سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در افتتاحیه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال را در مقطع کنونی، طلایه‌دار فرهنگ کشور دانست که جای نویسندگان و روزنامه‌نگاران مکتوب را گرفته‌اند.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

او در سخنراني خود گفت: امروز بي‌ترديد فعالان رسانه‌هاي ديجيتال طلايه‌داران و خط نگه‌دار فرهنگ جهان و كشور هستند. اگر در صد سال گذشته نويسندگان و روزنامه‌نگاران مكتوب، طلايه‌داران فرهنگ بودند، امروز فعالان عرصه رسانه‌هاي ديجيتال پيشقراولان و خط مقدم جبهه فرهنگ و انسانيت جديد هستند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، صالحي با اشاره به اينكه ظهور رسانه‌هاي ديجيتال را به‌عنوان يك اتفاق در زندگي جديد مي‌توان از چند منظر نگاه كرد، اعلام كرد: نگاه نخست اين است كه رسانه‌هاي ديجيتال را در سطح فناوري تازه اما مؤثر ببينيم و در نگاه دوم آنها را در سطح يك انقلاب اجتماعي شبيه انقلاب صنعتي و اتفاقات ديگري كه بر عمر انسان گذشته است، تحليل كنيم.

اما به‌نظر مي‌رسد رسانه‌هاي ديجيتال از اين دو سطح فراتر هستند و نمي‌توان آنها را تنها در قالب يك فناوري تازه ديد، حتي نمي‌توان آنها را در سطح انقلاب اجتماعي از قبيل انقلاب صنعتي شناخت. او تأكيد كرد: رسانه‌هاي ديجيتال آغاز يك انسان و جهان تازه است. ما شاهد جهان جديد و انسان جديد هستيم و اين نگاه و تصوير مي‌تواند خيلي از مواجهه‌هاي ما را تغيير دهد.در فضاي امروز جهان با يك فناوري و انقلاب اجتماعي روبه‌رو نيستيم بلكه انسان و جهان تازه‌اي در حال متولد شدن است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در اين حوزه گفت: ايشان در يكي از جلسات در اين‌باره فرموده‌اند: «فضاي مجازي واقعا يك دنياي رو به رشد غيرقابل توقف است. يعني واقعا آخر ندارد. آدم هر چه نگاه مي‌كند، آن چيز اول بلاآخر فضاي مجازي است. هرچه انسان پيش مي‌رود در اين فضا همينطور ادامه دارد.»

صالحي گفت: با توجه به تعبير مقام معظم رهبري ما شاهد يك اول بلاآخر هستيم. جهان و انسان تازه‌اي آغاز شده است. اكنون هم در جهان و هم در ايران شاهد مهاجرت فرهنگي هستيم. اين مهاجرت در سطح خرده‌فرهنگ‌ها نيست. در سطح كلان فرهنگ هم نيست. در سطح ابرفرهنگ‌ها و زيست‌بوم‌هاي فرهنگي است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در حوزه دانش ديجيتال و فضاي سايبري، جهان ديگري خلق شده است. اگر ما تا ديروز دو جهان آفاقي و انفسي داشتيم امروز يك جهان سايبري هم پديد آمده است كه هم به آموختن و هم به توليد دانش نياز دارد.

وي ادامه داد: همه كساني كه دلمشغولي انسان و فرهنگ را دارند نمي‌توانند از اين رخداد اول بلاآخر فاصله بگيرند و بايد مواجهه‌هاي خود را با آن برقرار كنند. كساني كه با امروز و آينده انسان سروكار دارند با اين تغيير نمي‌توانند ارتباط برقرار نكنند. همه آنچه به‌عنوان فضاي سايبري وجود دارد علامتي براي تغيير انسان و جهان است.

کد خبر 388152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha