یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

دکتر پیروز مجتهد زاده: اینکه پس از گذشت قریب به هفت ماه از بازداشت غیر قانونی 5 دیپلمات ایرانی در اربیل، بالاخره یک مقام ایرانی موفق به دیدار با این دیپلمات‌ها می شود، نشانه خوبی است از تحولاتی که در حال روی دادن است و می توان این دیدار را به فال نیک گرفت که مسائل موجود از طریق مذاکره و گفتگو در حال حل شدن است.

 به تعبیر دیگر مسائل و مشکلاتی که فیمابین ایران و آمریکا در محدوده خاک عراق رخ داده است با تلاش دولتمردان عراق و اصرار ایران بر حق آزادی این دیپلمات‌ها، در سایه دیپلماسی در مسیر حل شدن افتاده است و این می تواند نشان مثبتی باشد.

در این میان نکته قابل تامل این است که باید هوشیار باشیم که مبادا  رخداد این حادثه را به حساب بهبود روابط ایران و آمریکا یا دوستی ایران و آمریکا بگذاریم. آنچه که ما با آن سروکار داریم حل مسائل موجود از طریق گفتمان و دیپلماسی است و این موضوع در حال روی دادن است، اما تفسیر این قضیه به صورت‌های بسیار خوش بینانه و تعبیر آن به دوستی با آمریکا غیر منطقی و نامربوط است.

 از طرف دیگر مسئله دیپلمات‌های ایرانی در خاک عراق و در حوزه سیاسی این کشور رخ داده است،اگر که این کشور هیچ دخالتی هم نداشته باشد در رخداد این واقعه، اما بخشی از مسئولیت آزادسازی 5 دیپلمات ایرانی به عهده دولتمردان عراق است و تلاش آنها را ایجاب می کند.

در واقع دولت عراق نه تنها در این مسئله، بلکه با درخواست تجدید مذاکره ای که بین ایران و آمریکا انجام داده است می تواند کمک کند به حل بخش دیگری از اتفاقاتی که در آن تعرض آشکارآمریکا به حقوق ایران نمود پیدا می کند.

کد خبر 26057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز