دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کره جنوبی روز یکشنبه ۲۸ ژوئن (۷ تیر) سی‌ودومین مرگ ناشی را از نشانگان تنفسی خاورمیانه یا مرس را گزارش کرد

به گزارش خبرگزاري‌ها باوجود كاهش سرعت شیوع بیماری مرس در كره جنوبي، نرخ مرگ‌ومیر همچنان افزايش يافت، و در روز یکشنبه مرگ یک مرد ۵۵ ساله به علت مرس را اعلام شد و به‌این‌ترتیب نرخ مرگ‌ومیر بیماری به ۱۷.۵درصد رسید.

این میزان نسبت به ۱۵ درصد در هفته پیش و ۱۰ درصد در دو هفته پيش افزایش نشان می‌دهد، اما این میزان هنوز کمتر از ارقام سازمان جهانی بهداشت است که میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری را حدود ۳۶ درصد نشان می‌دهد.

این مرد در ۹ ژوئن پس از گرفتن ویروس در مرکز پزشکی سامسونگ در سئول- کانون شیوع بیماری در ۹۰ بیمار، ملاقات‌کننده و کارکنان پزشکی- دچار مرس تشخیص داده شد.

به گفته وزارت بهداشت کره جنوبی، شمار کل موارد عفونت در حد ۱۸۲ نفر مانده است و پانزده بیمار در شرایط بحرانی قرار دارند.

همچنین به گفته این وزارت درمجموع ۹۱ بیمار ازجمله یک بیمار در روز یکشنبه بهبود پيداکرده و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

این وزارت افزود تا روز یکشنبه شمار کلی ۲۶۵۲ نفر در خانه یا مراکز دولتی قرنطینه شده‌اند.

مورد صدوهفتادوسوم بیماری در این کشور به‌خصوص باعث نگرانی شده است، زیرا این زن بیمار فوت کرده در طول بستری در بیمارستان بر روی بیماری مرس دچار ذات‌الریه شد.

بیماری ذات‌الریه که باعث بدتر شدن شدید وضعیت بیماران مرس می‌شود، پنج فرد «ابرگسترنده»دیگر - افرادی که ویروس را به بیش از دو نفر منتقل کرده‌اند- مبتلا کرده بود.

دکتر لی جائه- گاب از مرکز پزشکی دانشگاه هالیم که هفته گذشته ۹۸ مورد مرس در کره جنوبی را بررسی کرد، می‌گوید: «این ۵ بیمار که شامل بیماران اول، ششم، چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم می‌شوند.»

دکتر لی همچنین کشف کرده است که در این پنج ابرگسترنده بیماری مرس نسبتاً دیر تشخیص داده‌شده است. بیماری در این ابرگسترنده‌ها در مدت میانگین ۸.۲ روز تشخیص داده‌شده بود، درحالی‌که در بیماران دیگر میانگین فاصله زمانی از هنگام بروز علائم تا تشخیص ۴.۶ روز بود.

بیمار ۱۷۳ در فاصله ۱۰ تا ۱۸ ژوئن درحالی‌که علامت‌دار بود، به چند مرکز پزشکی در منطقه گوانگ‌دونگ در سئول رفته بود و پس‌ازآن بود که در مرکز پزشکی دانشگاه هالیم در سئول بستری‌شده بود. او دو روز پس از تشخیص بیماری‌اش درگذشت.

همچنین مقامات تأیید کردند که بیمار ۱۸۲ که قبلاً گفته می‌شد، هنگام تشخیص مرس بی علامت بوده است، درواقع علائم شبیه مرس پیش از تشخیص بروز داده بود.

 این پرستار ۲۷ ساله هنگام کار کردن در بیمارستان دانشگاه کیونگ هی در گوانگ‌دونگ در معرض این ویروس قرارگرفته بود و از ۷ تا ۲۴ ژوئن در قرنطینه بود، او دو روز پس از پایان دوره قرنطینه دچار مرس تشخیص داده شد.

شیوع بیماری در این کشور در ۲۰ مه هنگامی شروع شد که یک مرد ۶۸ ساله پس از سفری به عربستان سعودی مبتلا به مرس تشخیص داده شد.

ازآنجایی‌که این ویروس مرگبار که برای آن واکسنی وجود ندارد، با سرعتی غیرعادی در این چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا انتشاریافته است، به بزرگ‌ترین شیوع این بیماری در خارج از عربستان سعودی انجامیده است و نگرانی عمومی را در کره جنوبی و سایر کشورهای آسیای جنوبی برانگیخته است.

دولت کره جنوبی به خاطر شکست در متوقف کردن شیوع بیماری با انتقاد روبرو شده است.

در همین حال، مقامات بهداشتی این کشور اعلام کرده‌اند که افرادی که خودسرانه از قرنطینه خارج شوند، ممکن است با مجازاتی تا ۲ سال زندان و جریمه‌ای ۲۰ میلیون یوآنی (حدود ۱۸ هزار دلاری) مواجه شوند. در حال حاضر افرادی که از قرنطینه خارج شوند، جریمه می‌شوند و اما حکم زندان برایشان وجود ندارد.

قانون جدید که قدرت بیشتری به بازرسان بهداشت عمومی می‌دهد تا شش ماه دیگر به اجرا درنخواهد آمد.

کد خبر 299500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha