همشهری آنلاین: رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای احیای دریاچه ارومیه، عملیات بیابان‌زدایی و جنگل‌کاری در حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی حاشیه این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.

اجرای ۳۰۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی در حوزه دریاچه ارومیه

به گزارش ایرنا، خداکرم جلالی روز سه‌شنبه در حاشیه همایش روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی که در محل این سازمان برگزار شده بود، افزود: از دی ماه سال گذشته در حاشیه دریاچه ارومیه اقدامات قابل قبولی از سوی سازمان جنگل‌ها صورت گرفته به نحوی که عملیات بیابان‌زدایی همچون کاشت نهال و بذرکاری در سطح هشت هزار هکتار از عرصه‌های حاشیه دریاچه ارومیه اجرا شده است.

وی با بیان آن که در حاشیه این دریاچه بحث مدیریت چرای دام در سطح یک صد هزار هکتار از این اراضی انجام شده، تصریح کرد: سال گذشته برای نخستین بار سازمان جنگل‌ها در طرح احیای دریاچه ارومیه مشارکت کرد و در همین راستا 30 میلیارد تومان اعتبار به این بخش اختصاص یافت. امسال نیز مبلغ 60 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: در صورت تخصیص این اعتبارات تا پنج سال آینده امیدواریم عملیات بیابان‌زدایی و جنگل‌کاری در حوزه دریاچه ارومیه اجرایی شود.

  • دو هزار تومان بابت هر لیتر مالچ‌پاشی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص نرخ مالچ‌پاشی برای تثبیت شن‌های روان، افزود: در گذشته مبلغی بابت خرید مالچ از سوی این سازمان پرداخت نمی‌شد و این عملیات به طریق رایگان صورت می‌گرفت اما هم اکنون هزینه هر لیتر مالچ دو هزار تومان است.

وی اظهار داشت: سازمان جنگل‌ها درصدد است علی رغم محدودیت‌های موجود بدون استفاده از مالچ بیش‌ترین بهره‌وری در عملیات بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان داشته باشد.

  • بیابان‌زدایی سه میلیون هکتار تا پایان برنامه ششم توسعه

جلالی افزود: در قالب برنامه 6 ساله توسعه طرح سه میلیون هکتاری بیابان‌زدایی کانون‌های بحرانی درجه یک را در دستور کار داریم که این امر به 7500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد چرا که هزینه‌های این عملیات در هر هکتار 2.5 میلیون تومان است.

وی با بیان آن که طرح عملیات بیابان‌زدایی برنامه 6 ساله توسعه از سال 94 آغاز شد و تا پایان این برنامه ادامه دارد، گفت: در قالب این طرح سالانه 500 هزار هکتار بیابان‌زدایی صورت می‌گیرد که علی‌رغم محدودیت‌ها و بودجه‌های محدود در تلاشیم این عملیات متناسب با تخصیص‌های صورت گرفته باشد.

وی تصریح کرد: سیاست‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها مبتنی بر بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی است تا سازمان به اهداف خود در اجرای این طرح‌ها برسد.

وی افزود: البته باید بهره‌گیری از مشارکت مردم در طرح‌های بیابان‌زدایی و جنگل‌کاری برای مردم اقتصادی باشد به نحوی که بتوان با تولید گیاهان دارویی علاوه بر تثبیت خاک و شن‌های روان به درآمد جوامع محلی نیز کمک کرد.

وی با اشاره به این که سال گذشته 50 هزار هکتار جنگل‌کاری با هزینه‌های حداقلی و مشارکت مردمی انجام شده است، گفت: در این طرح کاشت و تامین نهال برعهده سازمان جنگل‌ها و مراقبت و نگهداری برعهده جوامع محلی بوده است.

وی در پایان در خصوص توافق ایران با 1+5 و بازگرداندن پول‌های بلوکه شده ایران و تزریق آن برای حفظ منابع طبیعی، گفت: در صورت تحقق این امر به طور حتم دولت توجه ویژه‌ای نیز به منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها خواهد کرد، که در آن صورت برای اجرای طرح های زیربنایی منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها، از این منابع نیز بهره‌گیری خواهد شد.

کد خبر 298375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha