تابستان در یک نفسی ماست. خیلی نرم و آهسته پشت پرچین‌های خرداد ایستاده است.

دوچرخه شماره۷۹۲

راستي قرار است در اين روزهاي طولاني چه كار كني؟ مي‌داني در كشور 13 ميليون نفر هستند كه با كمي بالا و پايين، از نظر سني به تو نزديكند؟ 13 ميليون هم‌سن و سال تو، در روز‌هاي طولاني تابستاني چه‌ كار مي‌كنند؟

كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، مهم‌ترين سازماني است كه در سراسر كشور با فعاليت‌هاي گوناگون براي كودكان و نوجوانان حضور دارد. كانون پرورش فكري در طول سال و به‌ويژه تابستان برنامه مي‌ريزد تا تو و هم‌سن و سال‌هايت از فعاليت‌هاي فرهنگي لذت ببريد و بتوانيد كارهايي را تجربه كنيد و چيزهايي ياد بگيريد كه معمولاً در جاهاي ديگر به‌طور منظم امكانش فراهم نيست.

امسال كانون پرورش فكري عبور از 50 سالگي را جشن مي‌گيرد و  پرانرژي‌تر به پيشواز تابستان مي‌رود. عليرضا حاجيان‌زاده، مدير عامل كانون هم هنگام توضيحِ فعاليت‌هاي تابستاني كانون با اشاره به اوقات فراغت مي‌گويد:«كودكان و نوجوانان ما  در طول سال تقريباً 180 روز تعطيلي دارند و برنامه‌ريزي براي اين اوقات فراغت، مهم‌ترين وظيفه‌ي‌ كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است.»

به گزارش خبرنگار دوچرخه، حاجيان‌زاده با اشاره به فعاليت‌هاي گوناگون مراكز و كتاب‌خانه‌هاي كانون پرورش فكري در طول تابستان مي‌گويد: «ديدار با نويسندگان و تشكيل كارگاه‌هاي شعرخواني، قصه‌گويي، معرفي كتاب، نقاشي، كاردستي، سفالگري، نجوم، روباتيك،  تئاتر، انيميشن، روزنامه‌نگاري، حديث و سرود، تلاش براي ترويج فرهنگ مطالعه‌ و كتاب‌خواني و هم‌چنين طراحي و برگزاري مسابقات متنوع، از جمله برنامه‌هاي مراكز كانون پرورش فكري در سراسر كشور است.»

مديرعامل كانون پرورش فكري در پاسخ به خبرنگار دوچرخه درباره‌ي فعاليت‌هاي تابستاني مراكز فراگير مي‌گويد:«فعلاً پنج مركز فراگير در تهران فعاليت مي‌كنند، ولي برنامه‌ي ما اين است كه در هر استان  حداقل يك مركز فراگير را فعال كنيم كه اين امر تاكنون در سه استان كشور تحقق يافته است.»

 در مراكز فراگير، كودكان و نوجوانان با نيازهاي خاص نيز، در كنار ديگر كودكان و نوجوانان به عضويت پذيرفته مي‌شوند و  همه‌ي اعضا زير نظر مربياني آموزش‌ديده و برخوردار از تجربه و توانايي‌هاي تخصصي‌ به فعاليت‌هاي دلخواه خود مي‌پردازند. طراحي فيزيكي مراكز فراگير نيز متناسب با وضعيت همه‌ي كودكان و نوجوانان صورت مي‌پذيرد. هم‌چنين در اين مراكز توليداتي مناسبِ كودكان با نيازهاي ويژه در نظر گرفته شده است؛ توليداتي مانند كتاب بريل،  كتاب‌ گويا و... 

به‌گفته‌ي حاجيان‌زاده «كانون پرورش فكري، 914 مركز در سراسر كشور دارد كه  از اين  تعداد 150 مركز به‌شكل سيار و  54 مركز پستي فعاليت مي‌كنند و امكان كتاب‌خواني را براي كودكان ونوجواناني فراهم مي‌سازند كه به راحتي، به كتاب و محصولات فرهنگي دسترسي ندارند.»

مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كه صبح يك‌شنبه 24 خرداد، در يك نشست خبري با خبرنگاران رسانه‌ها سخن مي‌گويد، از برنامه‌ريزي كانون براي تجهيز و راه‌اندازي سالن‌هاي نمايش كانون و اكران فيلم‌هاي مناسب كودكان و نوجوانان،  فعال شدن گروه‌هاي تئاتري كانون پرورش فكري، فعاليت مستمر تريلي تئاتر كانون و اجراي تئاتر در نزديك‌ترين تا دورترين نقاط كشور به مركز و انتشار كتاب‌هاي الكترونيك به پنج زبان  نيز به‌عنوان برخي ديگر از فعاليت‌هاي  كانون اشاره مي‌كند.

کد خبر 298941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha