همشهری آنلاین: بانک مرکزی یونان در مورد خروج آتن از حوزه پول واحد اروپا (یورو) و حتی اتحادیه اروپا هشدار داد.

 بانک ملی یونان نسبت به خروج از حوزه یورو و اتحادیه اروپا هشدار داد

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاری فراسنه از آتن، بانک مرکزی یونان در گزارش سالانه وضعیت اقتصادی کشور، زنگ هشدار را در مورد شکست مذاکرات مقامات آتن با بستانکاران بین المللی که می تواند به اعلام عدم توانایی در پرداخت بدهی و سرانجام خروج از حوزه یورو و احتمالا اتحادیه اروپا منجر شود، نواخت.

در گزارش این نهاد پولی که سیاسی تنظیم شده، بانک ملی یونان معتقد است که توافق میان یونان و بستانکاران یک ضرورت تاریخی به شمار می رود و فاصله چندانی تا دستیابی به آن باقی نمانده است.

مذاکرات روز یکشنبه مقامات یونان با وام دهندگان بین المللی به شکست انجامید و همین امر موجب سقوط ارزش شاخص بورس های اروپایی شد.

انیس واروفاکیس وزیر دارایی یونان پیش بینی کرد که خروج این کشور از منطقه یورو یک تریلیون یورو (یک هزار میلیارد یورو ) به اقتصاد جهان زیان وارد کند.

وی پیشنهاد جدید وزیران دارایی منطقه یورو درباره تمدید برنامه کمک مالی به این کشور را قاطعانه رد کرده و خواستار توافق جدیدی بین آتن و وام دهندگان بین المللی شده است.

بدون چراغ سبز وام دهندگان، یونان نمی تواند قسط یک میلیارد و 500 میلیون یورویی خود را تا پایان ماه جاری میلادی به صندوق بین المللی پول پرداخت کند.

یونان، اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول مدت چهار ماه بود که مذاکرات برای حل اختلافات در مورد نحوه برون رفت یونان از بحران مالی را پیگیری می کردند.

اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول خواستار سختگیری در قوانین بازار کار، اصلاحات حقوق و دستمزد بازنشسته ها در یونان در ازای کمک های بیشتر به این کشور هستند، اما این اصلاحات با وعده های سیاسی نخست وزیر یونان و حزب سیریزا متناقض است.

یونان از ماه مه 2010 و پس از ورشکستگی در بازارهای اوراق قرضه و مالی جهان، 240 میلیارد یورو از نهادهای مالی بین المللی شامل اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا وام دریافت کرده است.

کد خبر 298392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha