعداد اندکی از بازماندگان آن می‌توانند دارایی‌های ایران را از منابع مختلف در سرتاسر دنیا مصادره کنند، اما به دلیل دشوار بودن این کار، خانواده‌ها خواستار تصویب قانونی در کنگره آمریکا هستند که این امر را تسهیل کند.

در زمان این انفجار، آمریکا ایران را به حمایت از حزب‌‌الله لبنان که مدعی بود مسئول این انفجار بوده، متهم کرده بود، اما تهران هرگونه دخالت در این بمب‌گذاری را رد کرده است.

رأی بی‌پایه

اما سخنگوی دولت در واکنش به صدور این حکم گفت: آمریکایی‌ها تاکنون اقدامات متعدد خلاف اصول حقوقی داشته‌اند و رای اخیر قاضی آمریکایی نیز بی‌پایه است.

غلامحسین الهام در نشست خبری خود که ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، تصریح نمود: برخی دادگاه‌های آمریکایی بدون استماع گزارش‌ها و به دلیل ارتباطات غیرموجه و غیرمعقول و همچنین بدون توجه به اظهارات طرف مقابل احکامی را علیه ایران صادر می‌کنند، اما بدیهی است که صدور این احکام علیه ایران، سیاسی و بر اثر برخی اعمال فشارهاست.

سخنگوی دولت تاکیدکرد: دفتر بین‌الملل نهاد ریاست جمهوری در حال پیگیری این موارد است. دادگاه‌های داخلی نیز دعاوی علیه آمریکا را می‌پذیرند و طبق موازین حقوقی و قانونی به آنها رسیدگی می‌کنند.

کد خبر 30936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز