همشهری آنلاین: اصول راهنمایی جدید که یک گروه تخصصی بیماری‌های کودکان در آمریکا منتشر کرده‌اند، می‌گوید والدین و متخصصان کودکان باید با بهبود رژیم غذایی کودکان افزایش میزان فعالیت جسمی‌شان با چاقی کودکان مبارزه کنند.

chid

به گزارش لایوساینس آکادمی متخصصان کودکان آمریکا، یک گروه پیشگام پزشکان در آمریکا اصول راهنمای خود درباره چگونگی مقابله میزان‌های فزاینده چاقی را که بیش از یک دهه پیش منتشرشده بود، روزآمد کرده است. این توصیه‌های روزآمدشده والدین را تشویق می‌کنند که به تغییر دادن عادات خوردن کودکان و میزان‌های فعالیت جسمی آنان در خانه کمک کنند و بر راهبردهای متکی بر خانواده برای ترغیب سبک‌های زندگی سالم‌تر تأکید دارد.

بر اساس گزارش مراکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا بیش از یک‌سوم کودکان در این کشور اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند.

گرچه ‍پیشرفت‌هایی در مقابله با چاقی به‌دست‌آمده است، ازجمله کاهش‌ها در میزان چاقی در میان کودکان در سنین مدرسه، مشکلات وزن در کودکان همچنان یک نگرانی بهداشتی جدی باقی‌مانده است.

دکتر استفن دانیلز، رئیس کمیته تغذیه آکادمی متخصصان کودکان آمریکا و صاحب کرسی بیماری‌های اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در دنور در آمریکا گفت:‌«هنگامی‌که چاقی استقرار یابد، درمان کردن بسیار مشکل می‌شود.»

به گفته دانیل ازآنجایی‌که درمان کردن چاقی زمان بسیاری می‌گیرد، پیام اصلی این مقاله برای والدین و متخصصان کودکان این است که در گام اول بر پیشگیری از چاقی در کودکان متمرکز شوند. او یادآور شد که بسیاری رویکردهای رفتاری مورداستفاده برای درمان کودکان از پیش چاق‌شده برای پیشگیری از چاقی در آنان نیز کاربر دارند.

دانیل گفت: «محیط خانه تأثیر بزرگی بر آنچه کودکان می‌خورد و چگونگی فعال ماندنشان ازلحاظ جسمی تأثیر دارد.»

برای هم این است که این گزارش که به‌طور آنلاین در ژورنال Pediatrics منتشرشده است، اقدامات اساسی که والدین می‌توانند برای ترغیب خوردن سالم در خانه و سبک‌های زندگی سالم برای خانواده‌ها را توصیف می‌کند.

تغییر دادن رفتارها

اصول راهنمای آکادمی متخصصان کودکان آمریکا برای پیشگیری از چاقی کودکان این اصول راهنما را به والدین توصیه می‌کند:

- غذاهایی را که به خانه آورده می‌شود، کنترل کنید و به‌اندازه وعده غذایی متناسب با سن برای کودکان توجه داشته باشید. دکتر دانیلز می‌گوید اگر غذاهای سالم در خانه ذخیره شوند، آنگاه بچه‌ها می‌توانند انتخاب‌های خوبی درون طیفی از غذاهای توصیه‌شده انجام دهند.

- مقدار کمتر از نوشابه‌های شیرین‌شده (شامل نوشابه‌های گازدار، آیس‌تی‌ها، آب‌میوه‌ها و نوشابه‌های ورزشی) بخرید و به‌جای آن کودکان را به نوشیدن آب، شیر و مقدار محدودی از آب‌میوه‌های خالص تشویق کنید.

-  غذاهای سالم را بیشتر در معرض دید و در دسترسی آسان قرار دهید، غذاهای با کالری بیشتر را در فویل بپیچید و آن‌ها را در پشت قفسه یخچال یا کابینت قرار دهید

- دانیلز می‌گوید والدین باید با عادات رفتاری و ورزش سالم حتی اگر خودشان با مشکلات اضافه‌وزن درگیر باشند، سرمشقی خوب به‌عنوان یک مدل رفتاری برای کودکانشان ایجاد کنند.

-  میزان زمان‌های ‍پرداختن به تفریحات نشسته را کاهش دهید. والدین باید تلویزیون‌ها، کامپیوترها، بازی‌های ویدئویی و وسایل الکترونیکی را از اتاق‌خواب کودکان و نیز مناطقی از خانه که خانواده وعده‌های غذایی را در آن مصرف می‌کنند، در نگهدارند تا از مانع عدم تمرکز در حین غذا خوردن شوند.

- زمان قرار گرفتن کودکان در برابر صفحات نمایش الکترونیکی را برای اغلب کودکان به دو ساعت در روز محدود کنید. دانیلز می‌گوید: در اغلب موارد زمان قرار گرفتن در برابر صفحه نمایش الکترونیکی ‌screen time با خوردن همراهی دارد، بنابراین از دو جهت ضرر می‌کند، هم کالری‌های اضافی دریافت می‌کند و هم غیرفعال است.

-  کودکان دارای اضافه‌وزن را تشویق کنید تا میزان‌های خوردن و فعالیت جسمی‌شان (در حال فعالیت و نشسته) را به‌صورت یادداشت‌های روزانه یا سایر اشکال پایش شخصی روزانه پیگیری کنند. کودکان و والدین می‌توانند همراه با یکدیگر کار کند و اهدافی را در این زمینه برای خودشان تعیین و نتایج کارهایشان را بازبینی کنند و پاداش‌هایی برای موارد موفقیت در دستیابی به اهداف کوچک تعیین کنند.

پاداشی که در اغلب موارد کودکان به دنبال آن هستند، گذراند زمان بیشتری با پدر یا مادر در انجام یک فعالیت است که به گفته دانیلز می‌تواند یک موقعیت برد-برد باشد، اگر این فعالیت یک فعالیت جسمی باشد.

- ترتیبی دهید که کودکان خواب کافی بکنند. ‍پژوهش‌های اخیر رابطه میان چاقی در کودکان و خواب ناکافی را نشان داده‌اند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که هنگامی‌که خواب کودکان به میزان‌های متناسب با سنشان افزوده می‌شود، احتمال کمتری دارد که آن دچار اضافه‌وزن یا چاقی شوند.

دانیلز می‌گوید گرچه والدین ممکن است این توصیه‌های بهداشتی را قبلاً هم شنیده باشند، اما عملی کردن این توصیه‌ها و واداشتن کودکان به انجام آنان ممکن است مشکل باشد. پیشنهاد او این است که والدین می‌توانند با انتخاب یکی از این تغییرهای رفتاری که می‌توانند به‌طور مؤثری آن را عملی کنند، شروع کنند و از کودک را هنگامی‌که این تغییر رفتاری را می‌پذیرد، تقدیر کنند و این موفقیت اولیه را اساسی برای عملی کردن سایر تغییرات رفتاری قرار دهند.

دانیلز تأکید می‌کند، والدین تأثیر زیادی بر رفتارهایی دارند که می‌تواند به چاقی کودکان بینجامد؛ و زمانی که والدین و متخصصان کودکان برای توجه زودرس به این شیوه‌های پیشگیری و تقویت آن‌ها می‌گذرانند، می‌توانند برای خانواده‌ها سودمند باشد و تأثیر بزرگی بر سلامت طولانی‌مدت داشته باشد.

کد خبر 299837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha