چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: عصمت یلماز وزیر دفاع فعلی دولت آنکارا در چهارمین دور انتخابات مجلس جدید ترکیه با کسب بیشترین آرا و پیشی گرفتن بر رقیب خود دنیز بایکال به عنوان بیست و ششمین رئیس پارلمان ترکیه انتخاب شد.

 عصمت یلماز رییس مجلس جدید ترکیه شد

به گزارش ایرنا، عصمت یلماز با کسب 258 رای به عنوان رئیس جدید مجلس ترکیه انتخاب شد.

دنیزبایکال رقیب او نیز با حمایت های آرای نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق و دمکراتیک خلق ها فقط توانست 182 رای بدست آورد.

در مجلس ترکیه روز گذشته دو دور اول برای انتخاب رئیس برگزار شد و هیچکدام از چهار نامزد کرسی ریاست مجلس نتوانستند به دوسوم آرای نمایندگان دست یابند.

مجلس ترکیه 550 نماینده دارد و برای پیروزی در دو دور اول، می بایستی 376 رای مثبت می آوردند.

دور نهایی نیز که شامل دو مرحله است ،روز چهارشنبه برگزار شد. در دور سوم نیز هیچکدام از نامزدها موفق به کسب 276 رای یعنی 50 درصد به اضافه یک آرای نمایندگان دست یابد و انتخابات به دور چهارم کشیده شد.

در دور سوم عصمت یلماز 259 رای، دنیز بایکال 129 رای، اکمل الدین احسان اوغلی 80 رای و دنگیر میر محمد فرات 78 رای کسب کردند.

در دور چهارم یلماز و بایکال که عنوان دو نامزدی که بیشترین آرا را در دور سوم به دست آوردند، به رقابت پرداختند.

براساس نتایج رسمی اعلام شده، حزب عدالت و توسعه با کسب 40.87 درصد آرا، عنوان بزرگترین حزب سیاسی ترکیه را حفظ کرد، اما به علت اینکه نتوانست حداقل 50 درصد به اضافه به یک کرسی از پارلمان جدید را کسب کند، به تنهایی قادر به تشکیل دولت نیست و ناچار به ائتلاف با دیگر احزاب راه یافته به مجلس است.

حزب جمهوریخواه خلق 24.95 درصد آرا را کسب و به عنوان دومین حزب سیاسی بزرگ وارد مجلس ترکیه شد؛ حزب حرکت ملی 16.29 درصد آرا و حزب چپگرای دمکراتیک خلق ها نیز 13.12 درصد آرا را کسب کرده و به ترتیب سومین و چهارمین حزب سیاسی در مجلس این کشور شدند.

با توزیع آرا، حزب عدالت و توسعه صاحب 258 کرسی، حزب جمهوریخواه خلق 132 کرسی، حزب حرکت ملی 80 و حزب دمکراتیک خلق ها 80 کرسی در پارلمان جدید ترکیه را از آن خود کردند.

در انتخابات ریاست مجلس، حزب عدالت و توسعه (آک) از نامزدی «عصمت یلماز »وزیر دفاع فعلی، حزب جمهوریخواه خلق (ج.ح.پ) از نامزدی «دنیزبایکال»، حزب حرکت ملی (م.ح.پ) از نامزدی «اکمل الدین احسان اوغلی» دبیرکل سابق سازمان همکاری اسلامی و نامزد مشترک احزاب م.ح.پ و ج.ح.پ در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و نامزد حزب دمکراتیک خلق ها (ح.د.پ) «محمد میر دنگیر فرات» از موسسین حزب عدالت و توسعه که با کناره گیری از این حزب نماینده مردم دیاربکر ازحزب ح.د.پ شده، حمایت کردند.

از نظر پروتکلی، رئیس مجلس بعداز رئیس جمهوری قرار دارد و در دورانی که رئیس جمهور در کشور نیست، کفیل ریاست جمهوری می شود. افزون بر این رئیس مجلس دارای اختیارات مهمی در مدیریت بررسی لوایح پیشنهادی احزاب نیز دارد.

حزب آک که 13 سال است به تنهایی در ترکیه قدرت را در دست، داشت تغیییرات و نفوذ عمیقی در دستگاه دولتی بدست آورده و به رغم اینکه در انتخابات 17 خرداد ماه این موقعیت را از دست داد، با توجه به اینکه هنوز هم بزرگترین حزب سیاسی در مجلس جدید است، نمی خواست این مقام را به کس دیگری واگذار کند.

قرار است به دنبال روشن شدن رئیس مجلس جدید، حداکثر تا سه شنبه آینده نیز اعضای هیات رئیسه آن انتخاب شود.

رئیس و اعضای هیات رئیسه برای دو سال در این دوره مجلس که 4 سال است، انجام وظیفه خواهند کرد.

کد خبر 299813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha