همشهری آنلاین: سلیمان دمیرل، رئیس‌جمهور پیشین ترکیه در ۹۰ سالگی چشم از جهان فروبست. دمیرل که نیم قرن چهره‌ای تأثیرگذار در سیاست ترکیه بود از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۰۰ میلادی، ریاست جمهوری این کشور را بر عهده داشت.

سلیمان دمیرل، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور پیشین ترکیه درگذشت

به گزارش دويچه وله به نقل از رسانه‌های ترکیه، سلیمان دمیرل بامداد چهارشنبه ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) به دلیل عفونت شدید دستگاه تنفسی و در پی آن ایست قلبی در بیمارستانی در آنکارا چشم از جهان فروبست.

او که هنگام مرگ ۹۰ سال داشت، نیم قرن تأثیرگذارترین شخصیت سیاسی ترکیه بود. وی در فاصله‌ سال‌های دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ میلادی هفت بار ریاست هیئت دولت را در اختیار داشت و پس از آن از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰ میلادی رئیس‌جمهور ترکیه بود.

دولت دمیرل آغازگر تحولات اقتصادی و اجتماعی ترکیه بود و همزمان هم در رشوه‌خواری و پارتی‌بازی و فسادهای مالی دست داشت.

سلیمان دمیرل حدود چهل سال داشت که وارد عرصه سیاست شد. سال ۱۹۶۰ پس از آنکه دولت عدنان مندرس، نخست‌وزیر وقت در پی کودتای ارتش سرنگون شد و شماری از سیاستمداران تأثیرگذار آن زمان اعدام یا تبعید شدند، خلائی در عرصه سیاسی ترکیه پدید آمد که به حزب راست میانه "عدالت" به رهبری سلیمان دمیرل فرصت ظهور داد.

دمیرل با در دست گرفتن قدرت با سیاست‌های عوام‌گرایانه خود، تلاش برای احیای سمبل‌های اسلامی و تأکید بر افزایش سطح زندگی مردم تبدیل به چهره‌ای محبوب شد.

او که خود در خانواد‌ه‌ای کشاورز در روستایی در اسپارتا در غرب ترکیه متولد شده بود، موفق شد خواسته‌های روستائیان را با اهداف ترکیه در راه صنعتی کردن اقتصاد این کشور پیوند زند.

با این حال در اوایل دهه ۷۰ میلادی در پی ناآرامی‌های اجتماعی، ارتش ترکیه دولت او را با کودتا از قدرت برکنار کرد.

سلیمان دمیرل اما در دهه ۸۰ با تشکیل ائتلافی ناپایدار به قدرت بازگشت اما پس از پنج سال بار دیگر با کودتای ارتش از قدرت برکنار شد.

او اوایل دهه ۹۰ به عنوان نخست‌وزیر ترکیه به عرصه قدرت بازگشت و پس از آن در سال ۱۹۹۳ به ریاست‌جمهوری این کشور رسید.

دمیرل تا سال ۲۰۰۰ میلادی رئیس‌جمهور ترکیه بود و پس از آن رسما از عرصه سیاست خداحافظی کرد. او در ماه آوریل همان سال صلیب شایستگی ویژه جمهوری فدرال آلمان را از رئیس‌جمهور وقت آلمان، یوهانس راو دریافت کرد.

کد خبر 298410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha