همشهری آنلاین: گذراندن چه مدت زمان در برابر تلویزیون و سایر صفحه‌های نمایش الکترونیکی و استفاده از رسانه‌های دیجیتال برای کودکان مناسب است؟

screen

children-and-media۲
والدینی که پاسخ این پرسش را نمی‌دانند، ممکن است پاسخ خود را در دستورالعمل جدید انجمن متخصصان کودکان امریکا بیابند.

به گزارش لایوساینس این توصیه‌های جدید مدت زمان مجاز برای کودکان از دوران نوزادی تا دوران نوجوانی برای تماشای تلویزیون یا سایر رسانه‌های دارای صفحه نمایش الکترونیکی (screen time) را معین می‌کند.

دکتر جنی رادسکی، متخصص کودکان در دانشگاه میشیگان و یکی از نویسندگان این توصیه‌های جدید گفت: «خانواده‌ها باید به‌طور فعال به استفاده از رسانه‌های دیجیتال به‌وسیله کودکان توجه داشته باشند و با کودکان دراین‌باره صحبت کنند، زیرا استفاده بیش‌ازحد از این رسانه‌ها باعث خواهد شد که کودکان زمان کافی در روز برای بازی کردن، صحبت کردن یا خوابیدن نداشته باشند.»

رادسکی افزود: «مهم‌ترین چیز این است که والدین «مربی رسانه‌ای» کودکان خود باشند، به این معنا که به آنان بیاموزند چگونه از این رسانه‌ها به‌عنوان ابزاری برای خلاقیت، ارتباط و یادگیری استفاده کنند.»

بر اساس این توصیه‌ها که روز ۲۱ اکتبر در ژورنال Pediatrics منتشر شده است، کودکان زیر ۱۸ ماه نباید در جلوی صفحه‌های نمایش الکترونیکی قرار گیرند، مگر در مورد مکالمه‌های تصویری با اعضای خانواده و خویشاوندان. (در دستورالعمل پیشین انجمن متخحصصان کودکان آمریکا استفاده ار صفحه‌های نمایش الکترونیکی برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع شده بود).

بر اساس این توصیه‌ها، والدین کودکان ۱۸ ماهه تا ۲ سال که می‌خواهند کودکانشان را با رسانه‌های دیجیتال آشنا کنند، باید برنامه‌های با کیفیت بالا را انتخاب کنند و همراه کودکانشان را به تماشای این برنامه‌ها بنشینند تا به آنان در درک آنچه می‌بینند، کمک کنند.

انجمن متخصصان کودکان به والدین کودکان ۲ تا ۵ ساله توصیه می‌کند که زمان صفحه نمایش را برای آنان به یک ساعت در روز محدود کنند. در این مورد هم، والدین باید همراه کودکانشان باشند تا به آنان در فهم چیزهایی که می‌بینند، و کاربردهایی که ممکن است در دنیای اطرافشان داشته باشند، یاری برسانند.

والدین کودکان ۶ ساله و بالاتر باید همیشه محدودیت‌هایی برای مدت زمان مجاز استفاده از رسانه‌های دیجیتال اعمال کنند. والدین باید اطمینان حاصل کنند که استفاده از رسانه‌های دیجیتال به‌وسیله کودکان به قیمت انجام دادن فعالیت‌های مهم برای سلامت مانند خواب و ورزش تمام نمی‌شود.

این راهنما همچنین توصیه می‌کند که والدین زمان‌های «عاری از رسانه» برای خانواده ترتیب دهند، برای مثال در هنگام شام. به‌علاوه برخی از مناطق خانه مانند اتاق‌های خواب باید «عاری از رسانه» شمرده شوند.

این راهنما توصیه‌هایی هم به والدین برای شیوه صحبت با کودکان درباره رفتار آنلاین ارائه می‌دهد. برای مثال والدین باید به کودکان بیاموزند که چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت آفلاین با دیگران با احترام برخورد کنند.

همچنین باید با کودکان درباره ایمنی در محیط‌های آنلاین صحبت کرد.

کارشناسان می‌گویند توصیه‌های جدید یادآور آن هستند که والدین درباره انتخاب اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی که به کودکانشان اجازه استفاده از آن می‌دهند، باید بسیار محتاط باشند. برای مثال اگر اپلیکیشنی برچسب آموزشی دارد،‍ به‌طور خودکار به معنای آن نیست که استفاده از آن برای کودکان خوب است و به رشدشان کمک می‌کند.

کد خبر 350102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha