یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مدت زمانی که کودکان کم‌سن به جای بازی کردن و سایر فعالیت‌های جسمی صرف استفاده از صفحه‌های نمایش الکترونیکی می‌کنند، می‌تواند با مشکلات بهداشتی آنها در سنین بزرگسالی ارتباط داشته باشد.

exercise

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌بی‌سی نیوز این بررسی نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که مدت بیشتری را به تماشای تلویزیون می‌گذرانند در حین ورزش مصرف کمتر کارآمد اکسیژن در حین ورزش، فشار خون بالاتر و میزان بالاتر چاقی در میانه بزرگسالی دارند. یافته‌های این بررسی که نتایج آن در ژورنال Pediatrics منتشر شده است، حتی هنگامی که جنسیت، شاخص توده بدنی دوران کودکی و وضع اقتصادی خانواده در نظر گرفته می‌شد، به قوت خود برقرار بود.

این پژوهشگران در سال ۱۹۷۳ شروع به پیگیری صدها کودک در نیوزیلند کردند و این کار را تا هنگامی آنها به ۴۵ سالگی رسیدند، ادامه دادند.

پژوهشگران می‌گویند این بررسی ثابت نمی‌کند که تماشای تلویزیون و سایر صفحه‌های نمایش الکترونیکی با باعث این پیامدهای بهداشتی شده است. اما  دلایلی احتمالی درباره رابطه این دو می‌توان ذکر کرد. کودکانی مدت بیشتری را به نمایش صفحه نمایش الکترونیکی می‌گذرانند، به خاطر نشستن زیاد فعالیت جسمی کمتری دارند. همچنین عادات خوردوخوراک آنها بدتر است، چرا که آگهی‌های بیشتری برای هله‌هوله‌ها می‌بینند.

این بررسی در دهه ۱۹۷۰ شروع شد که گزینه‌های کمتری از لحاظ صفحه نمایش وجود داشت، اما کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها هنوز می‌توانند اطلاعات مهمی را درباره اینکه والدین چگونه می‌توانند مدت زمان صرف‌شده برای تماشای صفحه نمایش بوسیله کودکان را مدیریت کنند، در اختیار می‌گذارد.

کارشناسان می‌گویند والدین باید دستورالعمل‌ها یا انتظاراتی را از لحاظ مدت و میزان استفاده از صفحه نمایش تعیین کنند. والدین همچنین می‌تواننبد بر عوامل مربوط با زمان استفاده از صفحه نمایش که می‌تواند به مشکلات دیگری در رژیم غذایی وفعالیت جسمی بینجامد، متمرکز شوند.

خود صفحه‌های نمایش هم در طول زمان تحول پیدا کرده‌اند و اکنون از وضعیتی که شبکه‌های تلویزیونی تنها دو کانال داشتند و تازه به طور ۲۴ ساعته برنامه پخش نمی‌کردند، به وضعیتی رسیده‌ایم که صفحه‌های نمایش بسیار در تمام طول روز در دسترس ماست. بنابراین در حال حاضر دوز یا مقدار زمان استفاده شده برای تماشای تلویزیون یا سایر صفحات نمایش بسیار افزایش یافته است و این وضعیت می‌تواد اثر بدی بر سلامت روانی و جسمی ما بگذارد.

توصیه کلی این است که کودکان زیر ۲ سال نباید از صفحه‌های نمایش الکترونیکی استفاده کنند. برای کودکان ۲ ساله یا بالاتر باید این میزان را به یک تا دو ساعت در روز محدود کرد. همچنین آگهی‌هایی که کودکان بسیار کم‌سن را در تلویزیون هدف قرار می‌دهند، ممکن است سلامت آنها را به خطر بیندازند.

دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت برای زمان استفاده از صفحه‌های نمایش الکترونیکی: ممنوعیت صفحه نمایش الکترونیکی برای کودکان زیر یکسال

کد خبر 775656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha